Är det någon som tagit hem en Cyclone av dom större modellerna. Hittat lite gamla trådar men inte om någon faktiskt tagit hem någon. Problemet är ju motorn men om man lyckas få tag i nått med liknande varvtal och kraft så är det i så fall axeln som ställer till det.

Ingen aning vad det brukar vara för axelstorlek på 3fas motorer i den här storleken, om dom är större eller mindre än vad som krävs för impellern. Men det borde väll gå att få ihop nån adapter av nått slag.

Vad tror vi är det någon som lyckats?? :)
 
Enklast är att bara köpa cyklonen och köpa en passande fläkt här hemma. Konvertera cv fläktkurva skicka den till någon fläkt försäljare så hjälper dom dig.
Om du även köper allt utom motorn så måste du även köpa en frekvensstyrning. För dom kör med 60Hz och det blir ca 3200rpm. Vi kör med 50 Hz det blir ca 2800rpm. Och om jag inte mins helt fel så kan cv ta fram en adapter som passar deras impeller och metrisk axel. Om inte så är nog det som är det minsta problemet.

Eller så gör du som många andra som bor utanför usa bygg en bill pentz. Fast du kanske menar cv max och den har väl lite kortare eller längre inner cylinder och lite smalare har jag för mig. Och gissar att cv inte lämnar ut den infon. Så prova att mejla bill och fråga.
 
Aj fan tänkte inte på att varvtalet skilde så. Ja då blir det ju ett helt annat läge och mer jobb. Lättast om man köper en är väll att ansluta en vanlig spånsug men de är ju det att hitta nått som kan leverera samma luftmängd i så fall. Då är det kanske att bygga från början som du säger och utgå från en vanlig spånsug istället ett vettigare alternativ. Men det var ju de där med tid och fler projekt men men. Har du nån koll på leverantör av filter här i landet? Tack för hjälpen!
 
Jag var inne på att beställa en Clearvue Cyclone men jag tyckte att det blev för dyrt. Sen är det ju strulet med anpassning av fläktmotor.

Jag valde en enklare väg som jag tror duger för mig. Jag utgår från en FM300 spånsug med finfilter.
http://www.duabhuset.se/
(direktlänkar funkar inte)
-Spånsug DUAB FM300
-Filter CK-500S 1 micron

Sen har jag beställt en Kina-cyklon som ska funka för sugar i intervallet 1/2 - 3 hk och placeras före FM300.
http://www.aliexpress.com/item/Cycl..._82_80_62,searchweb201644_0,searchweb201560_1

Det här är ju inte lika vasst som en väldimensionerad Bill Pentz-cyklon, men jag vill hellre snickra än att joxa med verkstan. Det går så mkt tid till allt möjligt annat inklusive bygge av jiggar så jag tycker att det här en vettig kompromiss.

Jag tänkte också modda FM300 så att jag har själva fläkten uppe i taket och cyklonen under. Då får jag samma "footprint" som FM300 har idag.
 
Kan man få se lite bilder på din uppställning? Har mer än en gång övervägt köp av en sådan cyklon eftersom den lilla funkar så bra.
 
Classeclas

De där vill vi gärna ha en rapport på när du fått hem den och testat!

Pär
Jag såg i en gammal tråd att du byggt Pentz cykloner. Vad har du använt för fläkt och motor, är det köpe variant eller specialbyggd?
 
badtastex skrev:
Jo, jag har skrivit lite om det på forumet. Du kan hitta lite bilder och några halvhjärtade försök till flödesmätning här:

[länk]
Just det, så var det! Och du har brottats med evighetsfrågorna kring dimensioner på rör och val av mtrl, precis samma frågor jag funderar på. Avloppsrör på 125 mm hade varit ett bra val för mig, men det finns ju inte...
 
hafiack skrev:
Classeclas

De där vill vi gärna ha en rapport på när du fått hem den och testat!

Pär
Jag såg i en gammal tråd att du byggt Pentz cykloner. Vad har du använt för fläkt och motor, är det köpe variant eller specialbyggd?
Yes, jag återkommer när jag fått cyklonen och moddat min spånsug. Det är rätt lång leveranstid på cyklonen tyvärr.
 
Fläkten är köpt, en begagnad kostade mer än skjortan 5000kr ink frakt. Men det är å andra siden exakt den jag skulle ha och en ny av samma märke kostar ca 13-15000 ex moms
 
Okej Pär. Ja ska man ge 15 papp bara för en fläkt&motor så kan man ju nästan gå upp på en felder industrisug istället så du gjorde nog en bra deal!

Hittade oneidas XL variant i England med dubbla 150 anslutningar. Den och sen en av sugarna på duabhuset med 150 anslutning lutar det nog åt faktiskt men lär dröja lite då några andra grejer ligger högre på listan. Tanken är att göra ett ordentligt spånsugs system med rör som sträcker sig längs mitten på hela garaget och sen grena ut och droppa ner till där det behövs men har ett annat större projekt så hinner klura på att ett tag men sen så!
 
En feder renlufts aggregat kan inte jämföras med en cv på flera punkter. Men någonstans i mellan 160 och 200 modellen är jämförbar med cv standard. Men cv har mera filteryta och möjlighet till finare filtrering.
Och felder är dyra
 
ClasseClas skrev:
Yes, jag återkommer när jag fått cyklonen och moddat min spånsug. Det är rätt lång leveranstid på cyklonen tyvärr.
Sådärja. Nu har fått till min spånsug med cyklon.

Jag utgick från en FM300 spånsug med finfilter.

http://www.duabhuset.se/ (direktlänkar funkar inte)
-Spånsug DUAB FM300 (2hk)
-Filter CK-500S 1 micron

Sen beställde jag en Kina-cyklon som ska funka för sugar i intervallet 1/2 - 3 hk och placeras före FM300.
http://www.aliexpress.com/item/Cycl..._82_80_62,searchweb201644_0,searchweb201560_1

Spånfläkten placerade jag i taket. Som vanligt är det massa saker som stökar till det. I mitt fall fick jag flytta på 3-fasuttaget och sen var det en del tråcklande för att anpassa installationen till skenan för takskjutsporten.

DSC_1690.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att styra spånsugen valde jag en enklare lösning än den strömavkänning som en del på forumet har pulat ihop till sina spånsugar. Jag köpte en fjärrstyrning från Nexa och då fick jag modifiera nollspänningsutlösaren på spånfläkten så att tempsensorn för motorn löser ut när det behövs.

DSC_1709.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


TIll cyklonen köpte jag en plåttunna - trodde jag - men som visade sig vara en sillatunna i plast på 120 liter. De mindre tunnorna vet vi att de inte håller för undertrycket, men den här större tunnan är mycket kraftigare och funkar bra med min spånsug. Jag modifierade tunnan med ett kraftigare lock i MDF både på över- och undersida och tätade med bytulgummi, för det hade jag hemma. Det är förbannat kladdigt och jag hade hellre använt PL400 som tätning. Nu tog jag vad jag hade i garaget och då fick det bli butylgummi. Sen lackade jag MDF:en med shellack för att få den dammtät.

DSC_1706.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cyklonen är OK men stosen nertill är lite ojämn tyvärr. Jag använde tätningslist och farmarskruv för att få det dammtätt. Montageskruv hade säkert funkat bra också.

DSC_1705.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en del testande och provande så fick jag till det med popnitar, alutejp och spånslang i alu och så här ser min spånsug med cyklon ut just nu. Fördelen med aluslang är att den är följsam och det går att flytta både på spånsäck och tunna vid tömning.

DSC_1703.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde ett driftstest och sög ut väldigt mycket sågspån från en gammal säck med spån från justersåg, fint spån från bandsågen och kutterspån. Vad jag kan bedöma så funkar cyklonen som den ska och den verkar vara tillräckligt dammtät mot tunnan. Även det fina dammet landade i sillatunnan. :)

DSC_1711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


So far so good! Jag tycker det här är ett bra alternativ till att bygga en Pentzcyklon själv. Den är säkert inte lika bra som originalet, men för dryga 1000 kronor så det ett prisvärt alternativ, speciellt för installationer med max 3hk på spånfläkten. Det lär gå åt ett antal mantimmar med att bygga en egen Pentzcyklon, något som man slipper här.

Nästa steg för mig är att dra ventilationsrör i taket till justersåg, bandsåg och rikt- och planhyveln.
 
  • Gilla
rolcar och 4 till
  • Laddar…
Ser ju kanon ut! Återkom gärna när du fått till rören och sett hur kapaciteten är när det blir lite längre avstånd. Kör du för storlek på rören. 110??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.