O
Startade upp poolen för någon månad sedan. Chockklorerade då. Sedan blev det kallare väder och jag täckte för den och skippade att lägga i veckoklor. Nu börjar det bli dags att öppna den för säsongen "på riktigt".
Ska jag chockklorera igen, eller räcker det att gå i med veckoklorspucken? Jag har teststickor, finns någon tumregel på vad klorhalten ska vara idag för att jag bör chockklorera?

Poolen är 8x4x1.5. Första säsongen med pool för mig.
 
Ja, chocka igen när du sätter på värmen. Man kan köra utan puck, bara chock med jämna mellanrum hela säsongen om man är lite vågad.
 
O
S sulfobus skrev:
Ja, chocka igen när du sätter på värmen. Man kan köra utan puck, bara chock med jämna mellanrum hela säsongen om man är lite vågad.
Tack!
 
Svaret på din fråga är att du ska mäta fritt respektive totalt klor. Totalt minus fritt = bundet klor. Har du mer än halva halten Bundet jmfrt med fritt så ska du chocka för att få bort bundet overksamt klor.
 
O
MathiasS MathiasS skrev:
Svaret på din fråga är att du ska mäta fritt respektive totalt klor. Totalt minus fritt = bundet klor. Har du mer än halva halten Bundet jmfrt med fritt så ska du chocka för att få bort bundet overksamt klor.
Hur mäts den skillnaden då? Köpte stickor på Bauhaus som verkar mäta det mesta. Ser jag även fritt/bundet klor-halten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.