Är det någon som har ett bra svar på om cirkulationspumpen ska snurra dygnet runt, även om man har ställt fjärrvärmeväxlaren på endast nattvärme o varmvatten nu på sommaren.
Jag har inte bott i huset så länge och har dålig koll på fjärrvärme, men det känns som att cirkulationspumpen inte har med varmvattnet till kranarna att göra utan bara till elementen.
För om man lyssnar så kan man höra i elementen att cirkpumpem snurrar, dock är elementen kalla dygnet runt nu på sommaren.

är det dags att ringa på en servicetekniker eller är det helt normalt.

Ps pannan är från 1994 och heter cetetherm 2100p tror jag?

Tacksam för svar.

nicke
 
Nej, din cirkulationspump borde gå att få stopp på sommartid.

I min central (cetetherm Basic U21) så stängs pumpen av automatiskt när uppvärmningsbehov saknas.
Dock beror det på vilken inställning jag har, om jag väljer att köra komfortvärme så går pumpen jämt.
Jag har ändå valt att ställa centralen i "viloläge" sommartid för att förhindra att den hoppar igång på nätterna när utetempen sjunker.
Känns onödigt att bränna några kwh varje natt i onödan.

Och du har helt rätt i att cirkulationspumpen och inställningarna för värmesystemet inte påverkar tappvarmvattnet.
 
Tack för hjälpen, nu har pumpen slutat snurra. Ibland ser man inte skogen för alla träden.


Må väl

Nicke
 
Stäng av värmen och cirkulera endast vattnet för att förhindra att radiatorerna rostar eller börjar läcka när du startar din cirkulationspump till hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.