Hej.

Alla Ni som installerat Comfortzone.
Är Ni nöjda eller missnöjda?

Hur hade Ni gjort idag?
 
Hej!
Jag installerade en CE50 för snart fyra år sedan. Är mycket nöjd med den. Har ett hus på 123 kvm med 27 kvm biyta. låg tidigare på 24 000 kWh / år totalt med elpanna och frånluftspump för varmvatten. Byte till CE50 som nu fixar värme och varmvatten och har en årsförbrukning på 12 500 kWh / år nu!
Funderade på bergvärme men det skulle max ge en besparing på 1000 kWh och med tanke på extrakostnaden för en sådan installation så blev det en lång återbetalningstid...
 
Jag har CE50 i ett nybyggt sluttningshus på ca 160kvm. Mycket nöjd med pumpens prestanda men det finns en del att önska på styrningen och ljudisoleringen. Det ska tydligen blivit bättre i de nya pumparna.

Första året för oss slutade på 8000kWh för värme och vent. Då är det 3-5 badkarsbad/vecka inräknat.

Jag hade valt CE50 igen.
 
Vi installerade en CE65 för dryga året sedan i vårt nybyggda 1 1/2 plans villa (Kornett). Lite synd var att de uppdaterade FLVP strax efter jag köpt. De förbättrade då ljudisoleringen och satte 160 anslutningar för luften. Även programvaran uppdaterades. För övrigt är jag mycket nöjd med pumpen, och skulle aldrig köpa någon annan av marknadens FLVP då de har alldeles för dålig pumpeffekt. Sen förespråkar jag bergvärme som "nr1 lösningen", men det är inte alltid man kan räkna hem den extra investeringen som krävs för en bergvärmeanläggning. Jag har satt en egen elmätare för CE65:an och tror jag hamnar på ca 7000kwh. Jag ångar lite att jag inte köpte den lågbyggda modellen med separat tank. Detta skulle ha passat bättre för de förberedande rör jag dragit till vinden för solpaneler och till kaminen i vardagsrummet. Läs er trötta om Comfortzone på: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5297.0

/Erik
 
Tusen tack.
Era svar är guld värda!
 
Maba skrev:
Hej!
Funderade på bergvärme men det skulle max ge en besparing på 1000 kWh och med tanke på extrakostnaden för en sådan installation så blev det en lång återbetalningstid...
1 000 kw måste vara fel ska väl vara 10 000 kw isf`?
 
Jag gissar bara men han menar nog att han skulle sparat 1000kwh mer med bergvärmen jämfört med Comfortzone lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.