Jag vet att platta på mark är att föredra före torpargrund! Nu är det så att mitt hus ska byggas med torpargrund!

Hur byggs en torpargrund korrekt enligt er!
Materiel inne i grunden, plast, eventuell isolering?

Jag tänkte att med hjälp utav er här på forumet hålla stenkoll på mina mark/grund gubbar för att få en så bra torpargrund som möjligt! ;)

Tack på förhand!
 
Om sak som det slarvades med i vår grund var att markplasten inte gick ända ut till muren - håll koll!
Sen skulle jag nog välja att fixa markisolering (antingen själv eller genom jordgubbarna) INNAN huset kommer. Jag kommer att fixa det i efterhand (så snart som möjligt) men det blir nog rätt bökigt att kravla omkring med frigolitskivorna där i mörkret.
Se också till att avloppsrören blir ordentligt fastsatta i trossbotten.

Good luck
/en annan hjälte(vadare)
 
Följd fråga från en annan som funderar på at bygga med torpargrund (om vi hittar tomt)... :-/

Hur fungerar detta med markisolering?

Isolerar man inte alls golvbjälklaget längre, utan isolerar bara mot marken? Och vad isolerar man med? Är det bara frigolit, eller är det ull också?
 
Strixx skrev:
Följd fråga från en annan som funderar på at bygga med torpargrund (om vi hittar tomt)...  :-/

Hur fungerar detta med markisolering?

Isolerar man inte alls golvbjälklaget längre, utan isolerar bara mot marken? Och vad isolerar man med? Är det bara frigolit, eller är det ull också?
Jag är ingen expert...men som jag förstår det och med uteluftsventilerad krypgrund så är golvbjälklaget isolerat (vårt är isolerat 220 mm). De flesta som jag har pratat med förordar cellplast/frigolit (det är väl samma sak!?) men någon har pratat om att det går med "stenullsplattor". Jag kan tänka mig att en fördel med frigolit är att det är diffussionstät (eller?). Som du märker så gissar jag en del - så det skulle vara bra med synpunkter från någon som vet!
 
Ska det alltid vara singel i torpargrunden och under sulan eller går det bra med sand?
 
Det går lika bra med sand.
 
Vi har singel. Gissar att det är bättre än sand pga ännu sämre vattenhållande förmåga (i och för sig mer luft som kan innehålla fukt). Det gör lite ont att krypa på singeln även med plasten ovanpå. Men som ordspråket säger: Ont, det gör ont...
 
Hej!

Att lägga in sand i en torpargrund är fullständigt vansinnigt då sanden suger åt sig fukt och bevarar den.

Bygg helre med en hel platta. Det verkar väldigt dumt
att bygga med torpargrund år 2005 när man nu känner till alla problem med fukt som uppstår så fort efer det att huset färdigställts.

Välj en leverantör som kan bygga hus med hel platta.

Alla volymhusbyggen är förkastligt pga detta.
 
Jag förstår inte detta?

Känner flera som har torpargrund sedan 25 år tillbaka & det är snustorrt där. På den tiden var tydligen platta på mark helt vansinnigt...nu är det tvärtom.
Jag vet inte..men kan sveriges mest sålda hus alla ha fel? Dvs Älvsbyhus, Smålandsvillan, Modulenthus, Myresjöhus, Hjältevadshus osv.
Känns som att det inte behöver vara så galet som en del försöker få det till. Har man inte golvvärme så är det inga konstigheter med dagens isolering.
 
Ritarn skrev:
Hej!

Att lägga in sand i en torpargrund är fullständigt vansinnigt då sanden suger åt sig fukt och bevarar den.
Jag är, som jag ofta påpekar, ingen expert på bygge men jag vet en del om jordarter. Att sand skulle "suga" åt sig fukt är som att påstå att en handduk blir blöt om man lägger den i spann med vatten.

Förresten Ritarn - med tanke på dina inlägg: vilken slags mjöl i påsen har du?
 
Jag kan tänka mig att en fördel med frigolit är att det är diffussionstät (eller?).
Är rätt säker på att frigolit inte anses diffusionstät, anses i alla fall inte duga istället för diffusionsspärr där man skall ha det.

En annan sak man skall kontrollera med grunden är hur den ventileras, dels vilka beräkningar som konstruktören har gjort av ventillationsbehovet, dels hur det sedan genomförs på bygget.

Ventillationen är känslig, det är lika illa att ha för mycket ventilation som för lite. Om man tänker sig att den fukt som behöver ventileras bort kommer från marken så verkar det ju vettigt med maximal ventilation, bara en liten värmeförlust om man har bra isolering.

Men så enkelt är det inte, på sommaren är uteluften typiskt ganska fuktig och varm. Den luft som då sugs in eller blåser in under grunden kommer då in i ett uttrymme som är betydligt svalare än omgivande mark. Luften kylls av och fukten fälls ut som kondens, dels på marken dels på byggnadsdelar i grunden. Dvs ju mer luft som kommer in desto mer fukt tillförs.

Lösningen är att ha lagom ventilation, och det finns enkla tumregler för ventilarea mot luftvolym i grunden, men dom skall korrigeras utifrån tomtens förutsättningar, ex om huset kommer att ligga skyddat av terräng eller om det kan blåsa full storm rakt igenom. Tvivlar på om speciellt många konstruktörer verkligen tar reda på de lokala förutsättningarna. Och om det ex. blir någon stor grop i grunden som man borde ta hänsyn till. Och det är också vanligt att man "för säkerhets skull" öser på med större och fler ventiler.

Själv är jag ingen expert på detta men har fått ovanstående synpunkter från en "klimatexpert".
 
Någon som har något mer att tillägga angående

Sand vs singel?
 
Även om vatten rinner igenom sand så binder ju sanden mera vatten än makadam/singel. Mitt förslag är att du absolut skall köra på makadam/singel istf sand. Tänk oxå på att (som M Nordmark sa i en annan tråd) torpargrunden skall vara HELT fri ifrån organiskt materiel.
 
Tror ärligt talat inte att det spelar sån stor roll... Jag har haft sand i min krypgrund länge nu... Huset har stått här sedan 1942, inga problem ännu! Tänk bara på att lägga ut plast som diffusionsspärr i grunden.
Jag har dessutom ett bottenbjälklag i Sipporex l-betong ;)
 
En tanke som slog mig...

Det kanske inte är så bra att isolera ner mot marken i torpargrunden ifall du har en avfuktare där nere... Genom att du höjer temperaturen i grunden, så kan luften innehålla mer fukt.... Vilket gör att avfuktaren kommer gå mycket mer.... Helt i onödan, eftersom den inte behöver sänka luftfuktigheten lika mycker då daggpunkten höjs.. eller nått i den stilen....

Någon som hänger med i resonemanget...

Och genast så slog det mig... Om man täpper igen grunden (ingen ventilation utåt) och ingen isolering i golvbjälklaget, så är alla problemlösta. Man återgår till den ursprungliga torpargrunden, som den gjordes före 70-talet. Man kan ju till och med ventilera upp mot bostaden, så blir det som vilken källare som helst...

Hmm.. Jag är väldigt trött, och tänker nog helt fel... Men tråden behövdes lyftas i vilket fall som hells... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.