Inhandlade för en massa år sedan en fräsmaskin, sticksåg och styrskenor av fabrikat Festool. Kompletterade med en Elu cirkelsåg som min svärson körde över med bilen. Han återlämnade en likadan,  fast nu gul, en DeWalt 350. Och jag fick göra nya styrklotsar i ek.

Jag är väldigt förtjust i den lilla kompakta, kraftiga sågen som på skena klarar 45 mm.
Den har blivit något av universalsåg, eftersom den klarar det mesta, samtidigt som den naturligtvis inte har samma kapacitet som en större byggsåg.

Bilderna visar:

1)  klyvning styrd av skena. Sågdjup = material + 2 mm. Gärna frigolitskiva som underlag

2)  kapning styrd av skena. Sågdjup = max. Sker utanför bordskant.

3)  snedkapning. Vänd på styrskenan och snedställ sågen. Glidunderlag erfordras till höger om sågen, exempelvis ytterligare en skena enligt bilden.

4)  enkel geringslåda med fixeringsklotsar för skenan.

5)  kapning i geringslåda. Helst bör underlägg användas så att skenan ligger an mot materialet som skall kapas. Lådan kan förses med längdanhåll för seriekapning. Lägg märke till att uppfläkning förhindras eftersom materialet har stöd på tre sidor. Ställ in största sågdjup och kolla att snittet blir i rät vinkel.

6)  skivmaterial sågas med litet sågdjup och med skena. Sker bekvämt på en frigolitskiva. Den senare förhindrar faktiskt splitter på framsidan.

All sågning skall utföras "med baksidan mot sågen".

Kostnad: jag såg att Ahlsell säljer sågen för 1295:- + moms f.n. Skenor, ja dom kostar men är egentligen oumbärliga. Övrigt i stort sett noll.

35109202699-thumb.jpg   35109212320-thumb.jpg35109215710-thumb.jpg35109224143-thumb.jpg35109231493-thumb.jpg35109233934-thumb.jpg

Såga på och En God Jul
per
 
uppfinnarjocke...ser ju bra ut..roligt att se :D

hur sänker du sågen på ett säkert sätt om du skall tex ska skära bort en bit golv??

du har ju förmodligen högerhanden på avtryckaren och ja... sen vet i fanken.. :) :)


 
ikeahantverkaren skrev:
uppfinnarjocke...ser ju bra ut..roligt att se :D
Undra om pernitta är Jultomten som all pratar om ;D ;D. Då vet jag vad vi kan räkna med att få som julklappar.... ;)

Fortsätt och ge oss inspiration!
 
Hej!

Det handlar inte om en sänksåg. Sågdjupet är från fall till fall fast inställt. Vidare har jag gjort en sak som kanske inte bör rekommenderas, jag har låst klingskyddet i uppfällt läge. Och tagit bort klyvkniven. Det passar mig bäst eftersom sågen oftast används på geringslådan tillsammans med skena.

Skulle jag ta bort en parkettbit exempelvis, skulle jag använda fräsmaskin med skena.
Gärna lång skena med pålagda tyngder och en skarp fräs. Görs så kan Du fräsa bort en hel parkettbit för att sedan lägga i en ny.

God Jul på Er!
per



 
Kul initiativ och nyttigt!

För mig själv som för ett halvår sedan inte hållt i en fogsvans sedan träslöjden nån gång på åttiotalet är sådana här enkla instruktioner ovärderliga. Kan man inte göra en sticky av sådana här trådar?
 
God fortsättning!

Ett fel i tidigare text - SNEDSÅGNING sker med rätsidan mot sågen.

En varm rekommendation - gör Dig en såglåda, den ger, med rätt justerad såg, alltid rätvinkliga splitterfria snitt, och anpassa bredden så att Du kan ta flera bräder/plankor åt gången. Använd alltid största sågdjup vid kapning, och se til att underlaget är stabilt.

Byt sågklinga ofta, finns på Biltema för knappt 60:-

mvh per
 
pernitta skrev:
Byt sågklinga ofta, finns på Biltema för knappt 60:-

mvh per
Sant, bra skärpa är ju a & o. Däremot kan man ju satsa på "riktiga" klingor och få dessa omslipade/nytandade för en hundring på närmaste brädgård ;)

Jag har minst 2 olika klingtyper/tandningar till mina sågar, för grova/snabba snitt samt fina för lister m.m.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.