Hej,

Jag är allt som oftast inne på forumet för att få inspiration till vår renovering, och skulle nu behöva lite råd.. Vi har köpt en lägenhet i ett 1910-tals hus, som under 70/80-talet "moderniserades". Dvs. taken sänktes och allt fint revs ut för att ersättas av nya enkla golvlister, foder, plywood(?)dörrar etc etc.

Nu funderar jag över golven.. I samtliga rum har det lagts in olika former av parkett, och som ett gammalt hus bör vara är det lite snett och vint på sina ställen. Det är även ca 2cm höjdskillnad mellan sovrumsgolvet och övriga golv. Jag har kikat under golvet i köket och det ser att vara någon form av spånskiva direkt under. Vad tror ni om chanserna att finna originalgolv under?

Tror ni att dessa kan ha rykt i moderniseringen? Hur många "lager" kan det finnas innan ett ev.trägolv? Om ni har erfarenhet får ni mer än gärna dela med er! :)
 
Hej och välkommen,

är det fiskbensparkett och mindre och finare varianter av parkett så bör de ligga på något bärande.
Hade jag varit er så hade jag valt att ha kvar parketten (om den är fin), annars slipa den och haft nivå lister i höjdskillnaderna.
I värsta fall (bästa?), så har ni spånskva eller orginal golv som är just orginal. Men förbered er på att det kan vara både fläckar, märken och annat därpå likasom. Och då ska ju det bytas ut/anpassas eller fixas..
 
Nu har jag gått vidare och undersökt golven i två rum...

I köket ser det ut att vara parkett/laminat- plast-spånskivor-någon svart papp och sedan vad som ser ut att vara nyare brädor (hyfsat blanka spikar). Under detta ser det i sin tur ut att vara någon form av lackat trä?!

Vågar jag ge mig på att bryta upp ännu mer? ( försöker att hålla mig till dolda golvytor...)

Har bara dålig iphonekort tyvärr..
Någon med erfarenhet/kunskap? :)

Delvis upprivet golv med lager av parkett, spånskivor och svart papp synligt vid en väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De upprivna lagren av golv visar parkett, spånskivor, svart papp och nya brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadat golv med lager av parkett, spånskivor och brädor med synliga spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ifiga
 
I nästa rum fick jag mer hopp!
Är dock jag som hackat sönder plankan...



Skadade träplankor i ett golv med synliga flisor och hack, delvis söndertaget av användaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är ju bara ett undergolv, inget som vart synligt en gång i tiden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det gör inget!👍 Frågan är ju bara vad sjutton det är för undergolv.. Är det vanligt att det är trä i två lager? För det är onekligen ett till lager under..
 
Det är ju verkligen plankgolv därunder, utan tvekan. Om ni fortsätter rivs upp och vill slopa så var försiktig med det golv dom ligger där under. Stämjärn eller kofot bit för bit.
Ha också en plan utifall golvet är för slitet/fult/trasigt.
 
I en väns lägenhet hittade vi:
- parkett
- 20 mm EPS
- heltäckningsmatta
- heltäckningsmatte
- limmad kork
- spånskiva (satt dit med 60 mm gipsskruvor)
- originalgolv
 
Ragnar_AT skrev:
I en väns lägenhet hittade vi:
- parkett
- 20 mm EPS
- heltäckningsmatta
- heltäckningsmatte
- limmad kork
- spånskiva (satt dit med 60 mm gipsskruvor)
- originalgolv
Låter som vår förra lägenhet
Klickgolv
Parkett
Spånskiva
Linoleummatta
Spånskiva
Orginalgolv
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Oj vad många lager! Hur var skicket på parketten ni fann under?
 
Fick till slut tummen ur, och fick bort tidigare golv! Upptäckte att man använt takpapp (!) mellan lagren..

Det var vad som dolde sig under:

Hörn av ett rum med borttaget golv och exponerade träplankor i olika nyanser med såpa och färgfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avlägsnat golv med synliga gamla träplankor, varierande springor, såpa och färgfläckar, och en hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite såpa och färgfläckar och tapet lossnade lätt👍 Dock lite varierande storlek på springorna mellan. Tror ni detta går att få fint?

Nödlösning tänker jag får bli att vitmåla allt rakt av annars.
 
aralk skrev:
Oj vad många lager! Hur var skicket på parketten ni fann under?
Parketten vi rev fram var bara av billigare typ plastvariant så skicket var bra men inget att hänga i granen. Något som lagts på när den gråbruna linuleummattan gått ur tiden bara troligtvis.
Orginalgolvet, vanligt undergolvsplank, slipade vi upp med handhållna maskiner för att behålla lite av rundningen och lite patina innan lutning och vitoljning.
 
Bara 90-tåls trestav i mitt fall. Originalgolv var i mycket dåligare skick än vad du hittade. Jag ville lägga nytt furugolv men vännensom hyrde lägenheten föredrog en snabb och billig lösning, därför blev det laminat på de gamla spånskivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.