Kan man koppla ihop den vanliga CMS-grundenheten med MFT/3-bordet, eller måste man köpa den enheten som benämns "Förlängare MFT/3-VL"?

Det känns ju surt att behöva köpa två enheter om man ändå har/köper grundenheten, men jag hittar inget som tyder på motsatsen.
 
Passar inte ihop, Har både ett mf3 och en cms grundmodul.
Skillnaden på den och den som är anpassad för mft:t är att du hakar i hela modulen i v spåret.
 
Scheiße..! Nu blev det ju ännu svårare att välja..

Kan man inte köpa lösa profiler som man skruvar fast på varsin sida om en MDF-skiva som då tjänar som "brygga" och skapar en enhet av bordet och CMS:en?

Vad tycker du annars om CMS:en? Vilka moduler har du?
 
Vet att dom hade någon sådan lösning till det gamla basis bordet, vet faktiskt inte om det existerar några sådana till det nyare.

CMS:en kan jag lovorda hur högt som hellst, iallafall jag som jobbar som snickare med olika arbetsplatser i stort sätt varje dag som måste konka fanstyget in och ut ur bilen hela tiden.
Har sänksågs, sticksågs och fräsmodulen med bordsbreddare justerbord och längdanslag. Sticksågsmodulen är väl lite overkill då den mest samlar damm men det finns tillfällen då den är rätt bekväm.

Sänksågsmodulen är guld värd, milimeterprecision om man kör med längdanslaget och bättre dammutsug än precisiosågarna.
Dock får 55:an jobba på bra vid klyvning, har dock aldrig haft några problem att den stannat av, då har jag även klyvit många meter 45 virke.
-Inget splitterskydd.
-Ibland för lätt för stora stycken då hela bordet kan vandra iväg.

Fräsmodulen som jag använder för det mesta nuförtidend är också en gudagåva, så jävla smidigt att ställa in, precision och perfekt resultat redan från första stycket och ruggigt bra dammutsug.

Blir väl snart att investera i en bandslip också men än så länge har jag inte kännt behovet av den.

Beroende på vad du ska välja för grunmodul så beror det nog på vad du ska ha den till, ska den stå på verkstan så är den till mft/3 att föredra då du kan utnyttja hela mft som bordsbreddare. För mig är det dock uteslutet att konka med mig mft:t varje gång man skulle behöva såga eller fräsa.

Mvh Henke
 
Jag lutade nog åt att skaffa grundenheten, alla moduler och MFT/3. Även jag är snickare med nya arbetsplatser var och varannan vecka så mobilitet uppskattas.

Jag tyckte dock att det vore smidigt att kunna koppla ihop bordet med grundenheten när man har längre etableringar eller ska såga större skivor, men då får man kanske lätta ännu mer på lädret då.:(

Jämfört med CS50 så tappar man ju ingen kapacitet direkt då den i princip har samma effekt som TS55. Så länge man kan klyva 45-virke, vanligt och tryckt, så klarar man sig bra länge.

Är det knöligt att plocka loss/sätta i maskinerna? Sticksågsmodulen var simpel, men 1400-fräsen och sänksågen har jag inte haft möjlighet att pilla så mycket på.
 
Det är helt klart lite stök och bök innan man pillrar dit grejjorna, har dock kompletterat med en till sänksåg och i fräsbordet sitter min 1400. använder 1010:an så mycket det går för att slippa plocka ner fräsen.

Det tar nog iaf 3-4 minuter att plocka i och ur fräsen/sågen.

Har klyvt både vanligaoch tryckta reglar på sågen utan problem.
enda skillnaden mot cs50 är dragfunktionen. vilket inte är så viktigt när man har justerbordet.

Större skivor klyver jag på 70 bordet.... grymt kostnadseffektivt ehrm.
 
Hmm... två fräsar, två sänksågar, två sågbord... Tanken var ju att jag ska slimma ner arsenalen och göra den mer allsidig...;)

Hur ofta har du egentligen användning för fräsbordet när du är ute på jobb?
Jag kanske inte har insett hur många användningsområden det finns för ett fräsbord, men jag tänkte mest skaffa det för att kunna pyssla på fritiden.
 
tre sågbord faktiskt :surprised:
Nä jag började med cms:en eftersom jag hade sänksågen och tyckte det verkade vara ett vettigt system, sen blev jag så less på att montera ur sågen kors och tvärs vid olika arbeten så jag köpte en till.
Sen fick jag ett grymt erbjudande på en cs50 och kunde inte låta bli att köpa det, sen har jag som princip att inte sälja festoolprylar så nu står den som en stationärt fräsbord i garaget.
Som du säger är det inte speciellt ofta man använder fräsbordet ute på arbeten utan den använder jag mest när jag bygger möbler.
Fräsbordet är mycket trevligt att använda när man ska göra upprepade stycken.

Sen lurade min säljare på mig ett 70bord också (krävdes inte så lång övertalning)s om jag nu har stationärt i garaget. 50:an hänger med på bilen.
Så det har blivit många överkryss i katalogen på senare år, det går åt rätt håll.
 
Hehe...
Många som tröttnade ganska snabbt på att lossna sänksågen från CMS var gång man vill använda den med styrskena...
Jag sprang också ganska snabbt och köpte en sänksåg till... haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.