Ska börja med en lägenhetsrenovering där jag kommer att regla upp ett par mindre väggar. Lägga parkett och nya golvlister.

Behöver jag en kap/gersåg? Eller räcker det med cirkelsågen?
 
Reglar och lister som ett klockrent fall kap/gersågen.

Är du o-sugen att shoppa nåt verktyg går det ju med fogsvans och hand gersåg. :)
 
Cirkelsåg är ingen höjdare vid listning men du kan inte kapa skivmaterial med en kap&gersåg.

Har du kanske råd med en kap&gersåg och sen en beggad/billigare cirkelsåg för skivmaterialen? (Om du nu planerar osb eller annat på väggarna)
 
T
Håller med föregående inlägg - för listning skulle jag absolut välja en kap- och gersåg och skaffa en fintandad klinga. Den som kommer med är bra för att kapa reglar, trall och liknande men inte sockel/foder/list.

Om du bara ska bygga en liten vägg så kan du såga OSB med fogsvans och gips skär man enkelt med brytbladskniv/mattkniv och snyggar till kanten med en surformrasp(om det behövs)
Även ett mindre antal reglar är helt OK att kapa med fogsvansen.


För parkett/laminat skulle jag använda en sticksåg då det sliter rätt bra på klingan, men det funkar med kap- och gersågen om den tar den bredd som parketten har.(jag antar att det inte är stavparkett, den är isf klockren för kap- och gersågen)
Glöm inte att såga från undersidan bara :)

En cirkelsåg är som tidigare sagt bra för kapning av skivmaterial och reglar där det ska vara räta vinklar och mindre precision. Går bra med en beggad/enklare modell om du inte räknar med att göra väldigt mcyket jobb eller vill att den ska hålla "resten av livet".
 
Cirkelsågen räcker. Det är bättre med en kap/gersåg, men cirkelsågen räcker.

Jag brukar snickra ihop en enkel liten jig, så att jag har ett vinkelrätt anhåll. Då går det fort och enkelt och blir tillräckligt rakt.
 
Är det bara en lägenhet invändigt, skulle jag köra med geringslåda och en bra listsåg/ryggsåg/fogsvans för att sätta lister. Likaså köra med en bra fogsvans om det är innerväggar (45x70-reglar o klenare)

Kap- och gersåg kan nog bli otympligt och smutsigt i en lägenhet. Golvet är väl det enda som det är skönt att ha en maskin till? Om du nu inte skall ha något mer än gips på väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.