Tjena!
Hade 4 dm kvar att såga i mitt TV- möbelbygge när sågen plötsligt blev knäpptyst.
Lampan på handtaget lyser så dit är det ström.
Kollade kolen. Har aldrig gjort det förr men de verkar ligga emot den roterande grejen (vet inte vad den heter).
Brukar det finnas säkringar inuti sågar?
Finns det något klassiskt vanligt fel det kan vara som jag som okunnig inte har koll på?
Annars skruvar jag isär den i molekyler och kollar. Är lite rädd att jag inte får ihop den sen bara ;)

Otroligt tacksam för tips.

Ryobi ews1266 är namnet på sågen.
Tjoflöjt!
 
Om du inte får till den köper jag den gärna (y)
Har en sån som jag tappat och plattan är skev.
Tänkte försöka rädda den innan tippen.

Du får nog skruva upp den ifall du vill felsöka.
Det kan ju vara knappen som bråkar.
 
Hur länge har du använt sågen?

Hade du kunnat ta en bild på kolen så kan vi nog se om det är det som är boven (gärna i kolhållarna också).

Nu är jag förvisso inte reparatör av Ryobi men har lagat fler cirkelsågar än jag orkat räkna och även om kolen ser ut att ligga emot så kan det vara som så att de är såpass slitna att fjädern på kolhållarna maxats och inte applicerar tillräckligt med tryck.

Andra orsaker kan vara elektronikfel, men då borde inte lampan lysa, sista tanken är att motorn bränt!
 
hsd
Sladden kan ha sträckts av, vanligt på handhållna elmaskiner
 
E
Det kan vara avtryckaren, det kan vara elektroniken. Lampan i handtaget ligger med all säkerhet före både knapp och elektronik, för att kunna lysa utan att man behöver trycka på knappen.

Öppna maskinen och mät spänningen före och efter knappen, samt på kolhållarna.
 
Inre delar och motor av en elektrisk såg med synliga kolborstar och koppartrådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kul med svar!
Den la av när jag släppte knappen snabbt och tryckte in den igen. Hade en såg förut som jag öppnade och klurade på hur jag skulle få ihop knappen i flera dagar. Tog med den till jobbet som IQ test till alla. Till slut fick vi ihop den efter att ha stått 2 personer i evigheter och sammarbeta med varsin pincett. Det är därför jag är lite nojig att öppna den här. 😀

Här är bilder på kol.
Slipade de jämnare med ett sandpapper tidigare. Läste om nån som gjort så. Ingen skillnad.

Slipade kolskivor och fjädrar från en elverktygsmotor ligger på en sliten yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är kontakt med kolen. Mätte med multimeter. Då blir det nog ett kirurgiskt ingrepp.
 
E
Har du spänning på kolen när knappen är intryckt?
 
Vart hittar jag nolla att mäta mellan?
Har inte öppnat den.
 
Ser inte ut att vara kolen som är boven. Har du testat att vicka/dra i kabeln samtidigt som du håller in strömbrytaren?

Ingen kabel som bränt av och ligger och glappar? Testa håll in brytaren och skaka maskinen.

Det är inte alltid helt lätt att felsöka, hade du bott närmre hade jag kunnat hjälpt dig men så är ju inte fallet så får så snällt göra det bästa över internet :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ok. Schysst!
Kunde inte hålla mig utan skruvade isär den.
Fick spänning på kolen när jag tryckte på knappen.
Hetsade på och är trött så jag får testa igen imorgon igen när jag har mer fokus.
 
hsd
Det ena kolet är kortare, prova att dra ut fjädern lite så den trycker på lite mer
 
E
Går det att snurra motorn för hand? Dels via spindeln, och dels via motoraxeln innan utväxlingen. Givetvis utan ansluten sladd och utan klinga monterad.
 
Har testat. Blev inte bättre.
 
Har testat att snurra klingan bara. Spindeln vet jag inte vad det är?
Kollar imorgon om jag hinner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.