Hej,

Jag har en NIBE F1255 som är kopplat till ett golvvärmesystem på nedre våningen. Jag håller nu på att få fart på golvvärme på övervåning (precis inredd). Fördelarskåpet uppe försörjs av matning som är skarvad ifrån matningen till golvvärmen nere.

Jag får dessvärre ingen cirkulation uppåt i systemet - min första tanke är att cirkpumpen inte funkar. Jag har via menyn (5.1.11) ställt in manuellt läge för att felsöka, men även men manuellt läge cirkulerar inte vattnet uppåt.

Något typ av tryck uppåt har jag, för om jag med handen trycker ner injusteringsventilerna med (inställda i öppet läge) i fördelarskåpet uppe så börjar kommer lite vatten ifrån matningen, men det är lågt tryck för om jag släpper så "stänger" ventilen.

Expkärl är cirka 0,5bar och är placerat ca. en meter lägre än fördelarskåpet på övervåning.

Jag hade problem att helt lufta ur systemet uppe (gjorde innan det kopplas ihop med systemet nere,) så en tanke är att cirkpumpen fått problem då luft kommit in i systemet.

1. Är det rätt förstått att cirkpumpen ska gå hela tiden i manuellt läge om "hast i väntläge" är över noll (i min fall 75)
2. Om inte, hur kan jag enklast testa om cirkpumpen är trasig?

Tacksam för all hjälp!

Mvh,
HPLIND
 
Uppdatering: Jag satte tillbaka cirkpumpen till AUTO och gå kom den igång, nu cirkulerar vattnet bra.

Problemet kvarstår dock att jag måste trycka ner injusteringsventilen i botten med handkraft, då kommer flödet igång och visar 3-4 L/min. Men så fort jag släpper går den upp och "stänger" så inget flöde.

När jag spolade igenom slingorna med tryck ifrån tappvattnet så "gick" ventilerna ner av sig själva och släppte igenom vattnet. Vad kan detta bero på, för dåligt tryck i systemet?

Injusteringsventilen är av följande typ:
 
  • Två injusteringsventiler för värmesystem med röda lock och mätglas för flödesavläsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.