Jag hade en diskussion med en annan poolägare om hur man ska göra med chockklorering när man startar poolen och vi kom fram till att vi båda gör "som vi alltid gjort" men utan att egentligen veta vad som är bäst.
Själv försöker jag alltid starta poolen ganska tidigt efter att isen är borta och direkt efter att ha dammsugit upp allt och backspolat filtret så kör jag en första chockklorering redan innan temperaturen kommer upp i vattnet.
Den andre parten i diskussionen har fått lära sig att vänta med det tills vattnet kommit upp i 10 grader för att algerna ska börja vakna till innan man klorerar för att det ska verka bättre då.
Ingen av oss har haft problem med vattnet med våra metoder, men man blir ju nyfiken på hur andra gör och om det finns för och nackdelar med våra metoder.
 
  • Gilla
Gunnar kunnar
  • Laddar…
Att medvetet vänta tills man får tillväxt och att det på något vis skulle vara bättre påstår jag saknar faktagrund.

Kloret oxiderar alger ungefär lika bra oavsett temperatur....

jag börjar alltid våren med en chockklorering. I praktiken blir det sällan tidigt, brukar vara uppåt 20gr i vattnet pga pooltak och då har jag också fått en rejäl tillväxt. Den generella rekommendationen är att dra igång vid ungefär 10 gr eftersom algerna växer i varmare vatten än så. Av samma skäl körs reningen ungeför till 10gr på hösten.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jag skrev samma fråga direkt till Folkpool och detta är svaret jag fick från dem:

Testa alltid vattnet först, åtminstone klor och pH.
Om vattnet är klart och ni kan mäta klorvärde finns ingen anledning att göra chockklorering. Är vattnet klart men utan klor så kan ni göra en underhållsdosering på ca 20 g / 10 m3. Men kontrollmät först pH och justera vid behov innan klordosering.
Om vattnet är grumligt utan klorvärde och pH-värdet är bra så kan ni göra dosera Aktionchock ca 100 g/ 10 m3.
Alger växer långsammare i kallt vatten men riktig chockklorering med 200 g/10 m3 behövs inte såvida ni fått ett algangrepp.
Dosera aldrig mer än nödvändigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det låter som en bra metod! För egen del är det dock så varmt i vattnet när jag drar igång att jag behöver inte mäta för att veta att det behövs en chock....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.