Som rubriken antyder så har chucken för vanliga borr fastnat i min borrhmmare med SDS-chuck. Hur mycket jag än drar tillbaka SDS-chucken och bankar/slår/rycker så lossnar den inte. Gör jag något fundamentalt fel eller kan den ha gått sönder på något sätt? Det var inga problem att sätta i och ta ur SDS-borr tidigare. Jag misstänker att det gick åt skogen när jag försöker använda en diamanthålsåg för att komma igenom ett cementrör. Jag tryckte på en del men det gick inte och nu får jag alltså inte loss den vanliga chucken. Den övre ringen rör sig inte, borde den det? Jag minns inte hur den betett sig när jag satt i och tagit bort SDS-borr. TACKSAM FÖR TIPS! :)
 
  • Hand håller en borrhåmmare med en fastsatt chuck i ett skruvstäd, med frågan om hur man lossar chucken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Har du provat köra med slag när chucken är fastspänd,vänster och högervarv.
 
Kläm inte med skruvstycket på den ringen!
Utan längre ut där det finns 3 hål till chucknyckel.
 
Flyttade till yttre ringen. Ingen skillnad. Provade att koppla in och trycka lätt på knappen men det var sån kraft att hela maskinen vreds runt direkt. När jag tittar noga så ser jag att den chuck jag satt i ser sned ut. Oklart om det uppstod vid senaste försöket att starta maskinen när den var fastspänd eller om det var så tidigare.

Har också försökt lossa skruven i botten av chucken men det var lönlöst. Funderar nu på vad som händer om jag skulle börja montera isär borrhammaren genom att lossa på de fyra insexskruvarna. Har ingen aning om hur en sån här maskin är uppbyggd och om det kommer leda till något eller om jag ändå inte kommer att komma åt något.
 
  • Sned borrchuck på borrhammare med synlig slitage och skruv i botten, mot verkstadsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en borrhammarens sneda chuck mot verkstadsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sned borrchuck monterad på en borrhammare med synliga insexskruvar och användningsspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En snedställd borrchuck på en liggande borrhammare mot en rostig metalldyta, med indikation på reparation eller fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av informationsmärkningen på en Power G borrhammare med tekniska specifikationer och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör slag åt andra hållet.
 
Det finns inget reglage för framåt/bakåt.
 
P På Fritiden skrev:
Har också försökt lossa skruven i botten av chucken men det var lönlöst.
Den är alltid vänstergängad!
Så vrid åt höger, tvärtemot Normalt.
 
L Leif i Skåne skrev:
Den är alltid vänstergängad!
Så vrid åt höger, tvärtemot Normalt.
Kan prova igen. Kommer det leda till att jag får loss den från borrhammaren tror du?
 
P På Fritiden skrev:
Kan prova igen. Kommer det leda till att jag får loss den från borrhammaren tror du?
Nej.
Däremot sätt den i skruvstycket i den yttre delen, träd in ett mindre spett i handtaget och vrid åt vänster slå till på spettet med en hammare eller ge en knyck i spettet.
Alternativt fäst hela maskinen i skruvstycket, greppa med en rörtång om den yttre delen vrid i den riktningen den normalt snurrar och slå till på rörtång med en klubba.
 
Det är 2 kulor som låser och dom pressas in mot SDS-fästets spår in chuckfästet , har du otur så har en kula spruckit eller att det blivit grader i något spår så en kula inte kan röra sig. Som dom säger så kanske det går att vrida löschucken i samma riktning den normalt snurrar. Att plocka isär huvudet kommer inte att hjälpa då det är ett helt stycke in till mekanismen.och allt ska plockas ut baklänges, många småbitar i den.
 
C
Vet inte om det är bilden som luras, men det ser väldigt krokigt ut på första bilden i inlägg #4.
 
C cpalm skrev:
Vet inte om det är bilden som luras, men det ser väldigt krokigt ut på första bilden i inlägg #4.
Ja, den är hygglig sned. Jag uppfattar det som att det är den yttre chucken som sitter snett.
 
Är lite osäker exakt vad ni som skriver att jag skall rotera egentligen skall göra.de4 går att rotera allt sammans. Men hur jag än vrider och slår/rycker så släpper inget. En uppdaterad video kommer här. Jag har tagit i betydligt mer än på videon.
 
Jag ser inte hur det skulle kunna hjälpa att vrida/snurra då problemet inte är att käftarna i snabbchucken fastnat utan det är fästet i SDS-chucken som kärvat. Precis som tidigare skrivet så är det metallkulor som låser och antagligen har en av dem gått sönder och sitter fast. Jag har tre förslag;
1) Det kanske bara är en flisa som fastnat och om du kör i lite WD-40 och ”juckar” med maskinen upplåst kanske det släpper (förmodligen inte)
2) Du plockar isär maskinen via chucken med hjälp av låsringen på bifogad bild och hoppas att du kan få ihop allt som det skall vara, alternativt märker att den är trasig och du får kassera maskinen.
3) Du förlikar dig med tanken att en 14 år gammal budgetmaskin har gett upp och köper dig en ny.

Förhoppningsvis kanske något av ovan kan vara till hjälp.

Lycka till!

Hand häller en borrchuck med synlig låsring och blå pil som pekar på en potentiell defekt på fästet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
7gren 7gren skrev:
Jag ser inte hur det skulle kunna hjälpa att vrida/snurra då problemet inte är att käftarna i snabbchucken fastnat utan det är fästet i SDS-chucken som kärvat. Precis som tidigare skrivet så är det metallkulor som låser och antagligen har en av dem gått sönder och sitter fast. Jag har tre förslag;
1) Det kanske bara är en flisa som fastnat och om du kör i lite WD-40 och ”juckar” med maskinen upplåst kanske det släpper (förmodligen inte)
2) Du plockar isär maskinen via chucken med hjälp av låsringen på bifogad bild och hoppas att du kan få ihop allt som det skall vara, alternativt märker att den är trasig och du får kassera maskinen.
3) Du förlikar dig med tanken att en 14 år gammal budgetmaskin har gett upp och köper dig en ny.

Förhoppningsvis kanske något av ovan kan vara till hjälp.

Lycka till!

[bild]
Hehe. Jag provar i nummerordning så får vi se. Har redan tänkt tanken att nr 3 är sannolik. Det är svärfars maskin så det blir väl att köpa en ny till honom!

Tack för tipsen allesammans. Kan uppdatera om jag gör något framsteg.
 
  • Gilla
7gren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.