Bronken
Hej, ni som har förbränningstoa ... jag har en Cinderella Comfort som ska kopplas in.

Blir det varmt i frånlufts-röret, samt skickas det ut även sot och annat genom frånluftsröret eller bara ren luft?
(känns iofs att det borde varit annat rör-material än vanligt avloppsrör 110 då...?!)

Undrar därför jag vill koppla på frånluften från Cinderellan på samma rör som kommer från en existerande torr-dasslösning. Men känns dumt om det skulle trilla ner sot/glöd i gamla dasset.

Schematisk bild av en ny toalett kopplad till befintligt avloppsrör från en existerande torrdasslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Nej det blir inte så varmt eftersom luftvolymen är så stor. Men koppla inte ihop rören. Dels följer du då inte manualen och dels lär luften gå bakvägen genom gamla dasset.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Bronken
OK, tack för snabbt svar.

Då får det bli så här att jag återanvänder röret genom taket, dvs kopplar in cinderellan enligt bild, MEN kör gamla dassets utluft annan väg.

Skiss av toalettinstallation med nytt och befintligt dass, utluftningsrör och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS: Gamla dasset (med inbyggd mulltank) ska sluta användas, men kommer stå kvar till vi bygger om den byggnaden vilket inte kommer ske närmaste åren. Sätter en tunn vägg mellan cinderella o dass.
 
Bronken
Det blev som ovan. Klart och funkar finfint :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hej!
Ska ersätta en befintlig mulltoa som redan har invändigt draget 110mm plaströr genom innertaket. Hoppas då slippa dra ett fult utanpåliggande rör på utsidan.
@Bronken hur funkade det för dig? Finns det någon brandrisk om man inte använder Cinderellas original-rör?
 
Bronken
Hej. I mitt fall (hi)jackade jag in mig på befintligt rör från torrdasset. Rent faktabaserat svar kan jag inte ge men de rör som används för Cinderella är ”plaströr”/avloppsrör så det ska ju gå bra.
 
  • Gilla
tbear
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.