Hus på 173 kvm med golvvärme i gjuten platta i Västra Götaland.
2 vuxna och 2 barn
Är det någon skillnad på dessa?
Inköpspris, energiåtgång, ljudnivå mm.

/M
 
Har exakt likadan fundering.Vet ej om möjligtvis Nibe pumpen har en smartare cirkulationspump som anpassar flödet efter värmebehovet !

På Prisjakt är Niben definitivt billigast.
 
Comfortzone är beprövad och har funnits på marknaden sedan 2003. Alla barnsjukdomar är borta. Niben är ganska ny och oprövad. Jag valde Comfortzone CE65 till mitt nya hus. Jag hade en CE50 i ett annat hus mellan 2004-2008. Jag var väldigt nöjd med den och valde därför en pump från samma tillverkare igen. Till Comfortzone kan man välja en permanentmagnetiserad cirkulationspump som drar väldigt lite energi.
 
Mikael_L
BJohan skrev:
Comfortzone är beprövad och har funnits på marknaden sedan 2003. Alla barnsjukdomar är borta. Niben är ganska ny och oprövad. Jag valde Comfortzone CE65 till mitt nya hus. Jag hade en CE50 i ett annat hus mellan 2004-2008. Jag var väldigt nöjd med den och valde därför en pump från samma tillverkare igen. Till Comfortzone kan man välja en permanentmagnetiserad cirkulationspump som drar väldigt lite energi.
Du som har lite erfarenhet av CZ, har du haft någon möjlighet att jämföra med t.ex. Nibe eller IVT. Att du kanske haft sådan pump tidigare t.ex.
Jag är nämligen lite nyfiken på det CZ påstår sin högre verkningsgrad/COP. Om det verkligen stämmer.
Det känns ju lite som att dom trollar med knäna typ. Fast de pratas väl om att tempen på avluften sänks ytterligare än vad den gör på Nibe/IVT ...
 
En gissning är att avluften är ungefär lika kall på en Nibe 750 som en Cz men väljer man en klenare typ av frånluftare har dom varmare avluft.
 
750 är inte direkt oprövad heller då all elektronik förutom invertern är mer eller mindre samma som 1245 och den har ju klarat sig bra med barnsjukdomar tror jag.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
750 och 1245 har nog inte många delar gemensamt skulle jag tro är nog mest lika till design och vv beredare.
 
Det är ju bara att titta på dem.

Den ena ser ut att vara tillverkad i ett garage på 80 talet, den andra är tillverkad av ett företag som gjort frånluftsvärmepumpar sen 80 talet. :)
 
smurfen72 skrev:
750 och 1245 har nog inte många delar gemensamt skulle jag tro är nog mest lika till design och vv beredare.
Som jag sa, all elektronik förutom invertern (och ett litet kort som sitter på grundkortet ).är mer eller mindre samma (Läs likadana!! ) som nibe f1245.

Pumpar är inte samma.
Växelventiler är samma.
Fläkten är samma som FLM.
Display, ingångskort osv osv är samma.
Der är ju bara att jämföra reservdelarna mellan maskinerna på nibes hemsida.
Det är inte så att jag tror eller gissar när jag skriver;-)


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Pumpar sitter det olika i 1245 beroende på tillverkningsdatum styren är inte samma kompressor inte samma växelventil sitter det 1 st i 1245 vet inte om det sitter flera i 750 fläktpaketet kan inte vara samma på 1245 värmer den brine och det finns ingen brine i 750 möjligtvis att själva fläkten är samma. Tror inte man ska dra några slutstser att 750 ska funka bra bara för att 1245 är en bra vp sen är det ju samma fabrikat så självklart används samma delar där det är möjligt men det är så mycket som skiljer.
 
Styren är inte samma då programmet skiljer men som jag sa. All elektronik är mer eller mindre samma i de bägge maskinerna så man kan räkna bort barnsjukdomar gällande elektroniken.
Sen är det ju självklart att fläktpaketet skilljer, något annat har jag inte sagt...men fläkten är samma.

Det sitter två ventiler i 750 som är samma som 1245.

Alla givare är av samma fabrikat så några givare som strular har får den inte heller.

Men den låter en del och lite speciellt om man är van vid en vanlig FLVP.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Varför sitter det 2 ventiler i 750 ? Nibe har haft dåliga givare tidigare hoppas dom är bättre nu.
 
Styren är till 90-95% samma i 360/370/750/1145/1245.
Nibe har ju tillverkat frånluftare i mer än 25 år, så de borde ha bra koll på vilka problem som kan uppstå.

Jag hade valt 750 alla dagar i veckan om jag bara hade haft CZ och F750n att välja på.
Annars är ju FTX och berg/markvärme överlägsen om man har möjligheten.
 
En som väljer värme/ varmvatten och en som väljer om den cirkulerar värmesystemet enbart för att räkna GM eller för att värma. . .

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Varför har dom valt den lösningen det sitter ju normalt 1 växelventil och radvattnet cirkulerar hela tiden samma väg även om inte kompressorn värmer finns det nån fördel med 2 växelventiler ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.