Tjena

Jag har slitit ut alla golv ner till det spåntade undergolvet och nu skall jag på billigast och smartast vis lägga 20mm golvvärmeslang i hela huset. Innan var det bara masonitskiva och plastmatta på undergolvet. CC på bjälkarna är ca 30-40cm.

Tänkte höra med er som kan sånt här..

1. I de flesta rummen tänkte jag såga upp 24mm breda kanaler i det spåntade trägolvet med cirkelsåg tvärs mot åsarna, fräsa vändningarna och lägga plåtar och rör. Uppepå detta tänkte jag ha 15 mm byggmax-parkett.

2. I kök och hall tänkte jag göra lika men lägga golvgips uppepå plåten och sedan klinkers. Vågar inte flytspakla direkt på spåntade golvet för risken för sprickor i fogarna.

Kommer detta att bära?

Det kommer ta tid att såga och fräsa men det gör det ju att såga till och skruva gles också. Bygghöjden blir ju 0 cm på detta vis om det fungerar.
 
...jag ser nog ett nedrans jobb du har framför dig (och damm)!

Och att du "tappar" värme neråt (isolering).

Jag funderade och på att spåra i min gamla husdel för golvärme´n...men valde bort och körde med: http://www.roth-nordic.se/golv_forlaggningssatt_lagbyggande.php

Slangen 10.5 mm med den spårade isoleringsskivan och spridningsplåtarna i alu-jum-jum = bygg höjd 14mm.

Om du är intresserad vart du kan köpa detta system till grossist pris p.m mig...vill inte göra smyg reklam här.

Och på detta kan du lägga klinkers direkt utan golvgips!
 
Det är ett jäkla skitjobb att spåra för rören på detta sätt. Jag valde att ta upp golven och lägga om på rätt cc-avstånd. Din kökskonstruktion kommer nog att funk GISSAR jag, själv la jag dock ett lager gips till, limmat i det första.
 
10,5mm slang i ett helt hus låter som femtisjutton slingor ungefär. Rimligtvis finns det isolering i bjälklaget, så några mastodontförluster nedåt lär det knappast bli.
 
MathiasS skrev:
10,5mm slang i ett helt hus låter som femtisjutton slingor ungefär. Rimligtvis finns det isolering i bjälklaget, så några mastodontförluster nedåt lär det knappast bli.

Nejdåååå...men förläggningen är tättare men inte mera slingor...givetvis längre om det är det du syftar med "femtiosjutton" ;)

Japp det "fanns" isolering beroende på hur gammalt huset är...kutterspån är ganska självpackat efter 40-50 år och du har en "glipa" mellan golv och ned till isoleringen.

Hoppas vi inte missar varandra nu MathiasS...klockan är mkt ;)
 
Redigerat:
Tocke, men visst är den maximala slinglängden avsevärt kortare för en 10,5mm slang än för en 20mm slang? 20mm slang kan läggas i slinglängder om cirka 100 m som mest, dvs 25kvm. Ska man ha större ytor än så får man ta till avsevärt kralligare cirkulationspumpar än man normalt använder.

Tex för Floores 12mm slang så säger man 70meter eller 12 kvm per slinga. Det ger minst dubbels så många slingor per yta jämfört med 20mm slang. Jobbigt med långa fördelare, styrdon etc.
 
Hade liknade problem, jag slet bort plankorna, och de ångrar jag inte, fick dit ordentlig isolering (den gamla var ihoppressad). För att hålla ned bygghöjden så jackade jag ur alla golvreglar 30cc 25x25mm. Sedan lade jag golvplåtar (noname från blocket) tvärs reglarna, sedan golvspån.
Det finns också färdiga skivor att sänka ned mellan 60cc reglar, men de är dyra.

I vinter var det inga problem att hålla värmen, trots endast 145mm isolering i golvet.
En bonus var att det blev enkelt att rensa ut krypgrunden från en massa bös.
 
Tack för era bra svar.

Jag ska ha 20 slang för då klarar jag mig med 4 slingor per våning.

Kan nog inte tappa så mycket värme nedåt för jag har uppvärmd källare och hyffsat isolerat mellan planen samt plåtarna. (Hus från 77) All värme borde tas upp i huset, det jag förlorar nedåt har jag tillgodo våningen under..

Det går tydligen inte alltid bra att kakla direkt på Roth, de rekommenderar det inte själva ens längre, jag pratade med deras support igår, de kommer att rekommendera att man lägger 1 cm flyt uppepå skivorna innan man kaklar. Ändrar snart på sin hemsida. Synd, för det var min plan i kök och hall.

Det är svårt att ta upp det befintliga golvet, brädorna går tvärs genom varje plan, under väggarna osv. De är även ordentligt spikade i massor med bjälkar.
Jag tänkte att en riktigt bra cirkelsåg borde göra jobbet rätt snabbt, bara såga längs skenan och lyfta upp kanalen.? Kan det verkligen vara mer jobb än att ta loss allt golv och lägga om det? Borde gå på ett ut eller?

pbengtsson - Vilken j*kla bra idé.. BLOCKET?!? Priserna på slang och plåt är ju sjukt mycket billigare än Rinkaby,:wow: hur kommer det sig? Är kvalitén sämre tro? Jag skulle spara massor med pengar om jag använder noname istället för uponor. Har 180kvm som skall läggas. Din idé att jacka bjälkarna och lägga plåten tvärs över var också bra. Så gör jag nog om jag mot förmodan orkar slita upp golven. 180kvm.. Puuh,.
 
Det bökar till det om det finns väggar uppepå.

Plåtarna på blocket var helt OK, skillnaden mot ex Upnors var att de var lite grövre (någon 10 dels mm) samt att de saknade knäckanvisningar (man får klippa själv). Annars passade 20mm slangen lika bra och den låg still. Båda går att skjuta fast med häftpistol.

Slang däremot hade jag inte chansat, det är vad jag hört från plasttilverkare (råmaterialet) skillnad på kvalitet och utförande. Räkna på hur mycket slang du behöver, här finns mycket att spara genom att minimera spill.

Om du jackar så se till att bjälken -25mm håller.
 
Vad gäller slang så kan jag säga såhär: Att köpa rullar allteftersom jag behöver dom var bland det dummaste jag gjort. Det är lätt att räkna ut hur mycket som går åt totalt och slangen blir inte gammal om den förvaras rätt. Köp så stor rulle som möjligt så minimerar du spillet.
 
Och bygg en ställning för att enkelt kunna rulla ut slangen, min var byggd av underredet till en kontorsstol och delar från en kabeltrumma.
 
Hej!
Detta var en klart spännande tråd! Jag sitter i samma tankar och funderar på vilken lösning som är bäst för mig.
I mitt fall så hamnar det nya furugolvet i samma riktning som det gamla golvet som jag funderar att såga spår i likt dig Holpers är det ett problem? Jag skall lägga breda furugolvplank (minst 20cm) och känner rent instinktivt att det bästa hade varit att lägga det nya golvet vinkelrätt mot underlaget men det passar inte så bra.
Vilken säljare på blocket är det som ni titta hos? Länka gärna!

Följer tråden med spänning!
MVH David
 
Jag vet inte om man får länka här men det här var en av dem på blocket http://www.blocket.se/goteborg/Golvvarmeror_9_95___m_240m___2385___24644968.htm?ca=11&w=3
Annars var det bara att söka på golvvärmeplåt så kom det upp en drös.

Ang slangen, är jag också tveksam och misstänksam... Nån som kan bekräfta åt något håll? Våga chansa eller inte?? Uponors kostar på 480m rulle 16,87kr/m Medan den på Blocket kostar 10,30kr/m. Det är en REJÄL skillnad i ett hus på 180kvm. Jag ska köpa megarullen direkt och spara pengar =)

DavidJ - Ja, man måste ju såga/fräsa tvärs mot åsarna annars rasar ju planken, men det borde ju inte spela roll vilket håll du sen lägger golvet. Spåren blir ju på 30 cm avstånd från varandra cc30 och bara ca 2 cm breda, dina 20 cm plank täcker ju det. Troligen är ju även golvet spåntat. Men jag är ju långt ifrån en expert på området..
 
MathiasS skrev:
Tocke, men visst är den maximala slinglängden avsevärt kortare för en 10,5mm slang än för en 20mm slang? 20mm slang kan läggas i slinglängder om cirka 100 m som mest, dvs 25kvm. Ska man ha större ytor än så får man ta till avsevärt kralligare cirkulationspumpar än man normalt använder.

Tex för Floores 12mm slang så säger man 70meter eller 12 kvm per slinga. Det ger minst dubbels så många slingor per yta jämfört med 20mm slang. Jobbigt med långa fördelare, styrdon etc.
Du har helt rätt! I rum större än 8 kvm krävs 2 slingor. :blushing: Max är 60m/ 8kvm för 10,5.

Lite trött igår..... :S
 
Tocke skrev:
Du har helt rätt! I rum större än 8 kvm krävs 2 slingor. :blushing: Max är 60m/ 8kvm för 10,5.

Lite trött igår..... :S
d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.