Hej. Jag har köpt en begagnad Hitachi C6BU2 och har börjat såga tryckimpregnerade reglar på 45*145 men det går väldigt trögt och det ryker och luktar bränt. Trät blir bränt i snittet där jag har sågat. Klingan är fräsch. Jag har aldrig haft en cirkelsåg tidigare så jag vet inte vad jag ska kolla efter eller hur jag ska felsöka. Nån som har bra tips eller har en likadan och känner till någon inställning som jag kan ha missat?
 
S
Är klingan satt på rätt håll?
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Och är den bra och vass?
 
Sågar du tvärs träfibrerna eller längs med, dvs kapar eller klyver du?
Det skulle kunna vara att du klyver med för fintandad kllinga.

/Höghus
 
Låter som att klingan sitter åt fel håll. Bilder?
 
  • Gilla
Almerika
  • Laddar…
Ny tryck virke är ganska blött, när man klyver de så kan de gå ganska trögt.
Din såg kanske dessutom saknar klyvkniv.
 
  • Gilla
Almerika
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Är klingan satt på rätt håll?
Jo, den ser ut att sitta åt rätt håll.
 
  • Använd cirkelsåg, Hitachi, grön, snavad, manuell användning, sågblad, träbearbetningsverktyg, byggutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller trasig brödrost, synlig inre mekanism, brödstickor fastnade, reparation eller felsökning pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person håller en Hitachi cirkelsåg nära sitt ben i en rörig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
elpaco elpaco skrev:
Och är den bra och vass?
Ja, den är vass och fräsch.
 
Höghus Höghus skrev:
Sågar du tvärs träfibrerna eller längs med, dvs kapar eller klyver du?
Det skulle kunna vara att du klyver med för fintandad kllinga.

/Höghus
Kapar tvärs fibrerna.
 
Ett foto på din klingas tänder är bra, är dom för små och sitter tätt, så blir trögt att såga längs fibrerna, det ska vara en grov klinga för det
 
T Timmermannen77 skrev:
Ny tryck virke är ganska blött, när man klyver de så kan de gå ganska trögt.
Din såg kanske dessutom saknar klyvkniv.
Den har ngt som kallas spaltkniv. Enligt instruktionerna ska den sitta max 3 mm från klingan men just nu har den mellan 5 och 8 mm mellanrum. Kan det vara något sånt som ställer till det?
 
  • Sågklinga närbild, måttband, tandade blad, verktyg, arbetsredskap, säkerheten bör förbättras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Ett foto på din klingas tänder är bra, är dom för små och sitter tätt, så blir trögt att såga längs fibrerna, det ska vara en grov klinga för det
Okej. Kika på mitt svar ovan.
 
J jonaserik skrev:
Ett foto på din klingas tänder är bra, är dom för små och sitter tätt, så blir trögt att såga längs fibrerna, det ska vara en grov klinga för det
En till bild 😊
 
  • Cirkelsågsklinga med rostig bult i mitten, använd och smutsig, närbild på maskindetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stora hål mellan tänderna och hårdmetall, hårdmetallen är lite bredare än själva klingan, det är som det ska vara. Att såga längs med fibrerna är ett otyg och går trögt, prova med att mata långsamt. Sen om inte klyvkniven sitter rätt , samt att klingan inte sitter exakt 90 grader mot anhållet, så kan det dra snett i spåret som blir.
 
J jonaserik skrev:
Stora hål mellan tänderna och hårdmetall, hårdmetallen är lite bredare än själva klingan, det är som det ska vara. Att såga längs med fibrerna är ett otyg och går trögt, prova med att mata långsamt. Sen om inte klyvkniven sitter rätt , samt att klingan inte sitter exakt 90 grader mot anhållet, så kan det dra snett i spåret som blir.
Ja, det kanske kan vara nåt sånt för det känns trögast på slutet så den kanske drar snett pga spaltkniven. Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.