Har nu suttit ett par dagar och gjort lite research kring bordssågar.
Finns många olika att välja på med fördelar och nackdelar såklart.
En stor nackdel på dom billigare bordssågarna verkar vara det parallella anhållet som inte håller måttet bland annat. Där verkar anhåll med kugghjulsdrivning vara att föredra.

Ramlade av en slump in på clasohlson och ser att dom har en bordssåg med kugghjulsdrivning till det parallella anhållet under 2000kr.

https://www.clasohlson.com/se/Cocraft-HT-210-bordcirkelsag,-1500-W-/p/41-2636

Verkar ligga väldigt bra i pris.
Inga ben eller liknande följer med men enligt mig inget stort problem.

Är det en såg nån annan har kikat på?
Är det något jag missat med den?
 
K
Är nog väldigt lik Pelas bordssåg, dvs no name/eget brand tillverkad i Kina. Är nog tveksam kvalité i stort, me kanske duger för det du ska göra? Bästa är nog att klämma och känna på dom. Pelas bordssåg skulle jag inte ens ta emot gratis
 
A andreasö skrev:
Har nu suttit ett par dagar och gjort lite research kring bordssågar.
Finns många olika att välja på med fördelar och nackdelar såklart.
En stor nackdel på dom billigare bordssågarna verkar vara det parallella anhållet som inte håller måttet bland annat. Där verkar anhåll med kugghjulsdrivning vara att föredra.

Ramlade av en slump in på clasohlson och ser att dom har en bordssåg med kugghjulsdrivning till det parallella anhållet under 2000kr.

[länk]

Verkar ligga väldigt bra i pris.
Inga ben eller liknande följer med men enligt mig inget stort problem.

Är det en såg nån annan har kikat på?
Är det något jag missat med den?
Kolla vikten på 12.5kg. Jämför med DeWalt Bosch Skil eller Pela de väger 10-20 kg mer så stabiliteten skulle jag inte lita på. Måste vara mycket plastig konstruktion
 
K
Budgetsågarna brukar kunna vara ganska mkt bockad plåt på diverse ställen där det inte är det på mer kvalitetssågar
 
210-klinga är väldigt begränsande enligt mig.
Beror såklart vad man ska ha sågen till, men åtminstone 254 är väl förståndigt att skaffa tycker jag.
 
C
F F_man skrev:
210-klinga är väldigt begränsande enligt mig.
I och för sig en vanlig kompromiss i den prisklassen. Vill man ha större klinga är det många alternativ som faller bort.
 
Ja att den inte är den bästa kvaliten det förstår jag.

Jag söker en prisvärd bordssåg som mest kommer att användas till klyvning av smyglister till fönster och dörrar.

Jag tänkte också försöka kapa fram passbitar av Ikea täcksidor till mitt nya kök.
Har tillgång till en betydligt större såg 10km bort jag kan kapa passbitarna i om jag vill. Men skönt att ha egna grejer på hemmaplan.

Klyvning av trall och laminatgolv kommer också att förekomma.
 
Ja skil 1340 hade nog varit den sågen jag varit mest intresserad av och slut hos motonet.
Nästan omöjlig att få tag i.

Annars hade jag gärna köpt dewalt dwe7485 men jag har ingen lust att lägga dom pengarna.
 
Hur gick det? Köpte du den? Är också intresserad av den nämligen 😀
 
Nej det blev inte så.
Hittade en begagnad dewalt 7485 i nyskick jag köpte istället :)
 
  • Gilla
Jerker Larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.