Är i behov av en ny cirkelsåg och funderar på om man skall köpa en cirkelsåg med tillhörande skena eller ifall man skall köpa sänksåg med tillhörande skena.
Ni som har sänksåg, hur pass användbar är denna att köra som cirkelsåg?
Såg att metabo släppt en sänksåg med skena för hyfsat vettig penning, någons om testat denna.
I annat fall, vad rekomenderar ni för cirkelsåg och skena?
 
Har läst igenom den tråden, förutom en massa smågnabb så fanns det en hel del matnyttigt
Jag kommer ju använda sågen mest som allround men om man ser i senaste Metabo bladet (det som finns på hemsidan) så kan man köpa en sänksåg KSE55 Vario med 140cm skena för under 4´ inkl. moms och jag har svårt att tro att jag får tag på samma kvalité på cirkelsåg med skena för dom pengarna.
 
Det Du skriver tyder på att Du redan har bestämt Dig. Ett alternativ är att köpa begagnad cirkelsåg och tillverka en skena själv. En skillnad på 3500:- Och Du blir säkert lika lycklig!. Och det fungerar minst lika bra!

per
 
Jag tycker att en sänksåg är optimal till kapning av skivor, men en handklinga är mer allround. Du får en väldigt fin handklinga + något annat kul för samma peng som sänksågen kostar.
 
Pernitta! nej jag har absolut inte bestämt mig
Började för ett tag sen att titta efter cirkelsåg med skena och det var på det sättet jag kom in på sänksågen.
Sen när jag hittade metabon så tyckte jag 4 papp var rätt överkomligt för hittills så har jag inte hittat någon bra cirkelsåg med skena till vettig peng (gärna en skena som jag kan utnyttja till handöverfräs)
Så tips emottages gärna på cirkelsåg med skena
 
Även tips på begagnade cirkelsågar, vilka märken, 55 eller 60cm
Vad man bör tänka på osv.
 
Man bör tänka på att så stora sågar finns inte.

per
 
ehhh, menade självklart 55 eller 60mm
fel av mig
 
Mikael_L
Videoten skrev:
Vad man bör tänka på osv.
Köp inte en såg som saknar klyvkniv. :eek:
Jag köpte nyligen en Hitachi utan kniv. Helt värdelöst, och lite farligt med. :(
Nu har jag använt den endast till något tiotal snitt än, men redan märker jag hur tokigt det blir då materialet ibland nyper ihop i bakkant av klingan, där en kniv hade hållt isär det annars.
 
ACME skrev:
Om jag vore på jakt efter en handklinga så hade jag lagt ner lite krut på att försöka hitta en Festool AP55, alternativt förra generationens Hitachi. Jag har skrivit om båda dessa i den här tråden; [länk]
även den en jätteinformativ tråd.
Lutar åt cirkelsåg med tanke på mina behov.
Men då är det ju de där med skena.
Klarar man sig med en rätskiva eller är det stor skillnad att köra med skena....om man går på bosch, finns det då möjlighet att komplettera med anhåll till bosch handöverfräs (vid användande av skena)
 
  • Gilla
Saahliin
  • Laddar…
Jo Maffel har handklingor 600mm
 
Verkar som att det är ett litet problem att få tag på just styrskenor.
Försöker att läsa på för fullt, om man kikar på Metabos vanliga cirkelsågar med dess styrskena så verkar det vara något eget patent medans deras sänksåg använder sig av festooltyp styrskena (som jag förstått det). Verkar inte heller som folk varit så nöjda med metabos egna styrskena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.