Hej,
Jag har en cirkulationspump som blir riktigt varm när den jobbar mot stängda ventiler. Undrar bara om det är normalt?
Systemet består av en Nibe Fighter 410P (frånluftvärmepump), radiatorer med termostatventiler på ovanvåningen och golvvärme med rumsgivare som är kopplade till termostatställdon som sitter på en fördelare. Den övre fördelaren på bilden är tillopp.
En cirkulationspump, Grundfos ALPHA+ (differenstryckstyrd), sitter på tilloppet.
När alla rumsgivare för golvvärmen är nöjda med temperaturen så jobbar cirkulationspumpen mot stängda ventiler och den blir riktigt varm.
Temperaturen på de två termometrarna som sitter på tillopp och retur stiger (till närmare 70 grader efter några timmar). Det är pumpens förlustvärme som sprider sig i rör och vatten. I instruktionsboken till cirkulationspumpen så skryts det med att Alpha+ är en riktig kioskvältare till energibesparare men då kan jag tycka att det skulle vara smartare att dra ner varvtalet helt när flödet är 0 och spara både energi och livslängd.
Jag bifogar en bild som visar golvvärmedelen med den utpekade cirkulationspumpen. Tillopp markerat med röda pilar och retur med blå.
/Andy
 
  • Bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte så hemma på golvvärme, men ska man inte ha en bypass som pumpen kan jobba mot när alla magnetventiler är stängda?
 
D
Alpha+ är väl ingen kioskvältare? Magna, Alpha Pro eller Alpha2 är energisnåla men Alpha+ enda fördel är väl dess styrning? Jag ser inte hur du har din Alpha+ -pump inställd heller, så det är svårt att uttala sig om den skall bli varm eller inte. Alpha+ har ju fasta lägen också och har du råkat sätta den på dessa så blir den väl varm när den inte kyls av vattnet.
 
giantvalley skrev:
Är inte så hemma på golvvärme, men ska man inte ha en bypass som pumpen kan jobba mot när alla magnetventiler är stängda?
Jo, Det ska vara en bypass där.
 
Bäste Andy08
Det finns ingen pump som klarar att jobba under någon längre tid med nollflöde. Den blir varm och förstörs. Den måste ha kylning och det måste finnas ett läckflöde till pumpen när alla ventiler är stängda. Systemet måste förses med en by-pass som ger ett litet flöde som kan transportera bort pumpens värmeutveckling under tomgång.
Hälsningar Sture Castor
 
Men varför styr du värmen med termostatererna ,Niben styr ju framlednings tempraturen.
Låt alla termostater stå öppna och styr termpraturen med framledningen och stryp sedan elementen och golvvärmeslingorna så att alla rum blir lika varma....
 
Antagligen för att man genom att bara styra framledningstemperaturen ofta får för varmt eller för kallt i de olika rummen. Men i snitt blir det säkert OK. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.