Hej!

Nu börjar det blir kallt och värmen ska igång igen. Se bild nedan. Har skruvat upp cirkulationspumpen till max (läge 3) och tycker det låter som att den snurrar. Hör bubblor när jag drar igång den också, så något snurrar uppenbarligen. Men blir ej varmt i röret markerat "radiator framledning". Har försökt skruva på mässingsskruven men där kommer bara ut vatten och verkar inte sluta, så är rädd att skruva upp den helt. Som jag fattar det borde där inte läcka vatten hela tiden utan man borde kunna skruva av den och se om motoraxeln snurrar? Hur mycket vatten är "normalt" att där kommer ut?

Värmen annars funkar fint, blir varmt i röret ovanför pumpen så det verkar rinna in varmvatten till den. Tidigare år har det varit liknande problem men lite av/på och knackande på pumpen så har den kickat igång och det har blivit varmt. Detta året verkar den starta men inte tusan blir det varmt i elementen...

Jag har dålig koll på de här grejerna men försöker fatta hur man felsöker detta. Så all hjälp och förklaring uppskattas!
 
  • Cirkulationspump och rörsystem i en värmeanläggning med mässingsrör, kopplingar, och en manometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pluggen på pumpen, om den tas bort kommer det att sippra en del vatten, en skurtrasa under är bra, inga mängder och sprut blir det. Du kan prova med fattigmans stetoskop, en mejsel mellan örat och pumpen och öka monska farten på den, så hörs det tydlig om den ändrar fart. Kan vara luft i systemet med, så se till att trycket på manometern är 1 bar och se om det blir bättre med att lufta elementen. Kör med maxfart ett dygn så ordnar det sig nog och ha allt vad termostater heter max öppna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Regulatorn är felinställd, den står i läge handställd och i botten. Ändra till solen och ställ den på 0 på andra vredet.

Då reglerar den framledningstempen baserat utegivaren. Som det är nu tillförs ingen värme i växlaren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och när du ändrar till sol, så ställs det övre högra vredet på noll. blit det svalt i huset ökar du på med 2 + . Det ökar på vattentemperaturen till huset med 2 + och blir varmare i huset, lika med om det blir för varmt, sänk 2 minus.
 
Tack för snabba svaren! Hade ställt ner regulatorn när jag tog bilden, hade den på "hand" och +8 innan och då flödar värmen fint. Så rätt säker på att problemet är cirkpumpen. Ställde ner den för den brusar som tusan med värmen hög, så kan ej höra pumpen då.

Den jäkla pumpen stannade igen och får inte igång den nu. Körde mejsel-mot-örat-tekniken och hör bara ett elektriskt hummande nu, innan hörde jag tydligt att den "malde". Så den verkar ha kört fast igen. Men blev inte varmt i elementen även när den körde så den kanske har för mycket "guck" i sig som gör att den kör långsamt och inte kan dra runt vattnet?
Ska skruva ur pluggen imorrn och se om jag kan dra igång den manuellt.

Trycket ligger på 0.5 bar, enligt lite googling så verkar det lågt? Det är en 1-plans villa. Kan det påverka cirkulationen och göra att pumpen kör fast...?
 
Enplanshus är inte lika känsliga men har förstått att 1 bar är nån form av standard. Du fyller på med kranen påfylln som syns lite under och bakom pumpen. Det är mycket vanligare när man har ett värmesystem i flera plan att detta vållar problem.

Motionskörs pumpen under sommaren ? Annars är det inte helt ovanligt att dom har fastnat under sommaren och ej går att få igång igen till hösten.
 
1 bar gör att man säkerställer att ingen luft sugs in i elementsystemet av ev. skapad undertryck upp till 10 meter ovanför pannan/värmekällan/hydropressens punkt.

Har man 2 och flervåningshus kan man behöva ha högre tryck så att man är säker med någon meters vattenpelare (>= 0.1 bar) i tryckmarginal över den högsta elementets placering.

I äldre hus med garnpackning på elementkranarna/slottskranarna så var det närmast standard att elementen högst upp efter sommaren inte hade någon värme när värmen slogs på höstkanten och medföljande klagomål att det blivit kallt då vattennivån i elementen sjunkit så mycket att det inte kan cirkulera längre eller porlar ljudligt.

Och i äldre hus där man bytt till termostatstyrda ventiler så fins det nästan alltid någon element man har glömt bort i någon garage eller källare/förråd/trappuppgång som fortfarande har kvar sin gamla elementkran med garnpackning och konstant läcker en smula men så lite att det inte blir droppar utan det hinner torka upp i samma takt och gör att man sakta tappar tryck i systemvattnet utan att riktigt kunna hitta var läckan finns.
 
Nu har jag försökt lossa pluggen på pumpen men där kommer så mycket vatten att jag är rädd att lossa den helt. Verkar inte sluta rinna heller. Fick ut några deciliter och trycket föll 0.1 bar innan jag skruvade tillbaka den igen. Hittade några videor och där sipprar vattnet ut långsamt, hos mig hade det blivit en stråle ut i rummet om jag tog av den helt...

Fick igång pumpen ett tag och temperaturen steg något men sen sjönk den igen, även fast det lät som att pumpen snurrade. Skulle gissa att den snurrar så långsamt att den inte kan dra runt vattnet snabbt nog.

Känns som det blir rörmokare och en ny pump :(
 
Först som sist, den pumpen är felmonterad, anslutningsdosan får inte sitta på undersidan, det går att vrida den, genom att lossa dom 2 skruvar som finns ser nästan ut som att vatten har runnit och då blir det vått i den. Kan vara att vatten finns i dosan och dom kontakter som finns för 3 olika steg har oxiderat. lossa locket och kika in i dosan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.