Vill ha lite tankar. Ska bygga garage som är ~14.4x7.5m . Tanken börjar slå mig , kan man lägga ner 2 containrar under garaget? klara de belastningen från plattan? sidobelastning? rost?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Intressant frågeställning, jag följer .. :)
 
låter som en spännande alterantiv grundläggning, de håller troligen. I containerhamnar brukar de ju stapla tiotals containers i höjdled. Och jag antar att de kan väga bortåt 30 ton vardera.

Men rost borde vara ett allvarligt problem.
 
harry73
Fritzl källare?

Jag tror att de kommer att klara rätt så mycket och rätt så länge, men att de rostar sönder innan du vill byta ut garaget
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte containers tål belastningen generellt, när de staplas så är ju belastningen bara på vissa punkter, sedan så är antagligen rosten ett problem.
 
  • Gilla
Magnus2021 och 2 till
  • Laddar…
harry73
H hempularen skrev:
I containerhamnar brukar de ju stapla tiotals containers i höjdled.
Staplar de containrar, kommer belastningen som punktlaster på delar som är konstruerade för det. Som källare kommer väggar och tak belastas över hela ytan. Det är en stor skillnad
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Dom kommer ju vara i ständig kontakt med fukt. Och kanske tom fylls en bit med vatten om man inte dränerar dom....

Men dränerar du ordentligt runtom. Och en platonmatta eller liknande runt hela ekipaget. Kanske tom har en öppning från garaget ner som en källare, och så det ventileras och kan värmas upp. Ja, då kanske det kan funka! :)

En aspekt att tänka på när ni nämner att dom staplar tiotals containrar som väger flera ton styck. Är att då ligger belastningen fördelat på ytterdelen där den är som starkast! Så det funkar ju inte om den belastningen hamnar mitt på containern. Men, med ytterväggarna placerade just på containerns yttersidor så lär tyngden från garaget inte vara något problem. Det är väl isf tyngden från plattan eventuellt....
 
Men om man lägger 2 containrar först och sedan 2 containerflak ovanpå, sedan gjuter man plattan. Flaken är ju byggda för att tåla belastning över hela. Rost dock fortfarande det stora problemet.
 
Frågan är ju om containrarna skall användas till något och om svaret är nej; varför lägga dit dem överhuvudtaget?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hörnstolpar på en 40' container klarar 69000kg vertikal belastning. golvet (inte taket) klarar 29000kg. vänd den upp och ner.
 
  • Gilla
  • Älska
anonafsir och 6 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Frågan är ju om containrarna skall användas till något och om svaret är nej; varför lägga dit dem överhuvudtaget?
Måste väl vara tänkt som en enkel "källare"?
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
ganska uppenbart att de ska användas, varför annars skulle de dit?
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
är det denne man som givit dig iden till detta ??
eller har du känningar i östra delen av europa ;-)
om du skall pröva drenera väl och rostskydda väl.
 
Måla containrarna med rostskyddsmassa på utsidan, isolera utanpå detta och se till att ha väl dränerat. Sedan en värmekälla på insidan och det borde fungera bra.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Intressant projekt. Har också ett projekt med containrar jag funderar på fast ovan mark, stående på en gammal grundmur. Har TS känningar på begagnade containrar i västra Götalandsområdet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.