Hej till er alla på Forumet, jag är ny medlem och detta är det första mina inlägg,hoppas att den ger respons. Vi äger ett äldre Trähus från 1935, gedigen som sodan dock den har haft "fel gäster" som har bara bott i Huset nu har all tidigare slarv fallit på os och b.l.a. cirkulations Pump (som är antagligen från Gustav Vasa tiden) börjat ge vika, den har väsnats i stor sätt under hela förra vinter dock, tack och lov,klarade av denna kalla perioden,nu har jag skaffat mig en annan som vi har tänkt bygga in, fästet är inte den samma dock om jag vrider den nya halv varv då blir ju fyrkantigt fäste rektangulär som på den gamla. Nu kommer vi till kärnan av problemet, jag fick reda på att den gamla pumpen är 3 fas, fast i sladdar så finns det inte mer än som på bilden, där av den blåa är inte neutral utan ledande, den gamla systemet med andra ord: Blå-ingående; Bron-retur ström; Svart-neutral samt Gul/grön jordning+ den "Nakna" kabel som skydd kabel, Sant?, kan Jag koppla då den andra "Grundförs" Pumpen enl. denna kopplingen i vägg dosan? där blirt: L1-Blå; L2-Brun; L3-Svart och som sist både Gul/grön tillsammans med den nakna kabeln?,jobbet väntar på grund av min tvivel så jag blir jätte tacksam för alla tankar kring detta,vänligen,Schuki.

P8120025.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P8120027.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P8120030.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P8120031.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P8120033.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P8120034.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P8120036.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P8120029.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P8120032.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P8120035.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



 
Vad du har i denna kabel är uppenbarligen tre faser och skyddsjord, ingen nolla.
Din nya pump som också vill ha trefas kan då kopplas in på samma sätt.
Du behöver bara se till att faserna kopplas i rätt ordning så att pumpen snurrar åt rätt håll.
 
Bo.Siltberg skrev:
Vad du har i denna kabel är uppenbarligen tre faser och skyddsjord, ingen nolla.
Din nya pump som också vill ha trefas kan då kopplas in på samma sätt.
Du behöver bara se till att faserna kopplas i rätt ordning så att pumpen snurrar åt rätt håll.

  • likgiltig2.gif Tack för svaret men detta är den kugg fråga för min del,vilken är det "den rätta ordningen",samma som på den gamla pumpen?, jag vill bara undvika en kortis i det nya,tackar för vidare vägledning.

 
är du osäker så tycker jag du ska antingen anlita en elektriker eller om du känner någon elektriker som kan hjälpa dej med det.
El är inte att leka med.
 
Lossa centrumskruven under "Grundfors", stick in en skruvmejsel försiktigt jämför skruvmejselns rotation med pilen brevid.
 
Redigerat:
  • Gilla
Schuki och 1 till
  • Laddar…
Ett litet förtydligande, du ska kontrollera rotationsriktningen med pumpen igång. Ett litet tips är att sticka in något mjukare, t ex ett buntband. Visar det sig att pumpen går åt fel håll byter du plats på två av de inkommande fasledarna i pumpen. Pumpen går inte sönder för att den går åt fel håll.
 
  • Gilla
Schuki
  • Laddar…
Och det gör du EFTER du har släppt på vatten
 
  • Gilla
Schuki och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte arbetsbrytaren...
 
  • Gilla
Schuki
  • Laddar…
Dum fråga från en okunnig människa:
Varför går en cirkpump på 3-fas? Drar den verkligen mer än 4000 W så att det behövs?
 
Fred vom Jupiter skrev:
Dum fråga från en okunnig människa:
Varför går en cirkpump på 3-fas? Drar den verkligen mer än 4000 W så att det behövs?
Inte för effektens skull, utan för att det blir en enkel konstruktion med i princip obegränsad livslängd. Fast det går rätt bra med 1-fas cirkulationspumpar också. I det fallet tillkomer det dock åtminstone en kondensater eller kanske något mer beroende på hur man löser det, vilket förmodligen blir det som går sönder först på pumpen.
 
Redigerat:
Fred vom Jupiter skrev:
Dum fråga från en okunnig människa:
Varför går en cirkpump på 3-fas? Drar den verkligen mer än 4000 W så att det behövs?
Det är det absolut bästa sättet att driva en asynkronmotor på oavsett effekt. En enfas asynkronmotor behöver en extra fas och den skapas med hjälp av en kondensator i serie med en av lindningarna. Kondensatorn ger den fasförskjutning som krävs för att motorn skall starta,
I trefassystemet finns denna fasförskjutning naturligt mellan de 3 faserna på 120 grader.
 
Tack så mycket killar, vist jag har, eller att vara ärlig,har haft, en del av förkunskaper om elen dock detta var nog för länge sedan och dessutom jag har haft tid och möjlighet att kunna "glömma" visa saker,speciellt de sista 6 efter en tragisk händelse på jobbet, där av min osäkerhet på visa grejer. jag och min son ska påbörja i kväll med detta arbete och om jag får lov återkommer med bilderna på den nya pumpen när den är väl på plats och i gång som är viktigast så att säga,ytterst tacksam för all hjälp, detta betyder mycket för mig,hörs, önskar en trevlig dag till alla på Forumet.
 
Kanske är på sin plats att påpeka att det är faktiskt 3 fas, så du måste bryta alla 3 faserna i centralen (3 säkringar) innan du jobbar med det här., och kontrollera att du verkligen brutit rätt säkringar, helst med ett mätinstrument som du först kontrollerat genom att mäta på något som spänningssatt.
 
hempularen skrev:
Kanske är på sin plats att påpeka att det är faktiskt 3 fas, så du måste bryta alla 3 faserna i centralen (3 säkringar) innan du jobbar med det här., och kontrollera att du verkligen brutit rätt säkringar, helst med ett mätinstrument som du först kontrollerat genom att mäta på något som spänningssatt.
Ju, det har vi redan konstaterat att detta är 3 fas som gäller, jag har jordsäkring i skåpet så jag bryter på huvudbrytaren i stället känns mer som 100%, frugan få antigen laga kvällsmat innan eller får jag bjuda alla mina på Pizza efteråt (vilket antagligen blir det oavsett:D ,tack ändå för omtanke.
 
Du kan inte lita 100% på att strömmen är bruten även om du bryter huvudströmmen. Särskilt i gamla installationer kan en eller flera bleck ha svetsat ihop. Mät och kolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.