S
Hejsan

I en anläggning med en stor trycklös vattentank (3kbm) finns en cirkulationspump, en "vanlig" grön Wilo, som är till för att pumpa vattnet i tanken genom en värmeväxlare tillbaka till tanken, så att vattnet i tanken kan värmas upp.

Pumpen sitter i höjd med överkant på tanken, ganska precis i nivå med vattnet. Värmeväxlaren strax över pumpen.

Pumpen tar vattnet från botten av tanken, och vattnet går tillbaka till tanken i toppen.

Pumpen snurrar, men den pumpar inget vatten. Vi provade att fylla tanken helt full. Tog jag då bort pumpen så rann det vatten ur tilloppet, så det kommer fram vatten till pumpen.


Jag har något minne av att det behöver vara ett statiskt tryck i systemet för att pumpen skall fungera, men samtidigt kan jag inte riktigt förstå varför det skulle behövas. Det är ju ett slutet system så ett statiskt tryck gör ju ingen skillnad för pumpen. Det enda i så fall är om det är luft i pumpen och det behövs ett övertryck i systemet för att lufta pumpen. Kan det vara det som är problemet i detta fallet.

Eller vad missar jag?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Har ni luftat värmeväxlaren?
Det är där luften samlas eftersom det är högsta punkten.

Inom vilet temperaturområde kommer hela systemet att jobba inom?
Vatten expanderar när det blir varmt, så någon typ av expansionskärl behövs i systemet, storlek & tryck beror bl.a. på temperaturområdet.
 
Luft i pumpen medför att den inte fungerar. Men den klarar sig absolut med ett statiskt tryck något under 1bar om det inte är väldigt hett vatten den pumpar.
 
S
Här finns ju inget statiskt tryck, behöver pumpen det för att fungera?

Temperaturen på vattnet ligger mellan 15-50 grader. Just nu 15-20 grader.

Tanken är "öppen", det vill säga inget internt eller statiskt tryck, inget expansionskärl. Tanken funkar som expansionskärl kan man säga, eftersom den är öppen.
 
Tanken öppen ? den är nog tät och ett rör går upp till vinden med ett öppet exspansionskärl där, samt ett rör ut på taket och ett rör ner till källaren. Finns någon manometer. Vad värmer du med.
 
S Snickerick skrev:
Här finns ju inget statiskt tryck, behöver pumpen det för fungera?
Jo, du har ett statiskt tryck, lufttrycket.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Luft i pumpen medför att den inte fungerar. Men den klarar sig absolut med ett statiskt tryck något under 1bar om det inte är väldigt hett vatten den pumpar.
D Daniel 109 skrev:
Jo, du har ett statiskt tryck, lufttrycket.

Vad menar du i så fall med "statiskt tryck något under 1 bar". För nu framstår det som du menar att pumpen slutar funka om barometern på väggen visar storm.
 
HELA systemet inkl pump & vvx måste vara vattenfyllt & avluftat.
 
S Snickerick skrev:
Vad menar du i så fall med "statiskt tryck något under 1 bar". För nu framstår det som du menar att pumpen slutar funka om barometern på väggen visar storm.
Vad jag menar är att trycker in till pumpen kan vara lägre än atmosfärstryck. Det viktiga är att det inte finns luft i pumpen. Vilket kan vara en utmaning om man inte har ett övertryck.
 
S
L lat skrev:
HELA systemet inkl pump & vvx måste vara vattenfyllt & avluftat.
Tanken är öppen, den går inte att fylla helt och avlufta.
 
En cirkulationspump har väl typ noll sugförmåga så den sitter helt enkelt på fel plats egentligen.
Om man ser till att utloppet i slingan mynnar under vattenytan så går det att gå det att funka om man kan få bort luften så pumpen har vatten i sig.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Tog jag då bort pumpen så rann det vatten ur tilloppet, så det kommer fram vatten till pumpen.
Men om du öppnar upp utloppet från pumpen, rinner det då?
 
S Snickerick skrev:
anken är öppen, den går inte att fylla helt och avlufta.
Har det hela nånsin fungerat?
En c-pump ha 0 i sugförmåga, den är bara till för att "röra om", dvs cirkulera vattnet.
 
Det beror på vad man menar med sugförmåga. Den klarar inte alls att pumpa luft. Men visst suger den in vatten och ger ett klart högre tryck är många tror.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.