Grundfos UM25 08n
Grundfos cirkulationspump för varmvatten med synlig etikett och inställningsratt monterad mellan två rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tapp VV pump.

Varmvattnet i köket tar ca 2 min innan det blir riktigt varmt. Brukar ta 10 sek.

Tar man på CP så är den brännhet.
Jag provade att öppna skruven, och hittar ingenstans att testa motorn där under. Men sätter man en skruvmejsel mot skruven och lyssnar, så låter det "elektriskt".

Vad kan jag göra? Hittar ingen bruksanvisning på nätet heller.
 
Stäng av den, den har nog fastnat pga lagerhaveri, och har förmodligen inget motorskydd som ska stänga av den vid haveri.

Stäng kranarna och plocka lös den..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Stäng av den, den har nog fastnat pga lagerhaveri, och har förmodligen inget motorskydd som ska stänga av den vid haveri.

Stäng kranarna och plocka lös den..
Ok, vad gör jag efter att jag stängt av den och plockat ner den?
Räcker det med att skriva de röda vreden?
Bör jag stänga av den oavsett om jag själv inte kan lösa det?

Tack!
 
Ja skruva kranarna åt höger, och skruva lös pumpen, känn om den går att snurra, eller provkör den.
 
Öppna skruven och tryck in en skruvmejsel. (Bränn dig inte om det kommer hett vatten!) Känn om axeln snurrar. Om inte, så försök vrida runt med mejseln.
Hjälper inte det så får du byta pump.
 
L lordi skrev:
Öppna skruven och tryck in en skruvmejsel. (Bränn dig inte om det kommer hett vatten!) Känn om axeln snurrar. Om inte, så försök vrida runt med mejseln.
Hjälper inte det så får du byta pump.
Jag provade att ta bort den yttre stora skruven, och innanför fanns inget att skruva på. Det läckte lite vatten, men endast några droppar. Ska jag försöka vrida där ändå?
 
Ja
 
Nog har den fastnat om det dröjer lång tid VV och är varm, bryt strömmen och Mekka lös den.
 
Nu har jag provat att vrida runt motorn, och den satt fast ordentligt. Dock så går den inte igång när jag slår på strömmen igen. Den låter likadant som innan.
 
Nej kräver mer än att vrida på den, köp en ny, eller dela den och se om lagren går att byta.
 
Griffeltavlan
Tänk att alla förespråkar wilo!?
Bytte en wilo idag som var från 2013.
Köp Grundfos istället!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
H
H Husqvarna220Ac skrev:
se om lagren går att byta.
Det går inte att byta lager på en våt pump,går inte att få tag i lager, dom är av speciel legering för vattensmörjning och av glidtyp.
En ny är bäst då fungerar allt som det ska och en VVC-pump ska vara nästan så liten som möjligt inga störa mängder som ska gå runt
 
Har man en speciell sorts pump för vvc med tanke på värmen eller går det med vilken som?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.