Hej.

Chockklorerade min pool nyss, och från ett helt rent kristallklart vatten till ett grönskimrande kristallklart vatten på en timme.
Varför blir det så?
 
  • Gilla
Tony Johansson1
  • Laddar…
Från Wikipedia:
Klorgas är en gulgrön gas med en mycket stark lukt och reagerar direkt med de flesta ämnen.
 
Kan bli så om du har koppar i vattnet.
 
Jag byter inte vatten så det är samma vatten som förra året och året före det osv.
Visst ångar vatten bort och jag backspolar.
Men nu har det hänt 2 gånger efter varandra när jag chockklorerar.
Jag har börjat leda ner regnvatten från taket ner i poolen.
Jag har tegeltak, men det kan väl inte påverka........
 
Har du rätt pH och alkanitet?
 
N NoOne2k skrev:
Har du rätt pH och alkanitet?
Jag har kollat, men mitt testset är säkert 15 år gammalt...................
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Från Wikipedia:
Klorgas är en gulgrön gas med en mycket stark lukt och reagerar direkt med de flesta ämnen.
Mer från Wikipedia som inte heller har något med frågan att göra:

Gummistövel
Gummistövel är en stövel gjord av gummi. Gummistövlar är ofta gjorda helt av gummi på utsidan, men kan ha ett tunt foder av tyg på insidan. De är vattentäta och används främst för att skydda mot fukt, till exempel under regnskurar eller under vistelser i blöta områden som skogar.

Gummistövlar började användas för allmänt bruk 1920-talet
 
  • Gilla
swejay och 5 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Kan bli så om du har koppar i vattnet.
Jag skulle nog gissa åt det håller också, om inte väggarna var hala av alger innan du klorerade. Har du koppar/mässing i någon del av cirkulationssystemet?
 
Hände samma sak hos kompisen när han hade i klortablett och någon form av flockningstablett. Vet ej varför.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag byter inte vatten så det är samma vatten som förra året och året före det osv.
Visst ångar vatten bort och jag backspolar.
Men nu har det hänt 2 gånger efter varandra när jag chockklorerar.
Jag har börjat leda ner regnvatten från taket ner i poolen.
Jag har tegeltak, men det kan väl inte påverka........
Långskott kanske men det är inte så att hängrännor och stuprör är i koppar?
 
  • Gilla
DYEUffe
  • Laddar…
Har du egen brunn?

Min mor o far har egen brunn, det vattnet är rent o fint och prover visade att vattnet är bättre än många kommuner.

Men fyller de poolen med det vattnet och tillsätter klor eller aktivt syre, så blir vattnet grön/brunt.
Många i orten har samma problem o de får istället beställa vatten från kommunens tankbil.

Vet inte vad det beror på, är iaf inte kloret då det blir samma med aktivt syre.

De som har sandfilterpump får fint klart vatten, efter pumpen renat ett par dagar, små pumpar med pappfilter klarar inte att rena vattnet.
 
Grönt fick jag alltid när vi chockade. Mkt järn i egen brunn. Fick dammsuga botten efter för då såg man allt järn på botten som gått över till brunt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
louksor louksor skrev:
Har du egen brunn?

Min mor o far har egen brunn, det vattnet är rent o fint och prover visade att vattnet är bättre än många kommuner.

Men fyller de poolen med det vattnet och tillsätter klor eller aktivt syre, så blir vattnet grön/brunt.
Många i orten har samma problem o de får istället beställa vatten från kommunens tankbil.

Vet inte vad det beror på, är iaf inte kloret då det blir samma med aktivt syre.

De som har sandfilterpump får fint klart vatten, efter pumpen renat ett par dagar, små pumpar med pappfilter klarar inte att rena vattnet.
Stängde av pumpen och åkte bort en vecka.
Kommer hem till kristallklart vatten men en grönbrun botten...........
Drar igång pumpen och det börjar yra upp, och sen tar jag bottenborsten och drar runt i resten, så nu är allt grönt igen.....
 
putte22 putte22 skrev:
Grönt fick jag alltid när vi chockade. Mkt järn i egen brunn. Fick dammsuga botten efter för då såg man allt järn på botten som gått över till brunt.
Stängde av pumpen och åkte bort en vecka.
Kommer hem till kristallklart vatten men en grönbrun botten...........
Drar igång pumpen och det börjar yra upp, och sen tar jag bottenborsten och drar runt i resten, så nu är allt grönt igen.....
 
Blir så när järnet i vattnet lägger sig på botten. Skulle du inte klorera så finns det där ändå utan att se det. Jag dammsög botten så fort det hade lagt sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.