Min cirkulationspump till solfångaranläggningen har börjat låta lite illa så det är nog läge att skaffa fram en ersättar pump innan den helt lägger av. Men när jag börjar söka på nätet efter en ersättare så hittar jag endast en massa "smarta" cirkulationspumpar med elektronik som känner av tryckfall och anpassar varvtalet därefter. Dessa pumpar lär inte fungera i min anläggning eftersom där är det solfångarstyrningen som slår av och på samt anpassar varvtalet på pumpen så det stämmer med hur bra solen värmer. Så nu till min fråga går det att få tag på en "gammal" cirkulationspump (en sådan som sitter där nu utan elektronik)? Eller kan man koppla en styrning till en "elektroniskt" styrd pump utan att det blir konflikter?
Såg någonstans på nätet att det efter 2013 endast får säljas nya pumpar med "smart" styrning för att spara energi, då de "gamla" pumparna sågs som energibovar. Eller måste det även till en ny styrning vilket gör ett pumpbyte ännu dyrare......
 
e-bay finns det fortfarande att få tag i den gamla enkla modellen.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Tack, där var ett ställe att söka på. Får ta och göra en grundligare genomgång i kväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.