Såg att det finns en hel del gamla trådar om klingor för cirkelsåg, men hittade dock inga svar.

Jag behöver såga eklister till köksinredning med precision och lite flisning.
Därefter golv- och foderlister.

Till det tänkte jag använda min ca 10 år gamla Bosch gersåg GCM 8 SJ.
Till den har jag i nuläget två 216mm klingor.

- Originalklingan, en Bosch Optiline Wood 48T (2608640641).
Den funkar fortfarande för allmänt bruk, men den flisar listerna för mycket och skulle behöva slipas.

- Dewalt DT4286, som jag köpte på rekommendation för att kapa Alloc original golvbrädor på längden. Det är en klinga som förutom trä också ska klara både laminat och aluminium som det är i Alloc-golven.
Den har 80T med neg 5° och fasett-slipning.
Det funkade ju ändå inte, snitten blev svarta och luktade bränt efter bara några kapningar.
Så den behöver också slipas nu för att kunna användas till något.

Så frågan är vilken klinga man ska satsa på.

- Slipa min Dewalt DT4286 80T universal?
- Slipa min Bosch 2608640641 48T trä?
- Köpa ny, t.ex.
Festool 500125, 60T för trä? (Räcker 60T?)
Annan?

Läste på en av de gamla trådarna att negativ 5° slipning skulle vara bra för fina snitt, som det är på min Dewalt-klinga.
Är den då bättre än t.ex Festool 500125?

Det finns en lokal slipfirma med gott rykte som slipar t.ex. 48T-Boschklingan för ca 200kr inkl moms (ny ca 400-450kr).
Dewalt-klingan är dyrare, fler tänder och fasettslipning, ca 325kr (Ny ca 800-900kr).
En 160mm Festool-klinga 48T för sänksåg kostar också ca 200kr.
Klingorna ska enligt uppgift bli som nya.

Tacksam för input!
 
A
Vad är fasettslipning? Är det samma som trapets?
 
mowatom skrev:
Vad är fasettslipning? Är det samma som trapets?
:rofl:
Det bidde fel!
Ska förståss vara trapetsslipning! :crysmile:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Inga som har koll på klingor?
 
A
Slipa boschen. Vill du ha negativ tandning så skaffa en med färre tänder och växelvis slipade.
 
mowatom skrev:
Slipa boschen. Vill du ha negativ tandning så skaffa en med färre tänder och växelvis slipade.
Om jag vill ha negetiv tandning eller ej, vet jag inte, jag har inte den kunskapen.
Jag läste bara i en annan tråd att det skulle vara bra. Om det stämmer in i mitt fall vet jag inte.
Det enda jag vet är att jag vill ha så fina spltterfria snitt som möjligt, alltså en klinga som passar så bra som möjligt fin- och inredningssnicker, typ lister (i det här fallet ek).

Och jag är osäker på om min trapetsslipade Dewalt-80T-klinga med -5° vinkel är optimal för det, eller vad den egentligen är bra för, så jag vet om den är värd att slipa.

Har inte min Bosch-48T-klinga lite få tänder för listkapning etc?
 
A
48 på 216 mm borde funka. Prova att slipa den, är du inte nöjd har d ju en nyslipad till andra projekt. Ja, det kan absolut vara till fördel med neg tandning i en kap/gersåg, men man får prova lite vad man gillar.
 
Kollade med slipfirman och dom har 14 dagars ledtid nu, tydligen många som är hemma och snickrar! :D
Jag kommer att lämna in de jag har inklusive de jag har till sänksågen, men måste iaf köpa nåt nu så jag kommer vidare.

Det är ju möjligt som du säger att min 48T Bosch skulle funka om den är nyslipad, men det känns ju onödigt att köpa en till 48T, som jag dessutom tror Bosch anser vara en kompromiss, som ska funka både för grovkapning och finkapning.
Så jag vill köpa en som är avsedd för finkapning.

Förslag?
60T Festool (500125)? (Är det värt priset, ungefär x1,5 jämfört med andra motsvarande från t.ex Bosch?)
Eller en annan 80T som är ämnad för enbart trä?

Det är ett plus om det går att kombinera fina snitt i både fanerade spånskivor och trälister som Festool säger sin 60T är, men det kanske funkar på de flesta?
 
A
Titta på toolbox.se, och se vad de har. De har mkt CMT klingor.
 
  • Gilla
62_an
  • Laddar…
mowatom skrev:
Titta på toolbox.se, och se vad de har. De har mkt CMT klingor.
Tack för tipset, ska kolla där.
Men jag behöver nog köpa
nåt i stan fortare än så.
Festool 60T?
Är den bra?
Någon Festoolare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.