Hej,

Har väl inte direkt med hus att göra men här kanske finns någon ventilationsingenjör som har koll på läget.

Jag bor i en hyreslägenhet, 4 vån, med tilluft i sovrummen och frånluft i badrum och garderob. Köksfläkten har självdrag, ett spjäll som öppnas.

De senaste 2-3 veckorna så har det börjat lukta, ganska kraftigt, cigarettrök i lägenheten i Intervaller som skulle kunna stämma överens med en storrökare. Jag ska kontakta hyresvärden imorgon och upplysa han om problemet. Men intresserad av det mesta som jag är så undrar jag om någon har en ide hur det kan bli så?

Hade en fundering tidigare på att köksfläkten skapade ett undertryck och sög in luft från frånluften men jag har kunnat konstatera att lukten kommer ifrån tilluften. Jag har precis varit borta över helgen och det luktade kraftigt, och då hade ju inte köksfläkten varit igång.

Kan det vara så enkelt att någon står och röker vid insuget till fastigheten? Var brukar det sitta i ett lägenhetshus, taket/markplan? Eller kan det vara ett så katastrofalt fel i ventilationskanalerna att frånluft/tilluft inte är separerade?
 
Vet du att det kommer via tilluften? Vi bodde i ett ganska nytt (5 år) hyreshus och hade samma problem. Tills en dag då jag stod och diskade barfota och började undra varför det var så kyligt om fötterna. Det var inte tätat kring genomföringen för diskbänksavloppet så det drog helt enkelt in så grannens rökande i lgh under gick rätt upp till oss. :mad:
 
Förmodligen är det väl någon som röker vid intagsgallret. Kan sitta uppe på tak, på vägg. Brukar inte vara så svårt att lokalisera det.
Kan va kortslutning oxå. (avluft för nära uteluft så man drar in rök från frånluften men då brukar det inte lukta så starkt.
Ta reda på var det sitter och nästa gång du känner doften så springer du ut och kollar.
 
De röker under köksfläkten och det spris i kanalen kanske?
 
Andy78 skrev:
De röker under köksfläkten och det spris i kanalen kanske?
Ja, det kan vara så enkelt att en granne har installerat en (förbjuden) spisfläkt och startar den när hon/han röker.
Och således trycker in röken till övriga lägenheter.
 
Carl_Elvis skrev:
Vet du att det kommer via tilluften?
Yes, det känns tydligt ifrån donen.

Dom har varit här och renoverat flera lägenheter och visst skulle det kunna vara så att dom har installerat en köksfläkt i någon lägenhet. Men samtidigt så ska det ju inte kunna komma in röklukt i min läghenhet för att det är ett undertryck i en annan lägenhet, i så fall borde ju snarare köksfläkslägenheten dra luft ifrån min lägenhet.

Tjoa skrev:
Förmodligen är det väl någon som röker vid intagsgallret. Kan sitta uppe på tak, på vägg.
Får kolla upp det!

Hur som helst skulle fastighetsägaren kika på att så det löser väl sig förhoppningsvis.

Ska tillägga att jag kommer vara en nyexaminerad byggnadsingenjör till sommaren och det här med ventilation intresserar mig. Därav inlägget ;)
 
Matsson1 skrev:
...
Ska tillägga att jag kommer vara en nyexaminerad byggnadsingenjör till sommaren och det här med ventilation intresserar mig. Därav inlägget ;)
Om jag får vara lite elak tyder din andra tråd på att intresset för byråkrati väger över:
Matsson1 skrev:
... Det resulterade i en arbetsplatspolitisk diskussion med frågor om samverkan, utbildning och inverkan av partsorganisationerna...
Du kanske skall kalla in skyddsombudet ;)
 
Matsson1 skrev:
Dom har varit här och renoverat flera lägenheter och visst skulle det kunna vara så att dom har installerat en köksfläkt i någon lägenhet. Men samtidigt så ska det ju inte kunna komma in röklukt i min läghenhet för att det är ett undertryck i en annan lägenhet, i så fall borde ju snarare köksfläkslägenheten dra luft ifrån min lägenhet.
Men om det är en "otillåten" fläkt i en "rökarlägenhet" finns det ju risk att denna fläkt "pumpar" in röken i husets frånluftskanal. Om då inte den centrala frånluftsfläkten mäktar med finns det en risk att dina frånluftsventiler börjar fungera som tilluftsventiler och för med sig röklukt in i din lägenhet.
 
Om det är ftx ventilation med roterande vvx så kan det vara grannens illaluktande frånluft som överförs till tilluften i den roterande värmeväxlaren
 
Mycket vanligt att os från grannarnas otillåtna köksfläktar drar in i andras tilluft.

Ett annat vanligt fenomen är att folk täpper igen sin tilluft och frånluft med tex tvättsvampar för att de tycker att det väsnas och blir smutsigt runt dem. Detta ökar såklart både insug och utblås i de lägenheter som inte har gjort detta.

Besiktning av både tilluft och frånluft i samtliga lägenheter borde kunna lösa problemet.

I vissa husmodeller är tilluften integrerad i/vid ytterdörren, då är det helt normalt med cigarettlukt och det är då mer när det regnar eftersom det är där rökarna står då. Avhjälps med skyltar om att inte röka vid ventilationsintaget och förhoppning om snälla grannar.
 
Anna_H skrev:
Ett annat vanligt fenomen är att folk täpper igen sin tilluft och frånluft med tex tvättsvampar för att de tycker att det väsnas och blir smutsigt runt dem. Detta ökar såklart både insug och utblås i de lägenheter som inte har gjort detta.
Jag är en av dom som täpper till tilluftsventilen. Anledning, när man sitter i telefon med en polare och h*n undrar vad det är som låter i bakgrunden, ja det är ventilationen det -:( sitter ca 2 m från ventilen.
 
Three-Gringos skrev:
Jag är en av dom som täpper till tilluftsventilen. Anledning, när man sitter i telefon med en polare och h*n undrar vad det är som låter i bakgrunden, ja det är ventilationen det -:( sitter ca 2 m från ventilen.
Finns det verkligen ingen annanstans du kan prata än 2 meter ifrån?
 
Andy78 skrev:
Finns det verkligen ingen annanstans du kan prata än 2 meter ifrån?
En relevant fråga!
Men jag undrar, hur kan det låta så mycket från en tilluftventil?
Den är väl i princip bara ett hål i väggen.
Och Örebro är väl inte direkt en brusande storstad?
(Jodå, jag har varit där många gånger)
 
Andy78 skrev:
Finns det verkligen ingen annanstans du kan prata än 2 meter ifrån?
Att polaren undrar vad det är som låter är inte grundproblematiken, jag tycker också att det låter som bara den. Några gånger har man gjort ett par försök att stå ut med det hela, men man tröttnar snart. När jag säger att jag tröttnar så är jag inte speciellt känslig, har haft akvarium med luftpump ståendes i samma rum som jag sov i när jag var tonåring. Min lägenhet är ganska liten, en 1:a, så ca 2 m från ventilen under fönstret blir mitt i rummet.

Varför flyttar du inte då? Tyvärr är är situationen som den är här, svårt att få tag i vettiga lägenheter, byter man så måste man vara beredd att stå ute med den lägenheten ett tag eller ha råd med en högre hyra. Det jag kan byta till känns som att det är hugget som stucket beroende på läget och ekonomin tillåter inte högre hyra för tillfället
 
Men vart sitter den i väggen , ovan spisen???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.