Hej,
Jag har flyttat in i ett nybyggt hus som är byggt nyckelfärdigt med gräsmatta och allt. Väggelement kom prefabricerade från fabrik och vi hade (tyvärr) ingen möjlighet till anpassning utanför tillvalskatalogen.

I varje rum finns datauttag (TP) som går till en kopplingspanel. Tyvärr har man inte dragit någon coax för antenn. Där jag har tv:n finns eluttag där väggrören går ut rätt håll (mot vinden). Är det olämpligt (eller rent av olagligt?) att dra coax i samma rör som elkabeln. Det ser ut att kunna få plats gott och väl. Alternativet är att se om jag kan använda ett rör för TP, men det är både fel placerat och går åt fel håll.

Finns det annars några bra sätt att få in kanalisation i en befintlig innervägg? Utanpåliggande kabel är inget alternativ.

Tack för hjälpen!
/Anders
 
Tyvärr, olagligt =( iaf högst olämpligt.

Alternativet är att fräsa in ett rör i väggen, lägga i ett rör och spackla. Eller är det betong?
 
P
Men är inte TP kabel sån som du kan köra TV i? Om inte så lägg en koax i TP röret... Det får du dra själv
Och skulle inte förvåna mig om du har ett tomrör från vinden till kopplingspanelen.
 
Beroende på vad det är för TP kabel de har dragit så kan det mycket väl gå att klämma in en coax i det röret och det är dessutom fullstängit lovligt
 
Vad för TP-kabel är det som är dragen? Det är ju ett fräsigt alternativ att ha all "TV-elektronik" vid din mediacentral/kopplingspanel och köra IR+HDMI över cat6/cat5e till TV'n.
 
Tack! TP:n cat 5e UTP så den är rätt så tunn. Tror det ska gå att få in en coax i samma om inte TP:n "snott" sig för mycket i flex-slangen. Ska inspektera vinden i morgon och se om det finns rör dit. Ska också undersöka om det annars kan finnas ett rörschakt till badrummet som går hela vägen upp.
 
G
En ful nödlösning om det i alla fall blir för trångt, är att ta bort kabelhöljet från TP kabeln och bara köra med lösa par (som lägger sig smidigare runt koaxen). Nöjer du dig dessutom med 100mbit behövs bara 2 par.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.