Hej!

Jag har på kort tid köpt tre st chromecast till olika tv-apparater hemma. De första två installerades utan problem, men den tredje krånglade. När jag skulle konfigurera med Google Home-appen fastnade jag på steget "logga in på chromecast med ditt google-konto" och när jag istället försökte konfigurera via fjärrkontrollen säger den att den inte kommer åt internet när den ska hämta uppdateringar (den ansluter till vårt nätverk).
Reklamerade hos Kjell & Co. De testade och fick samma fel. Bytte till en ny enhet, men samma problem igen.
Nån som har nån aning om varför det blir så?
TV:n kan väl inte ha nåt med saken att göra? Tycker inte det borde vara jag som är problemet heller, har ju som sagt två till som funkar.
 
Mats-S
M Malsike skrev:
TV:n kan väl inte ha nåt med saken att göra?
Enklast är väl att sätta den strulande Chromecast på en TV där en annan Chromecast bevisligen fungerar, då får du svaret :)
Det kan ju vara så att du har en svag Wifi till TV:n som har strul?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
namnbyte
Den är något långsökt, men det är inte så att du plockar ström till casten från någon usb-port från tvn? Märkliga problem kan bero på för klen ström, om det är så att usb-porten har någon defekt. Testa via nätadapter isf, funkar det bättre då så testa en annan usb-port.
 
  • Gilla
Malsike
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Den är något långsökt, men det är inte så att du plockar ström till casten från någon usb-port från tvn? Märkliga problem kan bero på för klen ström, om det är så att usb-porten har någon defekt. Testa via nätadapter isf, funkar det bättre då så testa en annan usb-port.
Chromecast med fjärr startar inte ens om man tar ström från TV:n. Nätadapter krävs.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Chromecast med fjärr startar inte ens om man tar ström från TV:n. Nätadapter krävs.
Ah, visste inte ens att det fanns numera.. bara 'de gamla svarta'. Där ser man!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Tack för svar. Har alltså redan testat i en annan TV, Kjell & Co hade samma problem. Får åka tillbaka och se vad de säger. Känns ju osannolikt att jag fått två måndagsex.
 
Mats-S
M Malsike skrev:
Känns ju osannolikt att jag fått två måndagsex
Dålig batch till din lokala Kjell kanske?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Chromecast med fjärr startar inte ens om man tar ström från TV:n. Nätadapter krävs.
Hur vet Chromecasten om den får ström från TVns USB-port eller från nätadaptern?
 
Z ZipLock skrev:
Hur vet Chromecasten om den får ström från TVns USB-port eller från nätadaptern?
Den behöver mer ström än en gammal usb-port eller klen usbladdare kan leverera.

/Höghus
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
Z ZipLock skrev:
Hur vet Chromecasten om den får ström från TVns USB-port eller från nätadaptern?
Det vet den inte, men det visar sig i sådant fall med att komponenterna inte får tillräckligt med ström för att orka starta upp ordentligt. Med resultatet att produkten knappt funkar, får märkliga problem, eller inte startar alls.. så är det för (förmodligen) all elektronik

Edit: men kan också vara att där sitter något som känner av spänningen, om det är 5v eller 230v, men det är lite långsökt och förmodligen något de skippat för att hålla nere på tillverkningskostnad.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Hur vet Chromecasten om den får ström från TVns USB-port eller från nätadaptern?
I standarden för USB sätter man div motstånd som då fungerar som info om hur mycket ström laddaren kan ge. Vid för dålig addapter startar den ev upp och bara ger medelande eller startar inte upp alls.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Uppdatering

Provade att byta en gång till och den tredje fungerade.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Är det en Xiaomi Mi TV-pinne? Den bytte jag också 3 gånger innan jag fick en som var felfri 😃.

Vill tro att en Google TV ska vara bättre
 
Nä, vanlig chromecast. Trodde jag också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.