A
Hej,
Eldar med ved i en gammal vedpanna, och har länge haft tanken på att kunna säkra cirkulationen vid strömavbrott. Det är ju som vanligt mkt snack och liten verkstad. Sådant får ingen prio när det är tusen andra saker hela tiden, jobb mm. Min fråga är hur jag gör enklast? Batteri+inverter+vadå?, alt byta cirkpump? Det senare skulle säkert i verkligheten vara ett bra alternativ, då den säkert är 50 år. Dock så är man ju aldrig (inte jag iaf) sugen på att riva i värmesystemet under vintern.
 
En inverter som ger trefas ut är dyr.
Eller så får du sätta en frekvensstyrning som har enfas in och trefas ut, men en sådan är också ganska dyr.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Demmpa Demmpa skrev:
En inverter som ger trefas ut är dyr.
Eller så får du sätta en frekvensstyrning som har enfas in och trefas ut, men en sådan är också ganska dyr.
Det ante mig att det var ngt i den stilen. Har du ngn länk på en typisk frekvenstyrning för detta?
 
Om du har vedpanna så kan det fungera med självcirkulation om du har tur. Pannan måste stå en våning under, vrid upp shunten på max och öppna termostatventilerna. Höjdskillnader och rördragning avgör hur det fungerar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi hade ett kines-elverk och så hade vi cirkulationspumpen på stickkontakt, ett enkelt sätt att driva systemet utan att göra ingrepp i det. Ett elverk har man nytta av på många vis, så vi tyckte det var motiverat.
 
A
P Plutus skrev:
Om du har vedpanna så kan det fungera med självcirkulation om du har tur. Pannan måste stå en våning under, vrid upp shunten på max och öppna termostatventilerna. Höjdskillnader och rördragning avgör hur det fungerar.
Jo, jag har hört det. Har inte testat faktiskt, men pannan står på samma plan så det kanske inte är ngn idé?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.