Tjena.

Har en Makita 18V Cirkelsåg som inte är som alla andra cirkelsågar.
Den har ju nämligen klingan till vänster om motorn och inte som de flesta andra till höger om motorn.

För mig som högerhänt så känns det helt rätt och klart enklast att jobba med. Provade en vanlig och det kändes riktigt omvänt faktiskt. Varför denna skillnad och finns de andra i en "vänstervariant"?
 
Om man är högerhänt och har klingan på vänster sida är det större risk att du sågar dig i den hand som är fri och på något sätt håller i virket. Dessutom vilar sågen på den del av materialet som sågas bort. Som jag kan se det finns det två fördelar med att ha klingan till vänster, och det är om man är vänsterhänt eller om man är ovan och tror sig behöva se klingan när den sågar i materialet. En van cirkelsågare ser till att klingan skall hamna där man hade tänkt sig innan sätter igång maskinen. Ofta sker det med anhåll eller riktbrädor eller sk. "raksågningsmanicker" Ibland finns det sikten på sågen, men de ger i regel ingen större precision. Med en raksågningsmanick uppnår du vid kapning av virke i stort sett samma precision som en kap/gersåg.
 
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
Jag har en sån Makita och även en gammal B&D (den bra kvalisorten) på landet och även denna har klingan till vänster.

Just eftersom sladdlösa sannolikt används mer på frihand kan jag där se en poäng med att det är lätt att se snittet, men det lustiga är att Makita även gör en lite nättare 18V-variant (som finns som 14,4V också), och den har klingan på höger sida.

Mysko.
 
Samma här, klingan till vänster. Kommer inte ihåg modellen.

Jag gillar det, det ger mig bättre sikt, men skulle kunna leva med höger också.
 
Hur många är vänsterhänta? 10-15% ??

är det så konstigt om inte det finns sågar för dessa.. vilken marknad wow!
 
vänsterhänt, 8% flickor, 9% pojkar (det är väl någon sorts kromosomfel (XoY))

Protte
 
mattiasp skrev:
/... Dessutom vilar sågen på den del av materialet som sågas bort. .../
Som högerhänt sågar jag från höger till vänster när jag skall såga i skivmaterial som är för brett för att såga "rakt ut från kroppen". I de fallen vore det praktiskt med klingan till vänster. I synnerhet om endast ett par mm-cm skall kapas bort.

Jag har ofta önskat att min TS55'a hade klingan till vänster. Det vore betydligt smidigare för mig att kunna såga med höger hand och fånga upp spillsidan av virket med vänster hand (vilket råkar vara det enda som den kroppsdelen duger till)
///j
 
  • Gilla
Breekit Yuoseff
  • Laddar…
jomany skrev:
Som högerhänt sågar jag från höger till vänster när jag skall såga i skivmaterial som är för brett för att såga "rakt ut från kroppen". I de fallen vore det praktiskt med klingan till vänster. I synnerhet om endast ett par mm-cm skall kapas bort.

Jag har ofta önskat att min TS55'a hade klingan till vänster. Det vore betydligt smidigare för mig att kunna såga med höger hand och fånga upp spillsidan av virket med vänster hand (vilket råkar vara det enda som den kroppsdelen duger till)
///j
Vet exakt vad du menar men att gå där med enhandsfattning o klingan 30cm från mitt ben är iaf för mig ett stort NONO.

Jag väljer i dessa inte helt unika fall (120cm skivor) att köra sågen med vänsterhandsfattning men båda händerna på sågen och ha ett sågbord som fångar upp splillbiten så jag slipper fibbla med den
 
jomany skrev:
Som högerhänt sågar jag från höger till vänster när jag skall såga i skivmaterial som är för brett för att såga "rakt ut från kroppen". I de fallen vore det praktiskt med klingan till vänster. I synnerhet om endast ett par mm-cm skall kapas bort.

Jag har ofta önskat att min TS55'a hade klingan till vänster. Det vore betydligt smidigare för mig att kunna såga med höger hand och fånga upp spillsidan av virket med vänster hand (vilket råkar vara det enda som den kroppsdelen duger till)
///j
Jo, när du säger det så brukar också jag såga skivor med vänsterhandsfattning. Jag ser det inte som ett problem, utan mer en vanesak. Mina funderingar i andra inlägget rörde sig kring av kapning reglar eller annat liknande material.
 
Sedärja, jag visste inte ens att det fanns modeller som är "tvärsom".

Jag är vänsterhänt, men jag kan göra allt utom att skriva med höger lika bra så för mig är det inget problem att ha prylar för högerhänta. :)
 
prototypen skrev:
vänsterhänt, 8% flickor, 9% pojkar (det är väl någon sorts kromosomfel (XoY))

Protte
Kromosomfel ?? E du go eller ? :) Vi vänsterhänta är ju tom intelligentare än hägerhänta !!
När man började köra cirkelsåg var det ovant och kändes bakvänt med klingan till höger idag skulle jag inte kunna såga med en maskin som har klingan till vänster. Vande mig snabbt..
 
Jag tror det är mycket en vanesak. Jag föredrar höger, men är också uppvuxen med det. Vänster är för övrigt inget stort problem det heller. På en sänksåg tror jag inte att det hade spelat någon roll alls. Vid cirkelsågning av tex reglar osv, där jag rätt ofta inte har något stöd på högersidan, är det dock skönt att ha sågens tyngd på biten som ska sparas (jag är högerhänt).
 
Makitan (och den gamla glappandsmäckern) väger bara typ 3 pannor, så det där med tyngden är inte så besvärande tycker jag. För 5-6 kilo tunga sågar är nog tyngdpunkten av större vikt (hähä, pappavits).
 
Många trivs bra med att köra med ratten på höger sida i högertrafik. eller ratten till vänster när man kör i tex UK... då dom är vana vid detta.

Funkar jättebra tills dessa att .......................................................................

Jag tycker alla vänsterhänta ska stå på sig o köpa produkter som är anpassade för dem. Min yngsta grabb är vänsterhänt och vi ser alltid till att var möjligt så får han grejer som är avpassade för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.