Bakgrund:
- Stort gammalt (1915) hus, 30 radiatorer, IVT bergvärme, fungerar bra.
- 6 radiatorer finns i matsal och salong som ej nyttjas vintertid.
- Rören till/från dessa går i outgrävda kalla utrymmen.
Problemet:
- Jag vill ha cirkulation i de 6 radiatorerna men minimal värme.
- Termostaterna (Danfoss, gamla) vill helst ge max eller stänga helt. Lever sitt eget liv.
- Jag har "masserat" piggarna i packboxarna, känns "spänstiga".
- Övriga 24 står alltid helt öppna.
Fråga:
- Är nyare termostater lösningen?
- Byta packboxare?
- Andra lösningar?
 
Termostaterna behöver normalt bytas ut efter 15 - 20 år då regleringsfunktionen upphör att fungera som den ska. Det är viss skillnad på olika konstruktioner hos termostaterna och Danfoss tillhör de som håller längst om jag minns korrekt.
 
Tack!!! Jag ska pröva på en och se hur det blir.
 
Tack! Då är ju tricket att ta reda på vilka fästen jag har.
 
Lägg upp ett par bilder här med termostathusen och ventilen med avmonterad termostat så är det säkert minst någon som känner igen modellen. Ibland kan man också behöva mäta med skjutmått för att se exakt diameter.
 
Det verkar som att det finns två olika fästen. 26 och 34mm "hals"
 
  • Termostatventil på radiator, svart kabel hänger löst, enfärgad bakgrund, inomhus, bostadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett strykjärn, en näbbtång och en gammeldags järngreppstång på randig duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator med termostatventil och anslutningsrör, närbild, inomhus, möjligt värmesystemelement, installation med mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis, det finns både RAV och RAVL. Mät med ett skjutmått över själva fästet på ventilhuset.

Den gamla termostaten har också en extern temperatursensor med kapillärrör. Frågan är om det behövs en motsvarande eller om det räcker med en vanlig modell? Närmast jag hittar är MMA Evosense remote men det behövs också en fästadapter. https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-termostat-evosense-remote-2m/
 
Redigerat:
Kanon! Tack!
 
Nu blev jag lite konfunderad. Mätte upp 24mm… Jag får väl chansa på att det är "26mm".
 
Bild på termostathuset från fästets sida skulle vara bra! Finns Danfoss RAN också som är 23 mm. Är det modell "slangklämma" för fästet så ska det vara RAVL på 26 mm.
 
Så här?
 
  • Demonterad termostat till radiator, ligger på vit yta, termostatens huvud och inre mekanism synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatventil till radiator, vit plast, metallskruv, beige bakgrund, lutning, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja precis! På bilden syns "slangklämman" ju väldigt tydligt så då ska det vara RAVL som har 26 mm fäste.
 
Redigerat:
Om jag mäter i "skårorna" får jag 29mm. I ringen 24mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.