har nu haft ett par tillfällen då strömmen gått och cirkulationspump(arna) stannar.
självklart händer detta bara när pannan står fulladdad och tempen skenar ganska direkt.:@

som tur är så har vi varit närvarande och kunnat släcka elden och shunta om interna vvb och spola varmvatten för att förhindra kokning men nu vill jag ha en pålitlig backup.

jag har en gammal vedpanna med självdrag utan acc-tankar så det är endast en (av två) cirkulationspump som behöver elförsörjning,
har inte kollat effekten på pumpen men det är en danfoss 3fasare och kan man gissa mellan 25-70w?

vad har jag för alternativ?
skulle det funka med en billig liten UPS som man monterar ett eller flera stora 12v blybatterier i eller har ni andra tips?

den bör skötas per automatik, men manuell omkoppling är inte uteslutet.
 
vad för effekt på ups:en eller annan nödströmspryl behöver jag för att säkerställa driften i ett dygn?
 
En UPS's funkar till det utan problem, se bara till att den kan leverera tillräckligt med ström bara, alltså summera strömmarna som dina prylar drar och jämför med UPS'ns max-ström. Att bara jämföra märkeffekten (W) går inte när det är växelström och motorer inblandat. Ett dygns batteridrift kräver ett ganska saftigt batteri om du inte kan ladda på det med bensin/diesel-aggregat.
 
Kanske läge att byta c-pumpen om du funderar på att ha batteribackup på den, då jag kan tänka mig att en ups för 3fas är dyr.
 
rättning, var ner i pannrummet o kollade.
220-240vac står det på pumpen, och i läge 3 (som jag normalt kör den i) drar den 85w

OT: sitter en likadan pump till den separata elpannan som är kopplad paralellt med vedpannan, behöver verkligen den också vara igång fast man inte kör med el?
 
Ok då är det ju inget problem då ju. Nej, jag tycker inte att den ska behöva vara igång.
 
egentligen är det bara frågan om högst ett par timmars backup så ett dygn var kanske att överdriva, tänkte mest helgardera mig..

det är lite förvirrande när man kollar effektiviteten på ups:er, vissa anger i tid (oftast i datorsamanhang), vissa i VA.. (säger tex 1000VA mig nånting?) och vissa i ren effekt, (Watt) och ibland dessa i kombinationer.

kort sagt, vad letar jag efter för något eller kan ja bara köpa första bästa billiga och smacka ditt ett batteripack av önskad storlek?
 
jo tack för den men det säger mig fortfarande inget om hur länge en 85w pump går på 1000VA?
 
Jag kör laddpump, pannfläkt, och cirkpump på en billig 300W omformare, med ett 70 Ah fritidsbatteri räcker det kanske 2-3 h. Varar strömavbrottet längre kopplar man på bilen på tomgång.
 
Matss, ja det var min första tanke då ja har en sådan liggandes men jag är i första hand på jakt efter nåt automatiskt ifall man inte råkar vara närvarande..
 
En UPS på 230 V och 1000 VA klarar 1000 / 230 = 4,35 A.
För några år sedan fixade jag en 450 VA UPS till en bekant och den klarar precis pumpen och fläkten i hans panna (Calmar V65)
 
kickassford skrev:
Matss, ja det var min första tanke då ja har en sådan liggandes men jag är i första hand på jakt efter nåt automatiskt ifall man inte råkar vara närvarande..
Det är ju enkelt att koppla en kontaktor som växlar matningen från nätet till omformaren när nätet blir spänningslöst. Den får samtidigt koppla på 12V till omformaren.

Skillnaden mot en UPS blir att dett blir strömavbrott till pannan typ en sekund när växling sker.
 
Matss skrev:
Det är ju enkelt att koppla en kontaktor som växlar matningen från nätet till omformaren när nätet blir spänningslöst. Den får samtidigt koppla på 12V till omformaren.

Skillnaden mot en UPS blir att dett blir strömavbrott till pannan typ en sekund när växling sker.
Ska man bygga en egen inmatningsenhet för reservkraft måste konstruktionen godkännas av nätägaren först. Annars får man köpa en färdig, men då är priset redan uppe i flera gånger vad en UPS kostar.
 
I praktiken finns redan "min lösning" att köpa så man ska nog inte ta det så allvarligt.

Om "min lösning" skulle råka koppla in hela 300 W på nätet räcker mitt eget hus gott för att "kortsluta" omformaren så att den stänger av sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.