Går i tankarna att renovera köket hemma och har ett bekymmer när det gäller köksfläkten. Imkanalen sitter på "fel" vägg ca 55 cm ifrån där fläkten sitter idag, detta betyder att genom 2 skåp går det böjda rör, och nu skulle jag vilja ta bort skåpen och undvika fula rör, har därför tittat på Clean Air modul från Bosch/Siemens, problematiken är att dessa tillverkare endast anger att deras egna fläktar är kompatibla och den fläkt jag vill ha kommer från en annan tillverkare. Kan det gå ändå? Finns det någon som har testat eller vet om någon information som inte jag hittar?

Ytterst tacksam för alla svar som kan hjälpa mig
 
Skulle tro att de skriver så eftersom måttet på ytterkåpan måste stämma med måtten på modulen. Har din ytterkåpa samma mått bör det fungera.

Du bör också tänka på att lösningen med kolfilter kan dra ner kapaciteten på din köksfläkt då det blir motstånd med kolfilter, dessutom så renar detta kolfilter som mest ungefär 90-93%, helt luktfritt är det inte säkert det blir.

Beroende på konstruktion och din användning av fläkten så måste du byta kolfilter när detta blivit mättat - vet inte vad bytesfilter kostar men det bör du ta med i beräkningen.
 
Tar upp den här gamla tråden. Jag har en CleanAir-modul till min fläkt. Den är helt separat från den övriga fläkten. Den skruvas upp separat och kopplas ihop med slangen från fläkten. Du skulle kunna använda vilken fläkt du vill så länge slangmåttet stämmer. Rent estetiskt är det väl lämpligt att "halsen" på fläkten, alltså den övre kåpan som sitter ovanför själv fläkten, har rätt mått. Något som har slagit mig är att man skulle kunna ha CleanAir-modulen på ett annat ställe än ovanför fläkten för att få ett lämpligare utblås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.