I min kamp för att begripa mig på mitt värmesystem så har jag nu riktat uppmärksamheten mot cirkulationspumpen mellan panna och acktank. Jag har alltså en vedpanna (Arimax 35) kopplad mot en 2500l acktank. Pannan har en tendens att bli för varm ibland när man eldar, något som blivit lite bättre sedan jag börjat köra cirkpumpen på läge 3 men det händer ändå och man måste hålla koll på temperaturen när man eldar så att man kan strypa spjället när det börjar dra iväg.

Jag har då börjat fundera på om cirkpumpen mellan panna och acktank fungerar som den ska. Jag har försökt göra lite teoretiska beräkningar, då jag inte vet hur jag rent praktiskt kan kolla om pumpen levererar den kapacitet den ska. Jag skulle uppskatta om jag kan få lite kommentarer på hur jag har tänkt här, samt lite hjälp att begripa cirkpumpars kapacitet. Jag har till exempel bifogat ett diagram jag hittade på Grundfos hemsida som jag inte begriper alls, vilken kapacitet säger det att min pump ska ha? Bifogar även en bild på pumpen.

Typisk temperatur på inloppet i pannan är uppmätt till 68-69 grader. Då pannan börjar vara lite väl varm så är utloppet runt 95 grader, alltså en tempskillnad på 27 grader. Jag har hittat en liknande pump som min på Rinkaby Rörs hemsida, och där sägs kapaciteten vara upp till 60l/min, alltså en liter i sekunden. Om jag då räknar med att pannan värmer 1l vatten 27 grader så får jag i mina beräkningar (kanske med lite avrundningar) 1000g * 27 grader * 4 = 108000J = 108kWs. Om jag då inte misstar mig så skulle det betyda att pannan levererar 108kW, vilket är alldeles för mycket sett till att den enligt manualen ska leverera 20-40kW. Alltså är nånting fel här, och det är väl antagligen så att jag missförstått hur mycket vatten cirkpumpen kan flytta per sekund, men hur mycket är det då? Om pannan bara kan leverera som mest 40kW så ska det ju räcka med att pumpa 20l/min för att hålla tempen stabil på en lagom nivå, men eftersom temperaturen drar iväg när jag eldar hårt så är väl antingen cirkpumpen dålig eller underdimensionerad?

Jag förutsätter här att det ska vara möjligt att elda ganska hårt utan att hålla på och strypa spjället en massa (citat ur manualen "ARIMAX fastbränslepannor är konstruerade för att belastas med hög effekt (eldas hårt)"). När jag stryper spjället så verkar det som att jag mest bara pyreldar och jag är rädd att det blir en massa skit i skorstenen och pannan som jag skulle slippa om jag eldade ordentligt.

Finns det något sätt för mig att kolla hur pumpen mår? Kan jag till exempel plocka isär den (utan att tömma systemet då) och kolla att inget är nött och så på insidan? Vad är egentligen livslängden på en sånhär pump, är det nått man byter/fixar ofta?

Många frågor och mycket text, hoppas i alla fall att det finns någon som har tid att förklara för mig vad jag gör fel. :)

DSC_0092.jpg
Kurva%252520UPS%25252025-60.JPG
 
Om pumpen är fräsch borde du inte ha några problem med mottryck i en så liten/kort krets. Pumpkurvan ger vid P1 knappt 2,1 m3/h vilket jag får till ca 35 l/min inte 60. Den skillnaden halverar din framräknade effekt.

Finns det någon blandningsventil laddomat eller liknande före pumpen som gör att du inte alltid matar den med 95 gradigt vatten? Sitter den monterad för att trycka kallvatten in i pannan? Eller hur ser systemet ut?

Men cirkpumpar åldras, så ibland behöver de bytas ut. Varken ett jättesvårt jobb eller jättedyrt (1500-3000 kr om du gör jobbet själv).
 
Vad innebär då P1? Är så många termer i det diagrammet som jag inte alls har stött på tidigare...

Jo det sitter en blandningsventil (72grader) innan pumpen, och den gör att pumpen arbetar med ungefär samma temperatur hela tiden. Har mätt upp det och det ligger omkring 68-69 grader nästan hela tiden. Flödet går alltså blandningsventil -> pump -> panna, och blandningsventilen tar vatten från acktanken och från pannans utlopp.

Räknar jag med 35l/min på samma sätt som jag gjorde tidigare så borde det betyda att pannan levererar 63kW när utloppet är runt 95 grader. Fortfarande en bra bit över vad den ska kunna göra enligt manualen, och det borde väl betyda att om pumpen är i bra skick så ska den vara dimensionerad att klara pannas behov utan problem. Är slutsatsen då alltså att pumpen antagligen är i dåligt skick och behöver bytas?

Kan tillägga att jag tyvärr inte vet säkert om pumpen är rätt för pannan. I manualen står det bara att pumpen ska vara "enl vårt funktionspaket". Men det låter ju i alla fall som att den teoretiskt ska vara tillräcklig.
 
Redigerat:
Ja, men har du mätt så att inte blandningsventilens återvinning av varmt vatten bidrar till den kraftiga tempstegringen, vilket får det att se ut som en enorm effektutvevkling i pannan?

P1 gissar jag är ett av tre steg på pumpen (högsta i detta fallet). Det brukar ibland stå på pumpen vad det avser. Något står på din pump också, även om jag inte kan utläsa vad. Som du ser, har din pump tre separata kurvor att utläsa från. Beroende på läge så ges antaligen konstant ineffekt i pumpen, vilket antingen tas ut som högt flöde eller som tryck, därav en pumpkurva.
 
Det är inte så enkelt att du fått in luft i pumpen? Testa att lossa den stora blanka "spårskruven" i mitten av pumpen och se om det kommer ut någon lufta.. Ofta brukar man få ut mest luft om man öppnar och stänger den skruven flera gånger på raken, det brukar isf pysa mindre och mindre varje gång man öppnar den.. Har man luft i pumpen får den sämre kapacitet.
 
norrbottenstorpet skrev:
Ja, men har du mätt så att inte blandningsventilens återvinning av varmt vatten bidrar till den kraftiga tempstegringen, vilket får det att se ut som en enorm effektutvevkling i pannan?

P1 gissar jag är ett av tre steg på pumpen (högsta i detta fallet). Det brukar ibland stå på pumpen vad det avser. Något står på din pump också, även om jag inte kan utläsa vad. Som du ser, har din pump tre separata kurvor att utläsa från. Beroende på läge så ges antaligen konstant ineffekt i pumpen, vilket antingen tas ut som högt flöde eller som tryck, därav en pumpkurva.
Jo jag har mätt upp det. När jag började fundera över varför pannan blir för varm så var blandningsventilen också på min lista över möjliga problem, men nu har jag sett att den levererar ganska så stabil temperatur till pannans inlopp vilket gör att jag tycker den verkar funka som den ska.

Detta är resultatet av senaste eldningen. Den översta kurvan är pannans utlopp och där kan man se att den ibland gått upp för högt och då får jag strypa spjället, och sedan börjar temperaturen sjunka alltför mycket trots att det finns bränsle kvar (elden ligger och pyr) så då får jag sätta fart på den igen och den peakar igen osv...

Helst skulle jag vilja se en stabil temperatur på runt 90-95 grader, men för att få en stabil temperatur måste jag väl antagligen ha en pump som reglerar varvtalet baserat på hur hett pannan brinner för tillfället...

Eldningsdiagram.JPG
 
Redigerat:
PerJohan skrev:
Det är inte så enkelt att du fått in luft i pumpen? Testa att lossa den stora blanka "spårskruven" i mitten av pumpen och se om det kommer ut någon lufta.. Ofta brukar man få ut mest luft om man öppnar och stänger den skruven flera gånger på raken, det brukar isf pysa mindre och mindre varje gång man öppnar den.. Har man luft i pumpen får den sämre kapacitet.
Det ska jag testa. Ska jag göra det under drift eller går det bra när den står stilla?
 
Jag har gjort det när pumpen snurrar, sen om det är rätt eller fel vet jag itne, men det har funkat.. :)

Hittade en kort instruktion från Wilo, kolla kapitel 6.1 här; http://systemhandbok.ivt.se/Drift&Sk%C3%B6tsel/Wilo%20se_mont_star_rs_rsd_rsl_z.pdf Låter lite omständigt, men är kanske ett bra sätt för att få ut all luft. Jag har iaf som sagt bara öppnat och stängt skruven ett tiotal gånger (eller hur många som krävs för att det itne ska pysa just något när man öppnar), utan att peta på axeln eller stänga någon ventil osv.. :)
 
Flöde (l/h) * DeltaT / 0,86 (omräkning kcal/kW) = kW
2100 * 27 / 0,86= 65,9 kW ,får jag det till.

1. Vad står det i Arimax manualen att pannan ska ha för flöde? Alt. ring & fråga dem om du inte hittar detta i manualen.
2. Jag ser på bilden att du har en Termovar, vilken effekt är den avsedd för?

Jag har en energimätare på min panna, kostar c:a 2.500:-, då ser man bla. flöde, vilket känns skönt att ha koll på.
 
Redigerat:
kulle
Vad har du för rörstorlek mellan panna och tank ?
 
lat skrev:
Flöde (l/h) * DeltaT / 0,86 (omräkning kcal/kW) = kW
2100 * 27 / 0,86= 65,9 kW ,får jag det till.

1. Vad står det i Arimax manualen att pannan ska ha för flöde? Alt. ring & fråga dem om du inte hittar detta i manualen.
2. Jag ser på bilden att du har en Termovar, vilken effekt är den avsedd för?

Jag har en energimätare på min panna, kostar c:a 2.500:-, då ser man bla. flöde, vilket känns skönt att ha koll på.
Står inget om flödet i manualen, bara att pumpen ska vara enligt deras funktionspaket.

Termovaren är märkt att den ska ge 72 grader. Vet inte om en termoventil är gjord för någon speciell effekt, men som det verkar från mina mätningar så gör den i alla fall sitt jobb hyffsat bra.

Jo, skulle vara trevligt med lite modernare prylar och en riktig flödesmätare skulle verkligen vara lyxigt. :)
 
kulle skrev:
Vad har du för rörstorlek mellan panna och tank ?
Det är 35mm hela vägen.
 
Det har alltså funkat förrut och slutat fungera nyligen? Verkar ju vara en äldre anläggning..
 
Jo anläggningen är äldre (25 år) men vi köpte huset nyligen och har bara bott här i drygt en månad. Det har varit svårt att undvika kokning redan från början och jag försöker räkna ut om det verkligen ska vara så eller om det är något fel, vilket ju blir bökigare när man inte sett hur systemet varit tidigare.

Är det antagande jag gjorde tidigare korrekt? Alltså, borde jag kunna elda pannan hårt utan att den kokar så länge som cirkpumpen gör det den ska och skyfflar in kallt vatten från acktanken tillräckligt snabbt för att hålla nere temperaturen?
 
Om du kör spjällinställningen efter tillverkarens anvisningar så ska det funka att köra hårt, dvs man kanske inte ska ha primären fullt öppen då kan det bli lite för varmt..

Men det kan ju hända att du fått in luft i laddkretsen, och kolla så att alla ventiler är fullt öppna, även dom som sitter vid pumpen, kan ju hända att någon ventil är strypt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.