Jag börjar bli sugen på en cirkelsåg med skena. Har dålig kontroll på marknaden , vilka märken finns , vilken leverantör går att rekommendera och vad kostar en lämplig utrustning?
 
Frågan har varit uppe flera gånger förrut.. använd sökfunktionen!
 
Jag är helnöjd med min.

Bosch PSR 54 (gröna serien) för 1295:- på Bauhaus.
 
Festool TS55 EBQ-Plus. Sänksåg, 1400-skena, 48-tandad klinga, splitterskydd och systainer.
Rek. ca-pris: 5000:- inkl. moms.

 
  • zoom__hks_ts55_561166_p_03a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
peterce skrev:
Jag är helnöjd med min.

Bosch PSR 54 (gröna serien) för 1295:- på Bauhaus.
Har du skena till den???

T
 
  • Gilla
Fredrik_N
  • Laddar…
tobbjo skrev:
Har du skena till den???

T
Eh, nej, inte en sådan som Festoolmaskinen har. Bild har bifogats. Det som finns är ett anhåll som gör att det går att såga parallellt med en kant, och det räcker för mig. Anhållet har en millimetergraderad skala.

oragetblob.dll

Har du inte en kant att följa är den inte mycket att ha. Maskinen heter för övrigt PKS 54 och inget annat. Fullständig info finns på http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...guage=sv-SE&ccat_id=9648&prod_id=6022
 
Kan någon förklara för mig hur Festool TS55 fungerar om man sänker ner den mitt i en skiva t.ex.
Är det någon smart funktion som gör att klyvkniven viker undan, eller får man såga fram och tillbaka för att på så sätt skaffa sig utrymme för klyvkniven, som man gör med en normal Cirkelsåg i detta läge om man inte monterar bort klyvkniven.
 
En bild säger mer än tusen ord!
 
  • sg_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även Hilti har handklingor med tillhörande skena. Deras största modell passar direkt på skenan (och är ett as till såg..), medans deras mindre (fortfarande en kloss..) variant WSC55 blir kompatibel först när man har monterat en tillsats.
Gissningsvis ligger dom inte alltför långt efter Festool i prissättningen, men säkert en bra bit efter när det gäller precision.

 
  • de00736.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet bara att deras skenor är dubbelt så dyra som festools.
 
Hej Borge!

Tillverka själv?

pic00027ai5.jpg

pic00026gc8.jpg

pic00028td4.jpg

per
 
En stor fördel med Festo är att snittet alltid hamnar vid skenan även om man snedställer klingan! M a o man behöver inte mäta, räkna och korrigera en massa. De flesta andra sågar som jag känner till har inte "svängpunkten" på samma sätt. Just denna funktionen är guld värd!!!

/Kent
 
Hej Kent!

Kanske har Du sällskap av fler läsare, varför mitt inlägg speciellt riktar sig till de som ännu inte investerat i en Festoolsåg.

Du har naturligtvis rätt i Ditt påpekande att nämnda såg kan styras av skena oavsett om kapningen inte är vinkelrät. Men snedkapning förekommer väl inte SÅ ofta mer än för stående panel och fågelholkar.

Krävs snedkapning med hjälp av handcirkelsåg styrd av skena så är inte slaget förlorat, Du kan göra som på nedanstående bild

pic00018um7.jpg

Och Du kan såga flera bräder i ett drag. En nödlösning, men väl fungerande.

per

 
Ja men här har du missat hela finessen med Festo's lösning och inte förståss vad jag menar. Om man snedställer klingan så hamnar snittet nämligen _alltid_ precis vid skenan så man kan rikta in med skenan som vanligt. Nu då? Annars så förklarar Festo det säkert bättre på sin sida.

Jag pratar alltså inte om att kapa i gering utan att om snedställning av klingan. Eller låt oss säga fasning då?

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.