Hej!
Jag och min sambo har precis kollat på ett fristående radhus som vi kommit överens med säljaren att vi skall köpa. Vårat problem är att detta är en privat försäljning och att säljaren inte är jätte insatt med hur han skall gå tillväga, så vi tänkte att vi kunde hjälpa honom på vägen med att fråga runt lite!

1. Överlåtelsebesiktning - Vad jag förstått är det vi som skall stå för denna, men är det säljaren eller vi som beställer detta? Vilket företag skulle ni rekommendera och vad är priset ungefärligt för detta? Vi känner att detta är nödvändigt i denna situationen för vi är osäker på hur luftfuktigheten i tvättstugan kan ha påverkat.

2. Handpenning- och köpeavtal - Hur går vi tillväga med detta smidigast? Vad jag förstått så kan man göra ett handpenningsavtal som en "försäkran" att huset faktiskt är "vårt". Eller skall man bara ha ett köpeavtal genom både handpennings överlåtelsen samt resterande av köpet? Vart hittar vi ett sådant avtal som funkar vid privat försäljning?

3. Vad mer behöver säljaren överlåta till oss? Tänk er in i att det är ett fristående radhus men det finns en gemensam förening samtidigt.

4. En liten checklista? :)

Väldigt tacksam för hjälp!
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

1. Ni beställer en besiktningsman och undviker Anticimex.

2. En mäklare kan hjälpa er med pappersarbetet om ni vill göra det enkelt för er.
Man skriver ett köpeavtal, normalt i samband med att handpenningen betalas, det är det viktigaste dokumentet.
 
Vi betalade 7-8000 för en överlåtelsebesiktning. Du kan läsa mer på sbr.se om besiktning.

Som ovan, vill du göra det enkelt så kontakta en mäklare så kan han/hon lösa allt. Om ni skall ta bostadslån på bank kan banken ha som krav att försäljningen skall gå via mäklare. Här har jag ingen egen erfarenhet, men har läst det på detta forum.
 
Mäklare kan alltså hjälpa till utan att ta hand om ärendet? Det jag menar är att exempelvis så kommer jag att använda mig av mäklare nu när jag säljer min lägenhet i samband med detta, de tar 30 000kr för att sköta allt vilket jag är villig att betala. Är det detta ni menar eller har de andra tjänster också?

Oj trodde inte att överlåtelsebesiktning var så dyrt... kanske bättre att gå på en besiktning av det som man är osäker på? Jag är nämligen säker på att resterande är okej, men det är just tvättstugan som vi kände en lukt i och vi är osäker på om det var fuktiga kläder som hängt för länge eller ej..
 
BirgitS
Vissa mäklare är flexibla och andra inte, du får kontakta några stycken och höra om de är intresserade och i så fall för vilket belopp. Det ska ju vara mycket billigare att ha en mäklare som bara tar hand om pappren och inte behöver hålla i någon visning och hålla kontakt med spekulanter. Man kan också ta hjälp av en fastighetsjurist.
Dessa sidor handlar om att sälja hus på egen hand:
https://www.byggahus.se/ekonomi/slja-huset-utan-mklare
http://www.omboende.se/sv/Salja1/Salja-utan-maklare/
http://www.dn.se/ekonomi/sa-saljer-du-bostaden-utan-maklare/

Hemverket har en tjänst till fast pris för den säljare som redan har en köpare: https://www.hemverket.se/maklarsakrat/

Överlåtelsebesiktning är väldigt viktigt för utan den är det i stort sett omöjligt att klaga på dolda fel eftersom säljaren bara kommer att säga att du inte besiktigade tillräckligt noga. Med all respekt för din kunskap men det är inte helt lätt att veta om golvbrunnen är rätt monterad, syllarna är fuktiga eller när det finns början till fuktskador på vinden. Enda undantaget är väl om huset är så gammalt att man måste räkna med att i stort sett allt (tak, dränering, ventilation osv.) måste åtgärdas inom de närmaste åren i alla fall.
 
Väldigt hjälpsamt med länkarna! Hemverkets tjänst kan nog vara aktuell skulle jag tro, han hade vart i kontakt med mäklare och swedbank tydligen men jag vet som inte vad någon av de sagt för summa.

Skall ta tag i det med besiktningen, du sa dock att undvika anticimex? Det är nästan det enda företaget i min närhet som sköter dessa besiktningar vad jag förstår :(

Är så glad att jag kommer ha mäklare vid min försäljning, egentligen borde jag kanske inte bry mig så mycket om detta men vill på nått sätt sparka han i baken så jag får skriva på kontraktet så jag känner mig lugn över att det faktiskt är vårt så han inte går och ångrar sig :/
 
BirgitS
Anticimex som kedja har många besiktningsmän som inte är bra men visst finns det undantag. Du kan ju prata med folk du känner som köpt hus och höra vad de har tyckt om besiktningsmännen, samt om möjligt be att få se protokollen.

Jag hoppas att det ordnar sig med köpet snart, och säljaren borde väl vara lite orolig för att du hittar något annat (om inte annat så kan du ju säga att du till kommande helg kommer att titta på andra hus).
 
Jag har sålt en gång "privat" men anlitade en mäklare för själva försäljningen. Kostade 8000 kr, klart värt det att veta att kontrakt mm är som de ska vara.
 
Du bör absolut skaffa hjälp med kontraktet.

Om vi förutsätter att det är en fastighet, inte en bostadsrätt.

Gången är den att man skriver ett köpekontrakt/avtal. Där stipuleras vad ni köper (fastighetsbeteckning) och av vem. Där står vem du är som köper. Hur mycket ni skall betala, och hur stor handpennings du skall betala. Datum för handpenning och tillträde (när resten skall betalas) skall framgå.

OM ni vill ha en besiktningsklausul så skall den avtalas i köpeavtalet. Det är alltså en villkorsklausul som innebär att du som köpare skall ha rätt att häva köpet efter besiktningen, om några oacceptabla fel visar sig. Klausulen skall vara s.k öppen (läs mer om det). Du har då typiskt 2 - 3 veckor på dig att låta besiktiga huset. När villkorstiden är över, så är du som köpare bunden att köpa huset.

Observera att ett köpeavtal är bindande (utöver vad man skriver för villkor om besiktning osv.). Om du ångrar köpet och hoppar av innan tillträde, så kan du bli skadeståndsskyldig för alla kostnader som säljaren har, säljaren skall hållas skadeslös. Och det handlar då om stora skadestånd, lätt långt mer än du betalat i handpenning.

På tillträdesdagen skriver man ett köpebrev, en sorts kvitto, du "kvitterar huset" och säljaren kvitterar köpesumman. Köpebrevet har formkrav, det skickas in till inskrivningsmyndigheten, som utfärdar en lagfart. Det är först när lagfarten är beviljad som verkligen är ägare till huset.

Vid köpet på tillträdesdagen måste du ha en kontakt med din bank, som bör gå igenom före med dig, om vad de vill se för att betala ut lån. Förr satt man ofta på banken, numera är det vanligt att banken är med via konferenstelefon, och parterna överför pengar mha internetbank.
 
Man bör följa ett standardavtal bokstavstroget, inte hitta på egna snabbvägar osv. Ex. är det viktigt att pengar och tillträde sker samtidigt. Om du betalar utan att samtidigt få huset, så är säljaren skyldig dig pengar, inte ett hus. Ifall något händer.

Och absolut aldrig betala svarta pengar, eller på annat sätt ha sidoavtal med säljaren. Det kan innebära att lagfarten blir ogiltig, och du blir av med huset om typ 10 år. Huset är aldrig ditt, om du inte betalar just det som står i lagfarten.
 
BirgitS skrev:
Överlåtelsebesiktning är väldigt viktigt för utan den är det i stort sett omöjligt att klaga på dolda fel eftersom säljaren bara kommer att säga att du inte besiktigade tillräckligt noga.
Helt fel. Hur bra du besiktade påverkar inte om en skada klassas som dold eller ej. Var den möjlig att upptäcka så är den inte dold, oavsett hur bra du besiktat.
 
Tack för alla svar!
Vi diskuterade detta med otaliga personer igår och har kommit fram till att vi antagligen inte kommer göra en hel överlåtelsebesiktning. Vi siktar nu på att endast köra på våtutrymmena med tanke på att det är de som kan kosta pengar i framtiden. Känns samtidigt dumt att göra det beslutet, men vi känner inte att vi vill punga ut nästan 10000kr på en besiktning gjord av Anticimex (det enda företaget i vår närhet som kan utföra det), när vi hört så pass mycket dåligt om dem.

Vi känner dock att vi vill vara säkra på speciellt tvättstugan då vi faktiskt kände en lukt, resten av huset är vi relativt säkra på att det inte är några större fel med tanke på att husen inte är jättegamla, ägaren har renoverat badrummet, fasad och tak bara de senaste 2-4 åren.

Vad för typ av besiktning/tjänst skulle ni föreslå då?

Kontraktdelen har nog löst sig nu tror vi, jag hörde med min mäklare (för min försäljning av bostadsrätt) och det kan vara så att hon kan hoppa in och hjälpa oss eftersom det kommer att leda till att hon får sälja min äntligen. Om det inte blir aktuellt så kommer vi ta tag i hemverkets tjänst som länkades här samt swedbank.
 
En variant om du bara vill besiktiga våtrummen är att höra med BKR (branschorganisationen för plattsättare) de har besiktningsmän som normalt används för att slutbesiktiga en badrumsrenovering, framförallt om man misstänker fel i utförandet.
 
Jag tycker det är lite dumsnålt att inte satsa på en hel besiktning. 10 000 kr är inte mycket i det långa loppet. I vårt fall hittades en del konstigheter som vi inte själva sett i båda badrummet som var hyfsat nyrenoverade. Det gjorde att vi kom överens med säljarna om att minska priset med 50 000 kr. Det var inte därför vi gjorde besiktningen men i slutändan betalde den ju sig själv med råge.
En bonus är att jag lärde mig mycket om huset genom att gå runt med besiktningsmannen under besiktningen. Dessutom har jag ett utförligt protokoll att läsa om jag glömt nåt :)
Och nej, det var inte Anticimex. Säljarna hade anlitat Anticimex ("dolda fel-försäkring") och det står ungefär 10 gånger mer på min besiktningsmans protokoll jämfört med Anticimex protokoll.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gör er själva en tjänst och snåla INTE in på överlåtelsebesiktningen!
Det kan kännas mycket med 8.000 kr (rimlig kostnad) men vad kostar radhuset?
Om det kostar en miljon så är besiktningen inte ens 1% av detta. Baka in det i huslånet så märks det inte ens.
Besiktningen har flera aspekter. Hittas inga fel är det ju kanon, men upptäcks det fel kan man beräkna vad dessa kommer att kosta att åtgärda vilket kan innebära betydligt högre kostnader som måste tas med i beräkningen av totalkostnaden för huset.
När vi köpte hus gjordes en överlåtelsebesiktning och därefter även en utökad besiktning. Det kostade totalt 16.000 kr, vilket sved lite såklart, men det var under 1% av huspriset och gjorde att vi fick en väldigt bra bild av vad som behövde åtgärdas, och inte.
Nu snackar jag inte kosmetisk renovering utan sådant som MÅSTE åtgärdas för att huset (och vi) skulle må bra.
Det mesta visste vi ändå; som tak och dränering, men besiktningarna gjorde att vi helt visste husets skick. Då kan man beräkna vad och i vilken ordning renoveringarna måste/behöver göras och anpassa sina utgifter efter detta.
Större/kostsamma renoveringsbehov kan även vara skäl till att pruta på priset...
Man sover bättre när man vet vad som gäller. Ovisshet är aldrig bra. Det kommer ofta surt efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.