Hejsan!
Jag tänkte bygga ett rökrum där man kan sitta och avnjuta en cigarr i lugnan ro. Problemet är att rummet jag har till förfogande endast är 2.6x3 m. Jag skulle gärna vilja ha tips/ideér om hur man bäst utnyttjar dessa knappt 8 m^2. Jag vill helst ha en 2 sitssoffa 2 fotöljer samt nåt litet bord. Kanske blir det för mycket?
Hur hade ni gjort i mitt fall?
 
jachri skrev:
Hur hade ni gjort i mitt fall?
Nu kommer ett sånt där präktigt och säkert skittrist svar, som du antagligen räknat med  ;)

Men jag skulle i ditt fall fundera på ventilationen i första hand speciellt om du vill ha in så många sittplatsmöjligheter på endast 8 m2, för det kommer ju att bli grått i rummet tämligen omgående, om ni ska sitta 2-3 pers i soffan samt två i fåtöljer som röker samtidigt :-/
Är ni verkligen så många som röker samtidigt, eller räcker det kanske med två riktigt bekväma fåtöljer och ett litet bord mellan dem?
Det är iaf. mitt förslag, kläm inte in nåt mer på den lilla ytan när den dessutom ska användas som rökrum, det blir odrägligt att vistas där.

//Christina.

*EDIT* Men jag tvingas ju erkänna att jag personligen hellre skulle använda rummet till nåt annat än rökrum, det var ju nu iof. inte det du frågade efter MEN jag antar att du har såpass stort hus att du inte behöver rummet till nåt annat.
 
Satsa på separat ventilation i det rummet isåfall. Om du inte gillar cigarrdoft väldigt mycket förstås.
 
Komplettera med en trevlig hylla för viktiga tillbehör, tex. cognac. ;D För att frächa upp rummet kanske du rent av skulle installera en ozongenerator.
 
Hej

Ett mycket bra sätt att utnytja ett rum tycker jag!!!
Hur ser rummet ut? Fönster, dörr, vent?

Jag skulle satsa på enbart fotöljer, 3-4 st, med ett litet runt bord i mitten, man ska inte sitta och trängas med någon när man röker. På ena väggen bygga en stor, fast vägghumidor, fuktare upp till 10m[sup]3[/sup] finns på Brobergs. http://www.brobergs.com/ctillbfukt.htm Det optimala skulle vara att hela rummet är rätt befuktat. I skåpet finns det plats för whiskyn. Golvet har en heltäckningsmatta, inte hygieniskt men det dämpar att ljud bra!

/ North
 
Jag gillar hela idén av North förutom heltäckningsmattan.

I rökrum bör man ha helst trägolv.
En liten matta under ett litet central bord kan gå. Man kan vädra den då och då.

Ett soffbord i mitten av rummet och fotöljerna runt bordet.
En mässingslampa som hänger i centrum från taket över bordet.
En golvlampa vid en av fotöljerna (såg en på Bauhaus som skulle passa perfekt).

Skinfotöljer hör till ett rökrum, typ Chesterfield modell brun eller mörkgrön.

Denna modell var inte Chesterfield men kostade bara 2995:- på Stalandsmöbler, modell Casper

Väggarna borde vara i en mörkfärg, engelskgrön skulle jag välja, med mörka trälistor. Varför man använder mörka färger i ett rökrum är för att det inte ska missfärgas av tobaksrök.

Några tavlor i engelskstil typ jakttavlor, hästar, etc. för att komplettera rummet.

En låg bokhylla med några gamla böcker som också kan fungera som bar.

Ett rökrum i stil à la Churchill ;)

Den mest kända cigarrnjutare ;D ;D
 
Bra idéer. Tveksam till heltäckningsmattan dock. Huset är från 1920 och jag tänkte slipa trägolvet. Det finns (snart iallafall.....) ett stort fönster med utsikt på ena kortsidan. Har öppnat upp taket till nocken och klätt med mörk panel. Tänkte ha typ kaki-färg på väggarna, lite nikotingul sådär. 4 fåtöljer är en bra idé, blir nog bättre än en soffa.
Åh, vad jag längtar tills jag kan sätta mig första gången, hälla upp en whiskey och tända en cigarr, titta på utsikten och bara njuta av ett väl genomfört arbete.
 
Har faktiskt också tänkt mig att inreda ett rökrum i vårt nyinköpta hus. Har också tänkt mig att inreda i engelsk stil. Ser verkligen fram emot att sitta ner och njuta av en god Cohiba i vintermörkret.
 
På auktion kan du finna billigt alternativ (ca 150 kr) dvs de här vanliga rökborden från sekelskiftet med kopparskiva & en liten underskiva för tidningen (har själv ärvt ett sådant). Clubfåtöljerna tar liten plats & passar utmärkt. På golvet lägger du naturligtvis en väl begagnad orientmatta du också ropar in på auktion ;)!
 
På golvet lägger du naturligtvis en väl begagnad orientmatta du också ropar in på auktion
OK, jag håller med om att heltäckningsmatta inte är det bästa, men sjävklart att det ska vara en tjock matta på golvet och det gör ju inget att den går att vädra ;)

Jag skulle göra som Sweli på väggarna, lite mörkare än nikotiongult.

/ North
 
Glöm för gudsskull inte en hängare med ett ental rökrockar. (av sammet med schalkrage, för att skona damerna från röklukt i dina egna kläder.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.