Hej, många råder till köp av Clas Ohlssons trådlösa termometer/fuktmätare för att få koll på fuktnivån i krypgrunden. Ingen har sagt att det är något precisionsinstrument, jag väntade mig inte heller ett sådant för 199 pix. Men ta en titt på bilden nedan.

Givaren och displayen har stått bredvid varandra i två dygn. "utomhusnivån" visar 63% och "inne" 54%...

5ae7bad8-402e-9345.jpg

Lägg till en felmarginal på 10-15% för ett så billigt instrument och vi har ett möjligt spann på 20-25 procentenheter. Lättare att krypa in och gissa...

Som sagt, jag hade absolut kunnat tänka mig osäkra siffror men det här blir retur.

/Joel
 
Har haft funderingar på att skaffa denna... blir att leta vidare. Lite bättre felmarginal hade jag nog förväntat mej.
 
Jag har en huvudenhet (utan fuktighetsgivare) och fyra lösa givare. De visar samma värde på ett par procentenheter när om de står brevid varandra. Har också testat en av dem med en mättad saltlösning (som ger en bestämd relativ fuktighet vid en viss temperatur) och det stämde också.

Så du kan ha fått ett dåligt exemplar.

Sedan är det ju så med den typen av fuktighetsgivare att de driver (mot det fuktiga hållet) med tiden, och har de stått fuktigt kan det ta åtskilliga dagar innan de hämtar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.