Hoppsan plötsligt bara stod den där… en 20-fots container hos grannen.
Stor och ful, skymmer delar av vår utsikt och står närmare än 4,5 m. till vår tomtgräns.
Är det här att betrakta som friggebod?
Får man göra så här? Någon som vet?
 
Ska den stå där varaktigt krävs normalt sett bygglov, i alla fall inom detaljplanerat område. Den kan dock stå ett par månader utan problem. Kan likställas med annat man ställer upp på tomten, husbilar, båtar mm. Jag utgår här från att det är en privat tomt och inte avsett för exempelvis materialupplag åt en verksamhet, vilket i och för sig också kräver tillstånd.
 
Davidbagare
Stevo52 Stevo52 skrev:
Hoppsan plötsligt bara stod den där… en 20-fots container hos grannen.
Stor och ful, skymmer delar av vår utsikt och står närmare än 4,5 m. till vår tomtgräns.
Är det här att betrakta som friggebod?
Får man göra så här? Någon som vet?
Varför sklle man betrakta det som en friggebod menar du? Bor de i containern?
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Varför sklle man betrakta det som en friggebod menar du? Bor de i containern?
Näe…jag tänkte att det m2-mässigt kunde jämställas med friggebod. Nej den verkar vara uppställd som praktiskt förråd.
 
Enklaste är väl att fråga grannen, och samtidigt, på ett vänligt sätt, informera om reglerna...
 
H Hans G2 skrev:
Ska den stå där varaktigt krävs normalt sett bygglov, i alla fall inom detaljplanerat område. Den kan dock stå ett par månader utan problem. Kan likställas med annat man ställer upp på tomten, husbilar, båtar mm. Jag utgår här från att det är en privat tomt och inte avsett för exempelvis materialupplag åt en verksamhet, vilket i och för sig också kräver tillstånd.
OK!
Tack för svar.
Får väl avvakta och se om den står kvar hela sommaren/ hösten/året. Här är det i alla fall planlagt område…och den står fortfarande för nära…utan lov.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Enklaste är väl att fråga grannen, och samtidigt, på ett vänligt sätt, informera om reglerna...
Javisst, men de är ju dem som jag får (svaren) genom att massa vänliga och insatta personer svarar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Varför sklle man betrakta det som en friggebod menar du? Bor de i containern?
Måste man bo i en friggebod för att de ska kallas friggebod? Jag har ett förråd på 10m2. I mitt fall en friggebod byggt efter dåtidens regler.
 
Du behöver inte bygglov om:
dus täller upp en container på din egen tomt i samband med renovering under en begränsad tid (1-6 månader)
ställer upp en container i ett industriområde, inom pågående verksamhet och du placerar containern minst 4,5 meter från fastighetsgränsen

Du behöver alltid bygglov om:
Det är fler än en container
dessa containrar ska stå på platsen längre tid än 6 månader.

Du kan behöva andra tillstånd för att ställa upp din container:
Du kan behöva marklov för att ställa upp containern på offentlig plats exempelvis vägbana, torg, eller trottoar. Tillståndet söker du hos Polisen.
Du kan behöva en trafikanordningsplan (TA-plan) för att säkerställa att placeringen inte påverkar trafiksäkerhet och framkomlighet.
 
H Hans G2 skrev:
Du behöver inte bygglov om:
dus täller upp en container på din egen tomt i samband med renovering under en begränsad tid (1-6 månader)
ställer upp en container i ett industriområde, inom pågående verksamhet och du placerar containern minst 4,5 meter från fastighetsgränsen

Du behöver alltid bygglov om:
Det är fler än en container
dessa containrar ska stå på platsen längre tid än 6 månader.

Du kan behöva andra tillstånd för att ställa upp din container:
Du kan behöva marklov för att ställa upp containern på offentlig plats exempelvis vägbana, torg, eller trottoar. Tillståndet söker du hos Polisen.
Du kan behöva en trafikanordningsplan (TA-plan) för att säkerställa att placeringen inte påverkar trafiksäkerhet och framkomlighet.
Tack för återkoppling. Börjar få klar bild av vad man får och inte får, resp. tillstånd.
 
Davidbagare
ClasseClas ClasseClas skrev:
Måste man bo i en friggebod för att de ska kallas friggebod? Jag har ett förråd på 10m2. I mitt fall en friggebod byggt efter dåtidens regler.
Läs mina två frågor som två separata frågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.