Har fått ett sjukt problem på halsen med bygglovsnämnden Järfälla För ca 7 år sedan så lyfte jag hem en 20 fots fraktcontainer och ställde bredvid huset i jakobsberg ,, och eftersom problem är det minsta jag eftersöker så ringde jag kommunens servicedesk och förhörde mig om reglerna och om jag behövde ett bygglov för detta ,, och det svaret jag fick var att det INTE behövdes något bygglov eller tillstånd för en förrådscontainer DOCK skulle jag inhämta granarnas åsikter om denna container ,,,, ingen av grannarna hade någon åsikt förutom EN ,, och han sa att om du panelar den är det okay med mig vilket jag oxå gjort ,,, samt att den inte fick stå närmare tomtgränsen än 4.5 meter vilket jag har god marginal till ,,, well så nu sju år senare får jag ett brev från bygglovsnämnden att jag inte får ha containern på tomten ,,, förvånad ringer jag upp kommunen igen och pratar med servicedesken och frågar vad jag behöver för tillstånd för ett attefalls hus och samtalet glider in på containern och då får jag SAMMA svar ang behov av bygglov /tillstånd dvs att inget behövs ,,, bemöter så bygglovsnämnden med denna information deras eget servicecenter uppger än idag och då beklagar ordföranden för bygglovsnämnden att jag fått fel upplysningar ,,, MED 7 ÅRS MELLANRUM !! att kommunen inte ha koll på kompetensen hos deras eget servicecenter är knappast nåt som kan åläggas mig ,, jag vill som sagt inte ha några problem så därför kollar jag med kommunen INNAN jag lyfter hit containern ,, och som sagt får SAMMA besked idag från servicedesken som för 7 år sedan ,,, hur går jag vidare med detta ??
 
2 2 loud skrev:
Har fått ett sjukt problem på halsen med bygglovsnämnden Järfälla För ca 7 år sedan så lyfte jag hem en 20 fots fraktcontainer och ställde bredvid huset i jakobsberg ,, och eftersom problem är det minsta jag eftersöker så ringde jag kommunens servicedesk och förhörde mig om reglerna och om jag behövde ett bygglov för detta ,, och det svaret jag fick var att det INTE behövdes något bygglov eller tillstånd för en förrådscontainer DOCK skulle jag inhämta granarnas åsikter om denna container ,,,, ingen av grannarna hade någon åsikt förutom EN ,, och han sa att om du panelar den är det okay med mig vilket jag oxå gjort ,,, samt att den inte fick stå närmare tomtgränsen än 4.5 meter vilket jag har god marginal till ,,, well så nu sju år senare får jag ett brev från bygglovsnämnden att jag inte får ha containern på tomten ,,, förvånad ringer jag upp kommunen igen och pratar med servicedesken och frågar vad jag behöver för tillstånd för ett attefalls hus och samtalet glider in på containern och då får jag SAMMA svar ang behov av bygglov /tillstånd dvs att inget behövs ,,, bemöter så bygglovsnämnden med denna information deras eget servicecenter uppger än idag och då beklagar ordföranden för bygglovsnämnden att jag fått fel upplysningar ,,, MED 7 ÅRS MELLANRUM !! att kommunen inte ha koll på kompetensen hos deras eget servicecenter är knappast nåt som kan åläggas mig ,, jag vill som sagt inte ha några problem så därför kollar jag med kommunen INNAN jag lyfter hit containern ,, och som sagt får SAMMA besked idag från servicedesken som för 7 år sedan ,,, hur går jag vidare med detta ??
Om det är en flyttbar container behöver man mig veterligen inget bygglov. Vad står den på för fundament? Flytta den en meter åt sidan och säg åt kommunen att den är flyttbar och är flyttad från sin ursprungsplats.
 
windestal
Vad hände med alla tidigare svar i den här tråden? Har de raderats? Varför?
 
  • Gilla
Hejhejhejhej
  • Laddar…
G Grim Pedersen skrev:
Om det är en flyttbar container behöver man mig veterligen inget bygglov. Vad står den på för fundament? Flytta den en meter åt sidan och säg åt kommunen att den är flyttbar och är flyttad från sin ursprungsplats.
nja den står på ett brunnslock och lite plankor så det är inga "fysiska" problem att flytta ,, det är doch en del bök då det är massa tunga delar i den men fullt möjligt
 
windestal windestal skrev:
Ahh... TS har startat flera trådar med samma innehåll/fråga...
Här är den andra, med fler svar i: [länk]
jepp fick dålig uppsluppning initzialt så jag provade en alternativ tråd där inriktningen var mera på juridiken men jag kommer bevaka bägge trådarna nu
 
G Grim Pedersen skrev:
Om det är en flyttbar container behöver man mig veterligen inget bygglov. Vad står den på för fundament? Flytta den en meter åt sidan och säg åt kommunen att den är flyttbar och är flyttad från sin ursprungsplats.
Det är inte huruvida den är flyttbar som är kriteriet utan huruvida man tänker ha den permanent eller bara tillfälligt. Denna var för permanent bruk och då behövs bygglov om den inte uppfyller kraven på Friggebod. Men de sade fel i kundtjänsten. Frågan är då om den uppfyller kraven på avstånd till tomtgräns/godkännande av grannar samt maximalt yttermått 15 kvm.
 
En 20ft är precis under 15m2 så står den bara på rätt avstånd från granne enligt detaljplanen så går den som friggebod OM det finns en huvudbyggnad I nära anslutning till den.

Det är alltså inte godkänt att ha huset I ena hörnet och friggan i andra hörnet av tomten. Det är inte heller tillåtet att börja med en container på tomten och sedan bygga huset.
 
R Robert-san01 skrev:
En 20ft är precis under 15m2 så står den bara på rätt avstånd från granne enligt detaljplanen så går den som friggebod OM det finns en huvudbyggnad I nära anslutning till den.
Så att den är inklädd med panel, vilket ökar yttermåtten spelar ingen roll? Är inte lika tvärsäker som du på den bedömningen.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Så att den är inklädd med panel, vilket ökar yttermåtten spelar ingen roll? Är inte lika tvärsäker som du på den bedömningen.
Så länge inklädnaden rymms innom 15m2.

Jag har haft detta race själv när vi byggde.

Mitt största problem var att få försäkringsbolaget att försäkra den under hemförsäkringen.

Edit: samma regel som med hus och BYA gäller. Panel räknas, men inte ev lock.
 
windestal
Kan inte moderator slå ihop trådarna? Räcker väl med en, där alla svar kan samlas?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det är alltså inte godkänt att ha huset I ena hörnet och friggan i andra hörnet av tomten.
Kan det verkligen stämma?
Varför skulle det vara så?
Tänk om jag har en kuperad tomt och enda stället det funkar att bygga en friggebod är på andra sidan tomten. Då skulle det alltså inte vara möjligt?
 
K knipo skrev:
Kan det verkligen stämma?
Varför skulle det vara så?
Tänk om jag har en kuperad tomt och enda stället det funkar att bygga en friggebod är på andra sidan tomten. Då skulle det alltså inte vara möjligt?
Det är Boverkets beskrivning av villkoren för friggebod/Attefallshus utan bygglov. Man kan alltid söka om bygglov om villkoren för bygglovsfritt inte går att infria, ex för nära tomtgräns.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ingsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Friggebod/

OBS! Texten "omedelbar närhet"

Edit: la till länk
 
  • Gilla
Mjano
  • Laddar…
avståndet till tomtgränsen överstiger med råge 4.5 meter ,, runt 6 meter är det ,, containern stå på en kortsidan mot huvudbyggnaden med ca 20 cm in mot fasad ang yttermåtten är den bara panelad på ena långsidan som väter mot grannen så yttermåttet är marginellt ökat
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det är Boverkets beskrivning av villkoren för friggebod/Attefallshus utan bygglov. Man kan alltid söka om bygglov om villkoren för bygglovsfritt inte går att infria, ex för nära tomtgräns.

[länk]

OBS! Texten "omedelbar närhet"

Edit: la till länk
Omedelbar närhet betyder inte att det inte kan vara på varsi sida om tomten. Vi har 35m till en friggebod med tomten är å andra sidan 120 x 120 m så det är ändå nära. I ett annat hus har vi 6 meter å dem är på varsin sida av tomten. Båda är okej
 
  • Gilla
Abyaby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.