Någon här som använt Clas Ohlsons rikt- och planhyvlar, antingen den mindre för 1895,- eller den större för 5998,-? Är de värda sitt pris, dvs kan man göra någonting vettigt med dem? :confused: Vill inte lägga tiotusentals kronor på en hyvel.
 
Jag var lite i den sits du är, att jag behövde möjlighet att rikta och plana virke för mindre snickerier. Tittade först på alla kinesmaskiner som Jula/Classe/Whatever säljer. De håller i mitt tycke väldigt låg kvalitet. Samma maskin finns med en dröse olika etiketter med olika namn på. Vad jag förstår så _kan_ det vara så att en lite dyrare kinesmaskin (som för övrigt ser likadan ut som en lite billigare med samma specar) är lite bättre injusterad från fabrik. Inget som man inte kan göra själv dock.

Mitt tips är att strunta i kinesmaskinerna och börja harva Blocket i stället. Det går rätt mycket maskiner där, både kinesmaskiner, lite bättre maskiner och riktigt bra maskiner. Tycker mig ofta se Scheppach (HMS260?), priser mellan 900-4000 beroende på vem som säljer. Annan vanlig maskin är Emco Rex som jag nog skulle hålla högre än Scheppachen.

Tyvärr får du alltid vad du betalar för...

Edit: Glömde svara på din fråga: Ja, du kan göra vettiga saker med maskinerna men är du det minsta känslig för att jobba med fel/kassa verktyg så lär du bli irriterad rätt fort.
 
Jo, jag kollade Blocket, och där fanns det ett flertal intressanta maskiner. Felet är bara det att jag befinner mej på "fel" sida om Östersjön :D. Här i Finland tycks det inte alls finnas motsvarande till salu, antingen är det kinesskrot eller också proffsmaskiner för långt över tusen euro, dvs 10.000 kronor :(
 
Uj, ja det ställer ju onekligen till det! Antar att Finlandsfärjan inte är aktuell ;)
 
Sverigebåten kallar vi det :) Är ju kanske inte en omöjlighet. Men det är inte så roligt att åka över och sen hitta något skrot. Man borde engagera någon bekant där i Svedala, men jag känner nog ingen där som vet skillnad på en hyvel och en skruvmejsel :D
 
Nja, ska man åka över behöver man väl ha flera objekt att kolla på. Men man kan ju köpa snus på resan och smuggla in i Finland på hemvägen...
 
Jag kommer antagligen att ångra mej :D, men jag köpte nu den dyrare rikt- och planhyveln hos Classe, eftersom jag har akut behov av att göra golvplankor, och eftersom den mindre som dom hade på special inte fanns i lagret (typiskt exempel på hur man INTE ska göra :rolleyes:).

Har inte hunnit provköra, men jag tycker att den ser relativt välgjord ut. Lite tyngre material hade kanske inte skadat. Inte för att jag har någon större erfarenhet av den här typens maskiner... Men jag provar så här, och uppgraderar om någonting råkar dyka upp.
 
--- drägel ---

Sällan man önskar att man vore rikssvensk, men nu är det ju nog nära :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.