Hej

Ska bygga nytt kök och har egentligen två frågor.

1. Vi vill sätta in en liten snygg vinkyl i köket. Onödigt kanske, men jäkligt snyggt och stämningshöjande :). Den kyl vi tittat på är av märket Climadiff, ett märke vi aldrig hört talas om. De ska tydligen vara väldigt stora på just vinkylar. Vågar man beställa en sådan?!?

2. Den ska byggas in i Ikeas nya kökssystem Metod. Där har ju Ikea sänkt sina socklar för att få mer utrymme i skåpen. En god tanke från Ikea, men hur kommer det se ut med vår tänkta vinkyl som har högre "sockel". Detta gäller ju egentligen alla fristående inbyggnads saker nu mer (disk, spis osv).

Någon som har ett annat tips på en liten snygg vinkyl för inbyggnad?

Länk till kylen: http://www.climadiff.se/produkter/serveringsvinkylar/inbyggbara-vinkylar/avintage-av7x/

Tack på förhand!

/Johan
 
Ingen som har en åsikt?!?

Tycker folk (ni) brukar vara as-snabba på att ge feedback annars :)

/Johan
 
Jag har egentligen inget att tillföra men det var en otroligt nätt och fin liten sak ni har hittat på där. Skulle inte ha något emot att ha en själv.
Har aldrig sett en sådan vinkyl som ni funderar på, men så har jag inte studerat marknaden heller, jag hade bara förutfattade meningar om storlek och utseende.
 
Hemmakatten
Har ingen åsikt om själva kylen annat än att det var en snygg "flaskradskyl" samt att det luddigt/otydligt står att det är "svart material" på utsidan av kylen.

Vad gäller den höga sockeln så skulle jag störa mig otroligt mycket på att det inte är en rak enhetlig linje.

Eventuellt kanske det går att kapa sockeldelen om inte hela höjden används för kyldelar? Men då riskerar man kanske att det blir en glipa upptill.

Men nog måste det finnas någon inbyggnadsvinkyl på marknaden nu när de är så pass vanliga? Kolla utomlands (EU) om du inte redan gjort det.
 
Redigerat:
OT

Att skapa ytterligare 40 dB buller för att kyla sju flaskor vin känns som att förstöra köksmiljön utan vettiga skäl.

Alternativet att ställa in ett par flaskor i ordinarie kyl känns mer attraktivt för mig.

Eller är det mest för att impa på grannar/vänner?
 
Mitt tips är att köpa 1-2 av systembolagets vinkylare a 79:- och stoppa i frysen. Man kyler ned en rumstempererad flaska vitt eller rosé till lämplig temperatur på 5 minuter. En flaska rödvin får man ned från 21 till 16-18 grader på någon minut eller två.

Är man inte seriöst vinintresserad så finns det ingen mening med att långtidslagra vin hemma. I princip allt vin på bolaget vinner inte på lagring.
 
pelpet skrev:
Mitt tips är att köpa 1-2 av systembolagets vinkylare a 79:- och stoppa i frysen. Man kyler ned en rumstempererad flaska vitt eller rosé till lämplig temperatur på 5 minuter. En flaska rödvin får man ned från 21 till 16-18 grader på någon minut eller två.

Är man inte seriöst vinintresserad så finns det ingen mening med att långtidslagra vin hemma. I princip allt vin på bolaget vinner inte på lagring.
Problemet är att vissa vinkännare tror sig veta att vita viner måste lagras i låg temperatur.
Dvs vid den temperatur de lämpligen serveras i.

I stället för att lägga alla pavorna i källaren, eller t. ex. ute i garaget.

Hallå alla vinkännare: Hur tror ni vinet lagrades under romartiden?
 
Alla viner ska lagras mörkt.
Betr temperaturen bör den inte vara över 18 men helst en jämn temp på 13 grader.

Det betyder att vita viner skall kylas innan servering och röda ska värmas upp lite.
 
What he said, en vinkyl med glasdörrar för att visa upp innehållet går stick i stäv med hur vin bör lagras. Och en vinkyl är inte så bra på att hålla jämn temp, som alla termostatstyrda prylar så växlar tempen konstant ett par grader upp/ner. Men visst, skall man inte långtidslagra så kan det ju kvitta ändå.
 
TS förklarar ju att anledningen är att det är snyggt och stämningshöjande redan i första inlägget, varför alla dessa pekpinnar?

Sockelhöjdsproblemet borde gå att lösa på samma sätt dom löst det för spisen i bilden du länkade till.
 
Hemmakatten
Vi köper en del viner från en vinfirma där jag känner att jag får stöd och rätt råd vid inköp. Och efterom vi bör på landet sp är det långt till systemet. Alla våra vi.er står i kartonger i förrådet (8-15gr) så visst hade varit trevligt ärr hä några av "husets" sorter i lagom temperatur i köket.
 
ronolo skrev:
TS förklarar ju att anledningen är att det är snyggt och stämningshöjande redan i första inlägget, varför alla dessa pekpinnar?...
Nja, pekpinnar vet jag inte om det är.

Men jag tycker faktiskt att det är på sin plats att påpeka (där kom den :p ) att vinkylen låter en del också.
40 dB kan ju faktiskt vara lite stämningssänkande.

I och för sig låter väl en champagnekorkssmäll bortåt 96 dB,
och det är definitivt stämningshöjande (y)
 
Är i samma sits, hittade du någon Vinkyl som passar ikeas nya kök?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.