Vet inte ens om jag måste fråga här, för svaret är mig egentligen självklart men längtar efter lite bekräftelse på att vi har rätt...

Vi skrev kontrakt på grund. 179000:- för torpargrund + gjuten platta för garage. Fine. Jobbet blir gjort. Vi betalar. En och en halv månad senare kommer grundgubben och säger att han fyllde på med så mycket fyllnadsmassor så han behöver 90000:- till. Vi tappar hakan och säger aldrig i livet.

Han ökar priset med mer än 50%. Vi har aldrig bett om dessa fyllnadsmassor. Han har under jobbets gång inte informerat oss om att dessa behövdes. Vi har inte skrivit på något annat än ursprungliga 179000:-. Har han nån laglig möjlighet att kunna kräva oss på dessa pengar??

Dessutom; finns det någon möjlighet i världen att 330 kubikmeter (som han säger att han fyllt upp med) kan kosta 90000:-?

Tacksam om nån kan säga nåt klokt. Vet bara att vi kommer bestrida fakturan när den kommer.

Hälsn. Lina
 
Men vänta här!

Hur i hela friden kan han vänta så länge med att meddela att det behövdes 330 m3 extra?? Det borde väll göras innan han beställer de där extra m3 ??
Och vad står det i kontraktet??

Jag skulle be honom fara och flyga.

Said
 
Det är risk att det blir en roman av det här inlägget, men hoppas ni orkar läsa ändå. :)


Vi hamnade i en lite liknande situation.
Vi fick all fyllnadsmaterial som behövdes och efter ett tag kom vår byggherre och sa att de behövde höja ännu mer för att få "rätt fall" som han kallade det, på garageinfarten.
Självklart diskuterade jag och min sambo det här rätt flitigt eftersom vi trodde det var avgörande för huset osv. Men ju mer vi pratade om det desto mer säkra blev vi på att inte göra det.
Det här skulle nämligen kosta 25 000:- mer än vad som var sagt från början.

Vi ifrågasatte för byggherren VARFÖR man var tvungen att få bra fall och om det hade nån inverkan på huset i övrigt, risk för fukt om regnvattnet rinner in i carporten o s v, men det enda svar han kunde ge var att "det var bättre".

Med andra ord kändes det inte som en avgörande sak och vi beslutade oss för att säga nej till mer fylle och därmed "spara" 25 000:-

En eller två veckor senare säger byggherren att grävmaskinisten "löste det ändå utan att det kostar något extra". ??? ??? ???

Det är när Sånt Här händer som man undrar hur mycket som är bluff och båg egentligen!

Men det slutade inte med det här. Grävmaskinisten hade fått olika direktiv av oss när han gjorde grunden.
Han skulle ta bort en rotvälta i utkanten av tomten, efter ca två månader har han fortfarande inte gjort det, utan enbart lagt ett lager med fylle och jord över halva.
Sen skulle han göra "hål" i stenfyllet för att vi i framtiden ska kunna plantera träd. Efter ett tag, när vi trodde han hade gjort detta och frågade vart hålen var, svarade han att man får gå efter kartan för de har inte märkt ut vart hålen är.

Hur lätt är det för oss att gå och leta på en tomtkarta som vi satt kryss på själva och se om vi kan hitta hål som ligger UNDER all jord?

Sen skulle de avgrusa på ena långsidan av huset för en altan som ska byggas i framtiden. När vi kom dit en dag var det avgrusat och vi trodde självklart att de inte var klara eftersom den var ca två meter kortare än vi hade planterat.

Tiden gick och inget hände, varken med avgrusningen, trädhålen eller rotvälten och till slut fick vi nog.
Vi krävde ett möte med vår säljare, byggherre och grävmaskinisten. Den sistnämnde dök aldrig upp, hade säkert inte ens blivit meddelad, så vi ringde honom och krävde att han skulle åtgärda allt som var fel.

Till svar fick min sambo att rotvältan inte kommer att ruttna under hela den tiden vi kommer att bo där så vi behöver inte oroa oss över att jorden kommer att sjunka undan! (Det skiter väl VI i, vi vill ha Bort den i vilket fall som!)

Sen sa han att de aldrig gjort några hål för träden för att det inte "behövs" det kommer att gå att plantera ändå. (VA!? Och för en månad sen sa han att vi fick leta själva på kartan!? ...och nu FINNS det inga hål ens!)

Om altanen svarade han när min sambo frågade vad de hade gått på när de hade avgrusat, eftersom vi aldrig hade haft en chans att tala om hur vi ville ha det, att han "inte kan fråga Alla kunder hur de vill ha det heller". (VA!! igen! Det är väl för fasen VI som är KUNDER, det är väl VI som ska bo där - inte HAN. HAN kan inte bestämma hur VI ska ha det!)

Det är HELT otroligt upprörande allt det här och om man får säga det så är verkligen den här människan DUM I HUVET!

Det var TRE saker vi begärt att få gjort på tomten och han har inte gjort EN ENDA av de här sakerna rätt!

Vi har Krävt att det ska åtgärdas och han "lovade" att de ska rätta till allt när de arbetar på tomten bredvid vår. Det ska bli väldigt intressant att se om det blir något av det.

Vi fick en faktura av maskinarbetaren och den var stämde inte dessutom. Vi hade fått uppgift om att det skulle kosta ca 3500:- för sprängning, på fakturan stod det 7000:- och det hade han skrivit dit på fakturan - För Hand!
Likadant hade han gjort med en del av fyllnadsmassan.

Igår sa vår bankkontakt att hon tyckte vi bara skulle betala en del av fakturan i väntan på att de fixar och utreder resten.

Vi har ju ingen lust att betala en faktura som vi vet är skriven för hand och inte finns registrerad nånstans. Ska vi bygga hus ska ingen sitta och tjäna svarta pengar på oss om vi inte själva har valt det!

Fasen, det här gör mig så himla arg så jag vet inte vad, men summan av hela den här uppsatsen ;) är att Självklart gör ni rätt i att bestrida fakturan.
Bara för att man bygger hus för första gången så behöver det inte innebära att man är korkad och inte fattar om något är fel, men det verkar många av de där gubbarna tro att man är.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Vi råkade ut för något liknande, se mitt inlägg under juridik, avtal på grundarbete.

Dessutom fick vi betala mera för fyllnadsmassor m.m.

Vi har inte betalat detta.
 
Lina:

Ring så fort du någonsin kan till din konsumentvägledare, här kan du söka efter närmaste kontor och telefonnummer:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/sokkvl.asp?lngCategoryId=538

Jag har själv varit i kontakt med Konsument Göteborg i ett annat ärende och måste säga att det sparade mycket hårslitande, de gav verkligen bra råd (och det är gratis).

Sedan har medlemmar i Villaägarföreningen som medlemsförmån 1 timmes gratis juridisk rådgivning, det kan vara en fortsättning om konsumentvägledaren inte kan hjälpa.

/ama
 
Hur har det gått, Lina?
 
Ursäkta att mitt svar är så sent... semestertider, får man skylla på det? 8) Hur som helst, vi har inte hört ett ord från karln nåt mer. Kontaktat konsumentverket har vi gjort och de ansåg som vi misstänkte att han inte hade ett "case". Vi har lusläst paragrafer i konsumenttjänstlagen och har koll på läget nu. Med tanke på hur lång tid som förflutit så har jag svårt att tro att han tänker återkomma.

// Lina
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.