Hej på er,

Är i svärmors villa (1,5-plan med källare från 60-talet) och märkte elementen i källaren var kalla, men de på ovanvåningen varma.

Vattenburna element och bergvärmepump typ tio år gammal. IVT greenline.

Testade lufta alla och se till det är rätt tryck i systemet (det finns ett streck så fyllde jag på med vatten). Kollade även termostater så de där ”piggarna” inte var intryckta utan åker ut när man trycker in dem.

Så tittare jag på själva värmepumpen som varnar att Pressostat hög (HP). Då har jag förstått det är på ”insidan” och nåt är fel.
Enligt anvisning ska man prova lufta element. Jag kvitterade men den slog till igen.


Vad jag tror är en cirkulationspump för vattnet är ganska varm, men rören runtomkring inte lika varma. Och då elementen i källaren är kalla men de där uppe varma tänker jag att det är logiskt. Värme stiger uppåt och cirkulationen är stilla så det känns som den har fastnat eftersom den är så varm.

Till min fråga: i dag är det juldagen. Behöver jag se till att lösa detta akut Pga brinnrisk eller kan vi ta det lugnt tills de röda dagarna är över och ringa servicebolaget?

De inspekterar tydligen varje år och förmodligen har det varit så här i några veckor. 2 december var jag här sist och då var det jämn värme även i källare.

Tacksam för input!
 
Kan inte svara på din fråga men vill tipsa om att på varmepumpsforum.com håller de riktiga värmepumpsentusiasterna till och de brukar vara väldigt hjälpsamma! Hoppas det löser sig!
 
Ingen värme och HP löser , VP blir inte av med värmen, kolla cirk-pumpen så den snurrar, kan finnas en blank skruv i ändan, ta bort den och känn med en mejsel om den snurrar, kan sprattla lite i näven men inget farligt
 
J jonaserik skrev:
Ingen värme och HP löser , VP blir inte av med värmen, kolla cirk-pumpen så den snurrar, kan finnas en blank skruv i ändan, ta bort den och känn med en mejsel om den snurrar, kan sprattla lite i näven men inget farligt
Har inte hittat någon bra mejsel så har inte fått upp den där mässingsskruven. Ska göra nytt försök med bättre verktyg.
 
W Waggan skrev:
Kan inte svara på din fråga men vill tipsa om att på varmepumpsforum.com håller de riktiga värmepumpsentusiasterna till och de brukar vara väldigt hjälpsamma! Hoppas det löser sig!
Tack vilket tips!
 
OM den inte snurrar så finns ett skruvspår i axeln att hjälpa den runt med, Snurrar den kan det vara i dom metallspunna slangarna som är brukligt på IVT som det sitter skit i ( magnetit ) . Känn på dom om dom är stela och liksom knastrar när för i sidled, en klassiker på äldre VP med slangar
 
Bifogar bild på cirkulationspumpen.

Fick upp mässingsknappen och det var inget som snurrade där inne. Rann mest ut svart vatten. Skruvade på skruven där inne men det gjorde varken till eller från.

Inställningen var på ”3” (på vänstersida om plastdosan) och eftersom inget lirar ställde jag ned till ”1” så det bör åtminstone vara mindre ström i dosan och lägre brandrisk tills den kan lagas.

Någon som har en idé om det är akut, eller om man kan låta det vara i några dagar?
 
  • Cirkulationspump märkt DAB med tekniska specifikationer, inställd på läge "3", med fokus på mässingsknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
OM den inte snurrar så finns ett skruvspår i axeln att hjälpa den runt med, Snurrar den kan det vara i dom metallspunna slangarna som är brukligt på IVT som det sitter skit i ( magnetit ) . Känn på dom om dom är stela och liksom knastrar när för i sidled, en klassiker på äldre VP med slangar
Tyckte inte det knastrade heller.
 
Prov att sätta den på två, och försök att hjälpa den igång, det kan vara kortis i 3:ans lindning, att pumpen blir hett är normalt då den ska kylas av vattnet genom den

Edit satt den på 1 OK det enda som kan hända är att en säkring går. Har för mig att det sitter en säkring bakom
luckan i fram som går till pumpen.
 
Tack @jonaserik för direktiv och hjälp!

Provade än en gång skruva igång. Tog även med en skruvdragare för att få lite bättre fart.

Men utan effekt och inget knaster. Provade på alla de tre inställningarna.

Axeln går runt utan problem och verkar inte vara något som hindrar den. Antar elmotorn som lagt av.

Verkar ju som att den inte blir supervarm, och om det finns någon säkring där kan jag vila i att det inte lär brinna upp. Efter lite mental gymnastik har svärmor kommit fram till att det har nog varit kallt där nere i alla fall 1-2 veckor så någon dag extra lär väl inte göra så mycket.
 
T
Har ni kollat så att det finns spänning fram till cirkulationspumpen? :thinking:
 
T Tobias Knutsson skrev:
Har ni kollat så att det finns spänning fram till cirkulationspumpen? :thinking:
Nej. Här finns inte riktigt all utrustning att önska sig för felsökning. Men eftersom själva cirkulationspumpen är varmare än rören som går in och ut antar jag det är ström åtminstone. Sen om det är rätt spänning och så är svårt veta.
 
Det kan mycket väl vara motorns kondensator som är kass. Då brukar motorn bli varm och inte snurra. Du kan ju se om du hittar en burk i motorns absoluta närhet. Typskylten du fotat säger 2 uF.

Om du inte vet hur de brukar se ut så kan du söka efter "motorkondensator"
 
byt cirkpump, den dör ser ut att ha suttit sen ww2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.