Hej

Håller på att renovera lite hemma. Möblerar om i vardagsrummet och ville då flytta antenn-uttaget (ca 12 meter).

Med det nya uttaget får jag tv att funka utan problem, men jag får inte internetuppkopplingen att funka. Satte upp ett antenn-uttag från Jula som har f-kontakt för koppling till modemet.

Har tidigare pratat med Comhem och de svarar bara att det MÅSTE vara orginalkabeln som följde med modemet direkt från orginal-uttaget, annars kommer det aldrig funka...

Jag förstår att signalen kan bli svagare och det är ju något sådant som gör att det inte funkar nu. Det konstiga är att dels funkar ju tv-signalen utan problem och så funkar det om jag kör en 15 meter lång kabel från organal-uttaget direkt till modemet.

Varför funkar det inte med min 12 långa spikade kabel, men med 15 meter lösliggande? Varför funkar tv, men inte internet?

Vad ska jag göra för att få det att funka? :)

Tack!

/Johan
 
Är det samma impedans på den löst liggande kabeln och den spikade?
 
Hittar ingen info på den spikade kabeln. Köpt av min svärfar för installation för ett par år sedan (brukar bara köpa "det bästa". Ligger i en kartong där den viktiga infon är bortriven för öppningen av kartongen.

Den enda siffran jag hittar som jag inte förstår på den spikade kabeln är 125, kan det vara 125 ohm? 75 är väl det vanligaste?

Den löst liggande kabeln är en 75 ohmare...

/Johan
 
Du har med 99.9% säkerhet monterat dit fel sorts uttag. Du har satt dit ett som är tänkt för att koppla in satellitboxen i. Uttag med rätt sorts frekvensgång i F-kontakten finns mig veterligen inte att köpa "privat" (rätta mig gärna om jag har fel). Sedan så brukar comhem vara väldigt kinkiga när man är inne och kopplar själv i deras nät. Om du gör fel kan du i worst case störa ut en hel nod, dvs 100-tals kunders telefon och internet. Nu tänker jag vara så där tråkig och skriva att du bör anlita en cant-certifierad firma som kan hjälpa dig med detta.

www.cant.se


Hur har du gjort för att flytta uttaget? Det smidigaste, om du har ett slut-uttag (dvs bara en kabel in i uttaget) är att skarva på den kabeln och sedan använda det gamla uttaget på det nya stället.
 
Redigerat:
Får försöka förklara hela kopplingen.

Comhem har satt ett uttag i hela huset, i vardagsrummet (med tre uttag, tv, radio, f-kontakt).

Jag hade tidigare satt en t-kontakt på tv-utgången där ena kabeln gick till min tv och den andra till en antennförstärkare och sedan vidare till vårat sovrum. Jag hade från f-kontaktsutgången dragit 2 meter köpt kabel till f-kontakten bak på modemet.

Jag har nu satt en t-kontakt i tv-utgången där ena som tidigare går till förstärkare och vidare till sovrum. Den andra utgången på t-kontakten har jag nu satt min spikade kabel på. Den spikade kabeln går till antennuttaget 12 meter bort och därifrån har jag nu dragit 1,5 meter vanlig tv-antenn (funkar kanon) och 1,5 meter köpt kabel med f-kontakter - funkar inte!

Jag har även provat att koppla bort "sovrummet" och bara kört min spikade kabel direkt på comhems uttag. Har även kopplat min spikade kabel på förstärkaren för att se om det var signalstyrkan det var fel på.

Vad det gäller F-kontakter så får det absolut att köpa löst för oss vanliga dödliga... :)

/Johan
 
Jo, hehe, f-kontakter går att köpa lite var som helst, kanske var lite otydlig. Antennuttag för comhem däremot....;)
Sedan är det så här: I tv-utgången på comhems uttag finns det ingen som helst datatrafik. Det måste dras från dataporten (f-kontakten) på comhems uttag till modemet. Då får du däremot inte med någon tvsignal....
Ditt antennuttag från Jula med F-kontakt fungerar inte i comhems nät. Det är helt olika frekvenser som används
 
Redigerat:
Fel av mig, elbutik har visst sådana uttag.

http://www.elbutik.se/product.html/antennuttag-r/-tv-multimedia-2

Då är det lite intressant att veta hur många kablar du har i ditt uttag från comhem. Om du skruvar bort locket på uttaget så ser du om det är en eller två kablar inkopplade. Är det en kabel så går det att koppla vidare från detta uttag till ett nytt. Är det två kablar så blir det lite lurigare.
Återigen, kontakta en antennfirma som är cant-certifierad som hjälper dig med detta. Det är som sagt lätt att störa ut fler kunders telefoni och surf om man gör fel.
 
Bara en kabel in, har även kollat på dosan utomhus, bara en kabel upp ur marken.

I min värld såg jag det som att det är en kopparledare som ska leda en signal. Kopparledaren (läs kabeln) som kommer in i huset bär ju "alla" frekvenser (tv, radio, bredband). Själva uttaget som sitter på min vägg är väl egentligen bara en kopplingsplint (både comhem och jula) om man hårddrar det?!?

Har svårt att se vart bredbandet skulle "försvinna" inne i mitt orginal-antennuttag påväg till tv-utgången?!?

Du har säkert rätt, men jag är en envis jävel :)

Detta skulle innebära att jag måste spika koax från f-kontakten hela vägen runt vardagsrummet också alltså... :(

Är du säker på detta? :)

/Johan
 
Japp, jag har jobbat som installatör och servicetekniker åt comhem.
Du har helt rätt i att kabeln bär på alla frekvenser, det som händer i uttaget är att frekvenserna "delas upp". Det du skulle kunna göra är att ta bort uttaget från väggen. Koppla in den nya kabeln "på baksidan" bredvid den gamla kabeln. Kolla då också vad ditt uttag dämpar, det borde stå en siffra på mellan 10-20 följt av dB. Köp ett med samma dämpning hos Elbutik och koppla in där du vill ha uttaget. Då har du fått 2 st seriekopplade uttag.
Eller ring en antennfirma :)
 
Som sagts tidigare, du har fel typ av uttag. Du har ett med Radio,TV, SAT. Du ska ha Radio, TV, DATA, även kallat "multimediauttag".
Uttaget är inte bara en kopplingsplint utan innehåller även filter för att fördela rätt frekvenser till respektive utgång. En "SAT" utgång har inte tillräckligt hög frekvens för att fungera med ComHems datanät.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Fast rättare sagt, inte tillräckligt låg :)
 
  • Gilla
buffster
  • Laddar…
Jag har gjort något liknande som trådskaparen försöker sig på och den enda firma som har rätt grejer är som "buffster" skriver Kjell & Company. Det finns liknande uttag osv på massa andra ställen men där stämmer inte dämpning osv. Kjelles multimediauutag funkar fint!
 
Datauttaget kan eventuellt släppa igenom alla frekvenser, så det kan gå att förlänga ut den signalen till ett efterföljande uttag. Uttaget för tv släpper bara igenom dom frekvenser som gäller för tv, uttaget för radio släpper bara igenom dom frekvenser som gäller för radio.

Att flytta ett tv/radio/datauttag kan (brukar) ställa till med problem för grannarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.