Hej,

Jag vet att detta har varit uppe inna men det är lite gamla trådar. Kan ett CO larm fungera som man vill ha det eller är det skit??
Idag har de trådlösa larm....

Vettiga åsikter vill jag ha som grundar sig på fakta och inte hypoteser att man får vad man betalar för.

Någon som vet av erfarenhet?? ;)

/Micke
 
Du blir mycket lyckligare utan deras larm installerat, för det krånglar vid påslag, falsklarmar, ger dålig respons vid larm och prylarna håller generellt en halvdan kvalitet. Jag höll på för tre helger sedan hos en granne med det där, och det lämpar sig väl bäst för tonårssnen som vill ha larm i sitt pojkrum, inte för att larma ett hus.
 
Efter tre inbrott i sommarstugan i början av 90-talet installerade vi ett CO-larm ca 1995. Det har fungerat felfritt i 12 år och aldrig falsklarmat. Det har avvärjt två inbrottsförsök (uppbrutna fönster men tjuvarna pep iväg utan att gå in). Vid ett av dessa tillfällen fick även grannen som hade Securitaslarm inbrott. Larmet klickade och huset länsades. Anekdotiskt givetvis men ändå en historia ur verkligheten.

Mina föräldrar installerade ett CO-larm 2001 om också har fungerat felfritt och aldrig falsklarmat.

Detta gäller förstås trådburna larm. Baserat på de här erfarenheterna tänker jag installera ett (trådburet) CO-larm i vårt nuvarande hus.

Johannes
 
Vet inte vilken typ av larm Swetrot har haft problem med, kanske det trådlösa.

Har själv ett trådbundet där man kan ansluta flera kodpaneler och själv larmet har varit idrift i snart 4 år utan falsklarm. Däremot så vill jag inte rekommendera deras ir-detektorer. De har alldeles för få "avkänningsstrålar".
När det gäller ir-detektorer så skall man inte köpa det billigast.
 
CO-s IR-detektorer är passiva och har alltså inga "avkänningsstrålar" alls. De vi har i sommarstugan fungerar perfekt. Man ser på detektorn på en blinkande lysdiod när den aktiveras och det är omöjligt att röra sig det minsta någonstans i rummet utan att utlösa den.

Johannes
 
PIR som är det vanligaste Passiv IR har somsakt inte "strålar" Men därimot zoner. Och det är rörelser (Värmerörelser) mellan zonerna som gör att det larmar.

Kvalité behöver inte va dyrt. Tror jag köper Bosch blueline vilket är bland det bästa på marknaden ger jag runt 120 kr + moms
 
Det var zoner jag menade när jag skrev "avkänningsstrålar".

Om man jämnför CO:s PIR med en från ett larmföretag så märker man en stor skillnad och det var det som jag menade. De fungerar men är sämre.......

De två som jag har hemma (bara en monterad, den andra ersatt) är klart mycket sämre än de från larmföretag (har ett flertal begagnade). Zonerna är klart färre i sidled och inte lika känsliga i höjdled. Dessutom tror jag CO:s saknar "underkrypningsskydd".
 
Jag har stoppat in det billiga trådlösa larmet hos en kompis och vi kör just nu en provperiod. Så här långt verkar det helt ok, även om IR-detektorn säkert kan vara känsligare. Själva centralen tycker jag verkar trevlig och kan anpassas ganska mycket till önskad funktion.

För övrigt har jag byggt larmcentraler (alla trådbundna) helt själv som också varit installarade i mer än 20 år utan problem - tjuvarna har faktiskt blivit tagna i tre fall tack vare larmen och stöld undvikits i fem fall, men visst det sitter inga fina klisterlappar i fönstren från kända "larmfirmor" förstås. Har även varit med om en stor installation (trådbunden) av en av de mest kända firmorna i branschen, där själva centralerna etc fungerar mycket bra men detektorerna fallerar i mitt tycke förvånansvärt ofta (både IR- och fönsterkrosssensorer).

/Rob
 
Jag förkastar inte CO larm och jag tycker att CO har saker som är jäkligt bra, men denna gång blev det att köpa det jag vet vad jag får för pengarna. Folksam hade bra erbjudande som inte blev så dyrt.
I en sommarstuga skulle jag garanterat sätta ett trådbundet larm och då hade det blivit CO.

Tackar för era åsikter :)

/Micke
 
Jag skulle nog hellre skaffa en CO trådbundet larm än det Folksam larmet som går på den gammla 433 mhz frekvensen ...

Jag har kollat runt en smula och dels hört med SSF (Stöldskyddsföreningen) och även läst några artiklar som varnar för trådlösa larm som använder 433 mhz. Anledningen är att man får sända hela tiden på den frekvensen, samt att man kan ha väldigt hög utefekt (500W har jag hört). Ska man ha ett trådlöst larm bör man välja ett som använder den nya frekvensen 868 Mhz. Ett annat tips jag fick från SSF är att välja ett "ögonmärkt" larm ... dvs ett larm som är godkännt. Det finns blandannat ett som heter Wisdom som är godkänt.

Rolle
 
Hej!

Håller på och kollar efter larm att installera i garaget, alltså inte villagaraget utan en lokal jag hyr för att meka i m.m.

Pris gränsen går nog vid 3000:-

Det är verkligen en djungel att ta sig igenom. (Som vanligt nu för tiden så fort man ska ha nåt :D )

Har kollat i CO katalogen. Även kollat in VikingLarm. Hade varit bra att ha med GSM då det inte finns tel draget där. Först var jag inne på dom trådlösa men har kommit på andra tankar när jag läst en del om det här med 433Mhz frekvensen. Det står inte ens vilken frekvens dom trådlösa har så jag antar att det är 433.

Då är det ju trådburet som gäller. Det bör inte bli så krångligt då jag inte tänkt att fylla stället med sensorer :D Ett par rörelsesensorer och ett par dörr/port sensorer borde väl räcka. Vid alla fönster finns galler och går dom in så gör ju rörelsesensorerna jobbet iallafall.

Ni som har eller känner till kan ni rekomendera nån variant ?

Finns väl GSM "Modul" att koppla separat ?

Är hyffsat händig på det mesta så frågan är om det är svårt att koppla så det funkar ? :)

Går det att programera om koden som man vill ? ( Beror kanske på vilket larm )

Brandsensor hade varit bra också, går det att kombinera med svetsning m.m ? ( Tanken är att den ska bara vara på när det är tomt. )
 
Vikinglarmet kör på 433mhz, det står på specen på deras hemsida. I en annan tråd har jag frågat om faran med 433mhz och kommer inte på varför det inte skulle funka för MIG på landet utan direkt närhet till annan kommunikationsutrustning.
Det jag misstänker är nackdelen med Viking (eftersom frekvensen troligast inte komma vara en nackdel) är nog kvalitén på brandvarnare etc. För det är lågt pris och nånstans ger det väl avkall. Men jag kommer chansa.
 
Tack för svaret :)

Vad säger ni om detta larm : http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23375898 dock utan GSM som jag gärna vill ha. Finns det inga trådburna GSM larm :-S ?

Jag har kollat på 2 olika trådlösa hos CO, mailde och frågade hur det låg till med dom och frekvens :

Fråga: Jag undrar vilken frekvens dessa larm jobbar på, är det 433Mhz ? Art nr 36-2868 & 36-1990

Svar : 36-2868 sänder med 868 MHz http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=25917844

36-1990 sänder med 433 MHz http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=26107653

Jag mailade även Viking och frågade lite allmänt :

Fråga : Vilken frekvens är det som gäller på era GSM Trådlösa Hem-/Villalarm ? Är det 433Mhz som gäller, står många olika i info. Är det lätt att störa ut ? Läst en del om just 433Mhz ej skulle vara bra, vad säger ni ? Har ni nåt trådburet larm med GSM funktion ?

Svar : Larmet arbetar på 433Mhz, men det har unika signaler som gör att det nästan är omöjligt att störa ut.
Våra larm fungerar mycket bra och vi har aldrig haft några problem gällande frekvensen.
Vårt trådburna larm är tyvärr inte med GSM utan med fast telefoni.

Med dom svaren så verkar även ett clas ohlson larm inte vara helt fel då många argument mot dom som jag läst är just frekvensen.

Jag har insett att inte hamna över 3000:- är svårt även om man köper ett CO eller Viking larm :p Bara lite sensorer hamnar ju snart på ett par tusen. Får ta och räkna lite på exakt vad jag behöver.
 
Jodå, 32-1984 har jag installerat. Den är misstänkt lik den larmcentral som en av våra stora väktarbolag har installerat! Inga som helst problem. Inga falsklarm! Tvärtom, den talade om att lillgrabben hade dragit ur sladden till batteriladdaren.
Anledningen till val av trådbundet och inte trådlöst, är det här med underhållet. Man kan väl ge sig den på att batterierna i larmgivarna tar slut just när man är bortrest.

Betr GSM uppringare har jag ingen erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.