Jag lurar på vad som betalar sig i längden. En Comfortzone frånluftare eller en roterande ftx vvx för luftväxlingen?

Jag har luftburen elvärme med en gammal plattvvx (Bacho minimaster). Total förbrukning av VV + uppvärmning på ca 16 000 kWh exkl hush.el.

Jag skall alltså byta till vattenburet system istället för el. Jag kommer att sätta in ett luftvärmeaggregat med vattenbatteri (ersätter gamla med el) och vill sen köra någon typ av vp mot denna?
Till saken hör att investeringskostnaden skall hållas nere så extremt det bara går. "Har så fruktansvärt" många andra ideér och planer på renoveringar etc så att kostnaderna måste hållas nere liksom.

Kommer jag att spara något med en Comfortzone i jämförelse mot ftx:en? Jag tänker då närmast på att jag "tappar" återvinningen av den frånluft jag blåser ut eftersom frånluftspumpen tar alla FL till sin återvinning. Det luft som lämnar huset måste ju liksom ersättas och värmas upp igen >:(


 
Ja det kan man givetvis fundera på. Svaret är enkelt så att med Comfortzone sparar du mer energi. Om du väljer mellan elpanna med FTX och Comfortzone.

Den stora fördelen med frånluftsvärmepump jämfört FTX är ju att du återvinner värme för uppvärmning av huset men även till varmvattnet. Dessutom krämar Comfortzone ur energi ner till ca -10-15 grader och ett effektivt FTX aggregat sänker temperaturen på utgående luft till ca +10 grader.

Om det sedan lönar sig med en Comfortzone jämfört FTX med elpanna i ditt fall få du nog försöka räkna ut själv. Det beror på många parametrar som för mig är okända.
 
Hur mycket av ditt gamla minimaster system kommer du att byta ut jag har lite samma tankar som du har skrivit ett inlägg om det och de flesta verkar rekomendera en luft/luft pump, men då har jag ju kvar samma fläktar elbatteri varmvattenberedare etc borde finnas en smartare lösning. Har du kommit till skott än och vad blev det i så fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.